Nakskov Almene Boligselskab

Renoveringsplaner for Rosenparken endelig godkendt

Et langstrakt forløb, om at få godkendt nedrivning af 3 boligblokke i forbindelse med renoveringsplanerne for boligområdet Rosenparken, er nu endelig afsluttet. Social- og Boligstyrelsen har efter genbehandling besluttet at godkende projektet, og det glæder formanden for Nakskov Almene Boligselskab, Michael Demsitz.
Rosenparken

Boligafdelingen Rosenparken har de seneste år oplevet stigende udlejningsproblemer, fordi den 75 år gamle bebyggelse er nedslidt, uden elevatorer og indretningen med små rum i boligerne ikke har matchet efterspørgslen. Behovet for fornyelse har derfor været tydeligt, og på den baggrund godkendte Lolland Kommune i 2020 Nakskov Almene Boligselskabs renoveringsplaner for afdelingen.

Med den helhedsplan og fremtidssikring, der er udarbejdet for området, er det planen, at 96 af boligerne skal nedlægges ved at nedrive 3 eksisterende blokke og fjerne 2. sals boligerne på de resterende. De tilbageværende 30 stueboliger skal ombygges til tilgængelighedsboliger, mens de 30 førstesals boliger skal renoveres og istandsættes.

Planen om nedrivning har dog været knasten for at komme videre med projektet, da det har skullet godkendes af styrelsen på boligområdet. Nakskov Almene Boligselskab sendte derfor en ansøgning afsted til den daværende Bolig- og Planstyrelse, som i første omgang blev afvist. Men efter at have fået genbehandlet sagen med udgangspunkt i supplerende oplysninger, har den nye Social- og Boligstyrelse nu godkendt ansøgningen.

Endelig kan der komme skub i renoveringen
Nakskov Almene Boligselskabs formand, Michael Demsitz, glæder sig over beslutningen og ser nu frem til endelig at få sat skub i renoveringssagen.

”Bebyggelsen omkring Rosenparken har tjent sit formål, men det er også vigtigt at bevare de almene boliger i lokalområdet. Ambitionen for Rosenparken er med inspiration fra et af vores andre boligområder, nemlig Søhusene, at få vendt området til et eftertragtet område med nogle nye attraktive rammer, der passer til fremtidens beboere og det omkringliggende lokalsamfund”, fortæller han.

Pålsson arkitekter A/S, der er totalrådgiver på projektet, skal nu genstarte projekteringen af nedrivnings-, nybyg- og renoveringssagen. Herefter skal opgaven i udbud. Forventningen fra Nakskov Almene Boligselskab er at kunne komme i gang med byggeriet i 2024.

Michael DemsitzFormand for Nakskov Almene Boligselskab

Bestyrelsesformand for Forenet Kredit

Tlf:4041 8459micd@bdk.dk

Rosenparken

Information om Nakskov Almene Boligselskab

Nakskov Almene Boligselskab
Pragtstjerne 6
, 4900 Nakskov

12 34 45 78https://www.nab.dk/

Nakskov Almene Boligselskab er et alment boligselskab med mere end 650 lejeboliger fordelt på syv boligafdelinger i Lolland Kommune.

Nakskov Almene Boligselskab administreres af Boligkontoret Danmark, der som en foreningsbaseret nonprofitorganisation leverer administration, rådgivning og serviceydelser til mere end 35.000 lejeboliger landet over for både boligselskaber og kommuner.