Risiko for ’klamphuggeri’ ved opsætning af ladestandere til elbiler

Forkert eller manglende vejledning fra forhandlere får Dansk El-Forbund til at frygte sikkerhedsmæssige konsekvenser på et voksende gør-det-selv-marked for ladestandere. Også myndigheder og installatører advarer

Et voksende marked for ladestandere til elbiler får Dansk El-Forbund (DEF) til at frygte ’klamphuggeri’, som kan få alvorlige sikkerhedsmæssige konsekvenser, skriver fagbladet Elektrikeren. Baggrunden er eksempler på manglende eller misvisende rådgivning fra forhandlere af elbil-ladestandere til private kunder.

På spørgsmålet til thansens kundesupport om man som privatperson selv må montere en elbil-ladestander, lyder svaret i chatboksen på forhandlerens hjemmeside: ’Hej, det skulle jeg ikke se skulle være noget problem. Vi er en gør-det-selv-virksomhed, så det er op til den enkelte, hvad man synes.’

Efter samme spørgsmål via chatboksen på Evbiler.dk, som tilbyder ladeprodukter til elbiler, lyder svaret: ’Ladeboksen kommer med et rødt CEE stik, så hvis du har sådan et sat op, så kan du blot sætte ladeboksen i stikket’.

Svarene bekymrer teknisk konsulent i DEF Martin Mortensen. Han mener, at det af forhandlernes hjemmesider som minimum bør fremgå, at der findes visse krav og regler, og at det anbefales, at man kontakter en autoriseret el-installatør:

– Der er vise særregler, der skal følges. Og opsætningen kræver både grundlæggende el-teknisk viden og kendskab til reglerne.

– Hvis jeg som privatperson har et CEE stik siddende i carporten, så vil jeg jo – som Evbiler.dk anbefaler – sætte laderen til der og tro, at alt er i orden. Men det er det ikke, og jeg er bange for, at vi kommer til at se brande på den konto i fremtiden, ligesom kunderne risikerer at få problemer med forsikringsselskabet, hvis huset brænder ned, fordi man har leget gør-det-selv-håndværker.

Sikkerhedsstyrelsen slår fast, at det er mangelfuld vejledning, hvis man som kunde får at vide, at det er ’gør-det selv-arbejde’ at tilslutte en ladestander:

’Det kan aldrig blive gør-det selv-arbejde, da tilslutning af lader ikke er omfattet af bekendtgørelse om simple arbejder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, som enhver må udføre,’ oplyser styrelsen.

Hos branche- og arbejdsgiverorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne understreger underdirektør Simon O. Rasmussen, at et ladestik kun er lovligt og sikkert installeret, hvis det er opsat og installeret af en autoriseret el-virksomhed.

– Der stilles krav om autorisation til sådanne installationer, fordi der er stor risiko for elulykker og elbrande, når elektriske forbindelser til et ladestik ikke er planlagt og udført af autoriserede el-fagfolk. Derfor forventer vi af forhandlere af ladestik, at der i den tilhørende produkt- og installationsmanual gøres opmærksom på, at vægladeren skal installeres af en autoriseret el-installatør, og at elinstallationen skal overholde installationsbekendtgørelsen. Kunderne skal naturligvis vejledes korrekt om gældende autorisationskrav.

Læs mere på side 8-9 i fagbladet Elektrikeren: http://mags.otw.dk/danskelforbund/804/