Rengøring er blevet det nye sort

Den massive oprustning af den professionelle rengøringsindsats skulle forhindre smitte i at spredes. Og det er lykkedes. Men oprustningen har også en anden, mere langsigtet effekt. I dag starter kampagnen ”Rengøring Er Det Nye Sort”

Corona-krisen har været hård ved Danmark og danskerne. Mange er blevet arbejdsløse eller har mistet indtægter, virksomheder er gået konkurs, og rigtig mange har mistet den sociale og nære kontakt med familie, venner og foreningsliv. Men Corona-krisen har også været lærerig og givet os ny viden.

Under krisen har vi set en kraftig oprustning mod virus og bakterier. Der er blevet satset massivt på ekstra rengøring, af alle de fælles kontaktflader, vi slet ikke før var opmærksomme på, at vi havde i det offentlige rum. Der har været en massiv rengøringsindsats på vores børns skoler og institutioner, på kontorer, kantiner, elevatorer - faktisk overalt, hvor vi færdes sammen med andre mennesker.

Den massive oprustning af den professionelle rengøringsindsats, skulle forhindre smitte i at spredes. Og det er lykkedes. Men oprustningen har også en anden, mere langsigtet effekt.

Undersøgelser[*] viser nemlig nu, at den kraftige oprustning af rengøringsindsatsen, har reduceret antallet af sygedage markant. Også forældrenes fravær, på grund af børnenes sygdom, er reduceret markant. Og det faldende sygefravær har en række afledte effekter. Udgifter til vikarer, omkostninger til lægebesøg i sundhedsvæsnet falder som konsekvens.

I det hele taget, er der en meget klar sammenhæng mellem oprustning af den professionelle rengøringsindsats i det offentlige rum og generelle samfundsøkonomiske forbedringer.

Det får nu to faglige ledere indenfor den professionelle rengøring til at gøre op med den spareiver, der i mange år har præget rengøringsområdet:

Citat:

”Det er tydeligt i dag, at når vi sparer på rengøring, så øger vi faktisk de samlede udgifter. Og omvendt, når vi opruster den professionelle rengøringsindsats, så vil vi se en samlet forbedret økonomi. På den måde er rengøring blevet det nye sort i offentlig budgetlægning,” siger Lydia Callesen, gruppeformand for Den Offentlige Gruppe i 3F, der blandt andet forhandler overenskomster for offentligt ansatte rengøringsassistenter.

Men også på det private område er der stor fokus på den ny viden, om sammenhængen mellem øget professionel rengøring og forbedret samfundsøkonomi:

Citat:

”Vi har længe set, at når der hives et professionelt rengøringsselskab ind, så sker det ofte som led i et spareprojekt. Det så vi for eksempel med forsvarets kontrakt med ISS. Det betyder, at private aktører på rengøringsmarkedet, sjældent har økonomi til at efteruddanne medarbejderne og sikre et højt fagligt niveau. Paradokset er, at på den lange bane, så kommer det til at koste samfundet flere penge,” siger Tina Møller Madsen, gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, der blandt andet forhandler overenskomster for rengøringsassistenter i de private rengøringsselskaber.

Ny kampagne: Rengøring Er Det Nye Sort

I dag lanceres kampagnen ”Rengøring Er Det Nye Sort”, hvor et af formålene blandt andet er, at informere om sammenhængene mellem mere og bedre professionel rengøring og samfundsøkonomien, og samtidig fremme bedre professionel rengøring, i det offentlige rum.

Initiativtagerne til kampagnen er de to grupper i 3F, der ikke ligger skjul på ambitionerne:

”Vores håb er, at kommunale politikere får øjnene op for, at besparelser på dette område i sidste ende, blot vil medføre en forhøjelse af de samlede udgifter for kommunerne. Derfor har vi startet denne kampagne, som vil løbe frem til kommunalvalget i november. Vi vil samtidig stå til rådighed for enhver, der er villige til at tage debatten om offentlige prioriteringer, både når der skal lægges budget, men også når der tages beslutninger om efteruddannelse og opkvalificering af medarbejderne. Der er virkeligt noget at hente her,” slutter Lydia Callesen og Tina Møller Madsen.

Se kampagnens Facebookside på linket her:

Kontakt: Tina Møller Madsen, Gruppeformand, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, tlf: 2141 9458, mail: tina.madsen@3f.dk

Lydia Callesen, Gruppeformand 3F Den Offentlige Gruppe, tlf: 3035 3471, mail: lydia.callesen@3f.dk

[*] Heriblandt en undersøgelse udført for 3F af konsulenthuset Implement ”Bedre rengøring og erfaringer fra Covid-19, undersøfgelse af rengøringsindsatsen i kommunerne.