Restaurant Brace vinder Årets Øko-Kok 2019

Restaurant Brace fra København blev i dag, søndag, den stolte vinder af titlen ’Årets Øko-Kok 2019’ i forbindelse med Økologisk Høstmarked på Stengården i Nordsjælland. Fem restauranter dystede i konkurrencen, hvor kokkene selv skulle i marken for at høste råvarerne.

Ti mænd i kokkejakker startede dagen i silende regn med at spurte rundt på den økologiske gård, Stengården ved Bregnerød i Nordsjælland for at høste økologiske råvarer til en treretters menu. De har snittet, hakket og tilberedt og dernæst serveret og præsenteret de sirligt anrettede, gastronomiske kreationer for et professionelt dommerpanel. Alt sammen i håbet om at vinde dommernes gunst og titlen som Årets Øko-Kok 2019.

Her til eftermiddag faldt afgørelsen, og dommerne udpegede Restaurant Brace fra København, som vinder af titlen og præmien på 30.000 kroner, der er sponsoreret af de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard.

”De ti kokke, som har været her i dag, har gjort sig utrolig store anstrengelser. Jeg er imponeret over den kreativitet og det gåpåmod, de har lagt for dagen i konkurrencen. Det jeg kan se efter tre år med Øko-Kok konkurrencen er, at kokkene er blevet mere fortrolige med at bruge grøntsager – det er en interessant tendens, vi også ser ude på restauranterne,” siger dommer og madanmelder Anders Halskov-Jensen fra Jyllands-Posten i forbindelse prisoverrækkelsen.

”Det der har overrasket mig mest i dag er, at vi er stødt på utrolig interessante smagskombinationer med finurlig brug af aromatiske blomster. Derudover har kokkene virkelig været dygtige til at udnytte hele råvaren for at minimere madspild,” siger Anders Halskov-Jensen.

Han udpegede vinderen sammen med kokkene Francis Cardenau og Mikkel Maarbjerg. Dommerne bedømte de økologiske retter ud fra kriterierne håndværk, råvarehåndtering, smag, udseende, madspild og helhed.

Restaurant Brace, som vandt konkurrencen, er i år med for første gang, og det var en meget positiv oplevelse.

”Prisen som vinder af Årets Øko-Kok 2019 betyder meget for os, da vi gerne udelukkende vil bruge økologiske produkter i restauranten. I dag har vi lært noget om danske råvarer, som vi ser frem til at kombinere med det italienske køkken i Brace.  Der var en rigtig god stemning til konkurrencen, gode råvarer og et højt niveau hos de andre deltagere, siger ejer og kok i Restaurant Brace, Nicola Fanetti.

Det er første gang han indleder en kokkekonkurrence med selv at skulle høste råvarerne, men det har ikke skræmt den glade vinder væk. Han stiller gerne op til næste år.

De øvrige deltagere i konkurrencen var Restaurant Hærværk og Restaurant L’estragon begge fra Aarhus, Hahnemanns Køkken fra København og Sdr. Bjert Kro med adresse syd for Kolding.

Det er tredje gang, at kokkekonkurrencen ’Årets Øko-kok’ afholdes i samarbejde med Økologisk Landsforening. Formålet med konkurrencen er at inspirere både kokke og publikum til at i højere grad at anvende økologiske råvarer. Konkurrencen hylder også de restauranter der går foran og får det økologiske spisemærke.

For yderligere oplysninger:

Birgitte Nygaard, projektleder, Økologisk Landsforening, 30 32 87 33

Nicola Fanetti, Restaurant Brace, 32 70 90 42

David Erichsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 31 40 99 85

Foto til fri redaktionel afbenyttelse kan hentes i pressemappen pressefotos(Se under Foto årets ØKO KOK 2019)

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.