Ringkøbing-Skjern Kommune vinder bronze i erhvervsvenlighed

Hvis du som virksomhed skal tale med kommunen om bygge- eller miljøsager eller med Jobcentret om sygedagpengesager for medarbejderne, så vil du ønske, at du driver virksomhed i Ringkøbing-Skjern Kommune. Den kommunale sagsbehandling for erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern er nemlig landets absolut bedste. Og i det hele taget er Ringkøbing-Skjern Kommune en af landets bedste kommuner at drive virksomhed i.

Det fremgår tydeligt af DI´s årlige måling af erhvervsvenligheden i landets kommuner – DI’s Lokalt Erhvervsklima – hvor Ringkøbing-Skjern får en stærk podieplacering.

Kommunen fortsætter dermed de senere års flotte fremgang og lander i år på en flot 3.-plads i den samlede vurdering, hvilket er den højeste placering, kommunen har opnået i de ti år, undersøgelsen er lavet. Og en yderligere forbedring af sidste års 5. plads. Siden 2012 er Ringkøbing-Skjern steget støt fra en 62.-plads.

- Det er en imponerende kraftpræstation af alle i Ringkøbing-Skjern Kommune. De satte sig et mål for to år siden om at komme i top-fem – og sidste år om at komme i top-tre. De har arbejdet hårdt på at nå det og viser igen år, at de har fundet formlen. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om, at det giver pote at arbejde med sine rammer for erhvervslivet, siger Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Kommunens sagsbehandling, der omfatter byggesager, sygedagpengesager og miljøsager, er som nævnt målt til at være landets bedste. Men også i dialogen med virksomhederne følger der rosende ord med på vejen.

- Virksomhederne vurderer Ringkøbing-Skjern Kommunes dialog med erhvervslivet til at være landets næstbedste. Det tyder på stor velvilje til at arbejde med erhvervslivet og finde løsninger. Kommunen skal selvfølgelig udføre sin myndighedsrolle, men kommunen viser her, at det kan gøres på en god måde i konstruktiv dialog, siger Claus Arberg.

Der er kun et enkelt område, hvor virksomhederne vurderer kommunen lavt, og det er på Infrastruktur og Transport, hvor Ringkøbing-Skjern er nummer 76 ud af 93 kommuner. Men det er også et område, kommunen allerede har stort fokus på at forbedre.

- Der er godt gang i den på Vestkysten: Store vindmølledele skal leveres hos kunder, medarbejdere skal kunne komme på arbejde, og der er gang i store turismeprojekter. Så det er vigtigt, at infrastrukturen bliver forbedret. Sammen med kommunen har vi løbende kontakt med landspolitikerne for at fortælle herom, siger Claus Arberg.

De midt- og vestjyske kommuner gør det generelt rigtig flot, hvilket Lokalt Erhvervsklimas top-10 bærer tydeligt præg af: Hele syv pladser løber de med.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, tlf.: 2924 7009 eller presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, tlf.: 2830 1544