Risk Manager of the Year 2018

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM.

Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet.

Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spiller med forbindelser til bl.a. Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien og Holland.

Bag kåringen står Dansk Industris Risk Management forening DARIM i samarbejde med en række partnere, som for 5. år i træk kårer Risk Manager of the Year. Med prisen Risk Manager of the Year ønsker Dansk Industris Risk Management forening at hædre de dygtigste inden for risikostyring til inspiration for andre. Risikostyringsfunktionen er i rivende udvikling, og mange virksomheder opruster i disse år for at opnå det rette niveau af risikostyring.

Risk Managers sikrer, at direktioner og bestyrelser har mulighed for at følge risici og styring af risici tæt. Det formår Lene Ritz i højeste grad, og hun har levendegjort Enterprise Risk Management (ERM) i både Energinets direktion, bestyrelse, projektorganisation og i den daglige drift,” siger Charlotte Enggaard, formand for DARIM og til dagligt Head of Group Risk Management i Carlsberg Breweries A/S, i forbindelse med kåringen.

Ud over hædersprisen modtager vinderen af Risk Manager of the Year 2018 et legat på 10.000 kr. som kan benyttes til relevant uddannelse, kompetenceudvikling, konferencer og lign. Desuden indstiller DARIM vinderen til Federation of European Risk Management Associations (FERMA) europæiske kåring af Risk Manager of the Year 2019.

Juryen bag “Risk Manager of the Year”

Årets Risk Manager findes blandt nominerede medlemmer af DARIM og DI. Vinderen udpeges af en jury bestående af DARIMs bestyrelse:

• Charlotte Enggaard, Carlsberg Breweries A/S
  • Charlotte Hedemark Hancke, SAP Danmark A/S
  • Jesper Morgils, Falck Danmark A/S
  • Peter Warno, Danfoss A/S
  • Sebastian Bregning, A.P Møller-Mærsk A/S
  • Thomas Lau Christensen, Chr. Hansen Holding A/S

Yderligere oplysninger fås hos koordinator Benedikte Danielsen, DARIM, tlf. 3016 6537, e-mail beda@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Head of Risk Management Lene Ritz, Energinet