Rigtigt skridt med markant genåbning

Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation, glæder sig over, at en række centrale dele af erhvervslivet og samfundet nu får lov at åbne igen. Han havde dog gerne set åbning af landegrænser og lempelse af forsamlingsforbud.

- Det er meget glædeligt, at storcentre, cafeer og restauranter nu får lov at genåbne. Det er en del af erhvervslivet, som har været ekstremt hårdt ramt, og forhåbentlig kan genåbningen betyde, at en række af de mest truede virksomheder kan overleve krisen. Genåbningen af denne sektor spiller også en vigtig rolle for at sikre, at vi kan få gang i dansk økonomi igen.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation, om den genåbningsaftale, som alle Folketingets partier netop har præsenteret. Han lægger dog ikke skjul på, at han havde håbet, at endnu flere dele ville komme med i genåbningen allerede nu.

- I Ledernes Hovedorganisation havde vi meget gerne set, at man allerede nu havde begyndt på en forsigtig åbning af landegrænserne. Det spiller naturligvis en vigtig rolle for dansk erhvervsliv og ikke mindst turisme, at vi hurtigst muligt får åbnet grænserne mest muligt. Derudover havde vi også håbet, at man havde lempet forsamlingsforbuddet fra de nuværende 10 personer. Det ville give mere frihed og flere muligheder for både erhvervsliv og foreninger, siger Henrik Bach Mortensen.

Brug for kickstart af dansk økonomi

Henrik Bach Mortensen ser frem til, at Folketingets partier allerede nu vil forhandle videre om en plan for de kommende faser af genåbningen. Og han håber, at partierne i de kommende dage derefter vil indlede forhandlinger om en markant kickstart af dansk økonomi.

- Det er rigtig godt, at vigtige dele af detailhandlen nu åbner igen. Men det giver også behov for en solid saltvandsindsprøjtning til de trængte erhverv og dansk økonomi i det hele taget. Derfor har Ledernes Hovedorganisation allerede for nogle uger siden fremlagt en plan med syv konkrete forslag til, hvordan vi kan sætte fut i dansk økonomi. Her fokuserer vi på at øge privatforbruget ved at give familierne flere penge mellem hænderne til forbrug og forbedringer af deres bolig, siger Henrik Bach Mortensen.

Forslagene indebærer blandt andet lavere moms på eksempelvis restaurantbesøg og frigivelse af de indefrosne feriepenge, som for en almindelig lønmodtagerfamilie kan give cirka 50.000 kroner ekstra, som kan bruges til forbrug. Alle forslagene kan læses her.