Renere luft til Storkøbenhavn: Danmarks største ladeanlæg til elbusser åbner i Bagsværd

Nu åbnes officielt Danmarks største lade-site, der kan lade 66 busser op samtidigt. Det er ladeoperatøren E.ON og busoperatøren Umove, der står bag projektet, som skal levere strøm til de 66 nyindkøbte elbusser, der skal køre for mobilitetsselskabet Movia i hovedstadsområdet.

33 lynladestandere fra E.ON lader 66 elbusser op samtidig

Det store lade-site består af 33 lynladere på 150 kW hver, der kan lade to elbusser op samtidig på tre-seks timer. Med den nye lade-hub er der sikret elektrisk busdrift til 66 busser i Storkøbenhavn – eller omkring en femtedel af Movias planlagte elbusser frem til 2022. Umove, Movia, E.ON og GodEnergis investering er et stort skridt på vejen til en elektrificering af busserne i Storkøbenhavn.

Movia står for busdriften, der varetages af busoperatøren Umove. De har samarbejdet med E.ON og GodEnergi, som håndterer etablering og drift af ladestanderne på det enorme ladeanlæg i Bagsværd.

Med indsættelsen af de nye elbusser vil Movia ved udgangen af 2022 have sat 336 elbusser i drift på hele Sjælland. Det svarer til 24 % af alle deres busser. Busoperatøren Umove vil i alt komme til at køre med 76 elbusser for Movia.

"Med Movias mobilitetsplan har vi sammen med kommuner og regioner på Sjælland sat et meget klart fælles mål for den grønne omstilling. Vores busser skal være CO2-neutrale i 2030, og mindst halvdelen skal køre på el. Alle vores flexbiler skal også køre på el, ligesom vores nye tog skal være eldrevne. Havnebusserne er allerede 100 % eldrevne. En vigtig forudsætning for at nå vores mål er selvsagt, at der så også er tilstrækkelig ladekapacitet," siger administrerende direktør i Movia Dorthe Nøhr Pedersen.

Det store lade-site oplader busser om natten

Et af de vigtigste parametre for ladeanlægget er driftssikkerhed. Busserne vil typisk kunne lade om natten, men der vil også være behov for opladning i løbet af dagen for visse linjer.

Vi er stolte over sammen med Movia at være den busoperatør i landet, der satte elbusser i drift i stor skala i Roskilde. For os som selskab har det været en stor succes, og vores chauffører er meget glade for de eldrevne busser. Derfor er vi også glade for, at vi nu mønstrer landets største eldrevne flåde og ladeanlæg” siger Johnny Hansen fra Umove og fortsætter ”Vi glæder os meget til at byde alle de nye medarbejdere i de nye busser velkomne.”

E.ON er klar til at bygge flere kæmpe-anlæg i Danmark

Med det nye lade-site har E.ON for alvor sat sig på levering og drift af lynladere til transportsektoren, hvor skridtet efter busser bliver tunge lastbiler, der også er eldrevne. E.ON forventer, at der inden for en relativ kort årrække vil være behov for langt flere af den type lade-hubs – ikke blot til busser, men også langs motorvejsnettet, så fremtidens elektriske lastbilstrafik kan understøttes.

”Elbilerne er virkelig trådt ind på scenen i år blandt de almindelige danskere. Men elbusserne er lige så godt på vej i de danske storbyer, fordi aktører som Umove og Movia går foran og skifter til el. I løbet af to-tre år vil vi for alvor se elektrificeringen af den kommercielle, tunge lastbiltrafik. Og når det sker, så vil det gå langt hurtigere end med elektriske personbiler, fordi det økonomiske og miljømæssige incitament er så meget større for transportbranchen,” siger Pär Möller, Nordisk direktør for eMobility i E.ON. Han uddyber: ”Med de nye elbusser får vi renere luft på gadeplan – især i børnehøjde. Elbusser udleder hverken CO2, NOx og eller skadelige partikler.”

Ladeanlægget i Bagsværd indvies søndag 28. november 2021. Transportminister Benny Engelbrecht vil sætte strøm til den første bus sammen med Gladsaxe Kommunes borgmester Trine Græse, og der vil være repræsentanter fra Movia, Umove, E.ON og GodEnergi. Samtidig fejrer Umove dagen med åbent hus for alle nuværende og kommende medarbejdere med blandt andet prøveture i de nye elbusser.

Kontakt for yderligere information:

Vibeke Agerdal Kristiansen, Head of PR, E.ON Danmark, vibeke.agerdal@eon.dk, Tlf.: 30386164

Kim Koefoed-Larsen, Projektleder & Mobiliseringsansvarlig, Umove,kkl@umove.dk,Tlf.: 40158674

Movia Presse, presse@moviatrafik.dk, Tlf.: 3613 20 10

33 lynladestandere fra E.ON lader 66 elbusser op samtidig
Umoves 66 elbusser skal lades op af E.ONs lynladestandere med en effekt på 150 kW

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 50 millioner kunder og 78.000 medarbejdere (2020). Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne persontransporten med strøm til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver et af Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fem biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON ejer og drifter cirka 16 lokale kraftvarmeværker og fem fjernvarmeværker.

Ny app giver E.ONs kunder opladning med billig, klimavenlig strøm og skaber plads til endnu flere elbiler28.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

E.ON Danmark og True Energy har indgået en aftale, der betyder, at E.ONs elbilkunder kan styre opladningen derhjemme via appen True Smart Charge. E.ON-kunder får mulighed for at lade automatisk, når strømmen i elnettet er billigst og mest klimavenlig. Samtidigt øger det mulighederne for at udnytte bæredygtig energi i transporten bedst muligt og mindsker belastningen på elnettet.

Nordens største taxi-ladehub skal udfase diesel-taxien i København11.5.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største ladeoperatør E.ON og taxiselskabet Dantaxi åbner den 11. maj kl. 16:00 Nordens største taxi-ladehub: Danhub – Powered by E.ON. Her kan op til 400 taxier oplade i døgnet, og det dækker en stor del af hovedstadens nuværende behov. Danhub giver københavnerne nemmere adgang til el-taxier, og de nye lademuligheder er et stort skridt i retning af en udfasning af Københavns cirka 1.700 diesel-taxier allerede i 2025.