Restaurant Brace vinder Årets Øko-Kok 2019

Restaurant Brace fra København blev i dag, søndag, den stolte vinder af titlen ’Årets Øko-Kok 2019’ i forbindelse med Økologisk Høstmarked på Stengården i Nordsjælland. Fem restauranter dystede i konkurrencen, hvor kokkene selv skulle i marken for at høste råvarerne.

Ti mænd i kokkejakker startede dagen i silende regn med at spurte rundt på den økologiske gård, Stengården ved Bregnerød i Nordsjælland for at høste økologiske råvarer til en treretters menu. De har snittet, hakket og tilberedt og dernæst serveret og præsenteret de sirligt anrettede, gastronomiske kreationer for et professionelt dommerpanel. Alt sammen i håbet om at vinde dommernes gunst og titlen som Årets Øko-Kok 2019.

Her til eftermiddag faldt afgørelsen, og dommerne udpegede Restaurant Brace fra København, som vinder af titlen og præmien på 30.000 kroner, der er sponsoreret af de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard.

”De ti kokke, som har været her i dag, har gjort sig utrolig store anstrengelser. Jeg er imponeret over den kreativitet og det gåpåmod, de har lagt for dagen i konkurrencen. Det jeg kan se efter tre år med Øko-Kok konkurrencen er, at kokkene er blevet mere fortrolige med at bruge grøntsager – det er en interessant tendens, vi også ser ude på restauranterne,” siger dommer og madanmelder Anders Halskov-Jensen fra Jyllands-Posten i forbindelse prisoverrækkelsen.

”Det der har overrasket mig mest i dag er, at vi er stødt på utrolig interessante smagskombinationer med finurlig brug af aromatiske blomster. Derudover har kokkene virkelig været dygtige til at udnytte hele råvaren for at minimere madspild,” siger Anders Halskov-Jensen.

Han udpegede vinderen sammen med kokkene Francis Cardenau og Mikkel Maarbjerg. Dommerne bedømte de økologiske retter ud fra kriterierne håndværk, råvarehåndtering, smag, udseende, madspild og helhed.

Restaurant Brace, som vandt konkurrencen, er i år med for første gang, og det var en meget positiv oplevelse.

”Prisen som vinder af Årets Øko-Kok 2019 betyder meget for os, da vi gerne udelukkende vil bruge økologiske produkter i restauranten. I dag har vi lært noget om danske råvarer, som vi ser frem til at kombinere med det italienske køkken i Brace.  Der var en rigtig god stemning til konkurrencen, gode råvarer og et højt niveau hos de andre deltagere, siger ejer og kok i Restaurant Brace, Nicola Fanetti.

Det er første gang han indleder en kokkekonkurrence med selv at skulle høste råvarerne, men det har ikke skræmt den glade vinder væk. Han stiller gerne op til næste år.

De øvrige deltagere i konkurrencen var Restaurant Hærværk og Restaurant L’estragon begge fra Aarhus, Hahnemanns Køkken fra København og Sdr. Bjert Kro med adresse syd for Kolding.

Det er tredje gang, at kokkekonkurrencen ’Årets Øko-kok’ afholdes i samarbejde med Økologisk Landsforening. Formålet med konkurrencen er at inspirere både kokke og publikum til at i højere grad at anvende økologiske råvarer. Konkurrencen hylder også de restauranter der går foran og får det økologiske spisemærke.

For yderligere oplysninger:

Birgitte Nygaard, projektleder, Økologisk Landsforening, 30 32 87 33

Nicola Fanetti, Restaurant Brace, 32 70 90 42

David Erichsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 31 40 99 85

Foto til fri redaktionel afbenyttelse kan hentes i pressemappen pressefotos(Se under Foto årets ØKO KOK 2019)

KONGRES: Det økologiske landbrug skal være en del af løsningen14.10.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimaet er på alles læber - og med rette. Derfor er klimaet og klimaforandringerne også omdrejningspunktet for en stor del af programmet, når den danske øko-branche samles til økologikongressen 20.-21. november, der er arrangeret af SEGES, Økologisk Landsforening, Landbrug & Fødevarer og Biodynamisk Forening. Her vil forskere, landmænd, butikskæder, køkkenprofessionelle og politikere dele den nyeste viden om økologi og bæredygtighed.

Asiatisk topmøde sætter fokus på dansk økologipolitik18.9.2019 09:03:54 CESTPressemeddelelse

Flere hundrede politikere og virksomhedsledere fra asiatiske lande, og økologiledere fra hele verden skal høre om Dansk økologipolitik i dag. På International Summit on Organic Agricultural Policy er Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening, inviteret til Sydkorea for at præsentere den danske økologipolitik, som sidste år vandt en FN-pris for bæredygtighed. Derudover vil han fortælle, hvordan danske kommuner aktivt bruger økologi i deres arbejde med at være mere bæredygtige.