Hold Danmark Rent

Rene veje i hele landet

Børn er en af de vigtigste årsager til, at vi holder op med at smide affald ud af bilvinduet. Men halvdelen af danskerne smider stadig skraldet fra sig på farten. I dag blæses kampagnen ”Rene Veje Nu” derfor i gang af transportminister Pia Olsen Dyhr og Hold Danmark Rent

Tag det med hjem, som du har haft med ud.

Den enkle skraldevane kan forhindre rigtig meget affald i at ende på vejen eller i naturen, hvis den kommer ind under huden på os.

”Jeg synes, at vi bør have en ambition om, at vi holder helt op med at smide affald ud af bilen, så vi får rene veje i hele landet,” siger transportminister Pia Olsen Dyhr.

”Hvis vi skal nå det mål, er vi nødt til at gøre en indsats der, hvor det rykker. Og det gør det blandt andet, hvis vi får fat i børnene og får plantet de gode skraldevaner fra start af med en kampagne som Rene Veje Nu.”

Børn gør forældre renlige

En undersøgelse, foretaget for netværksorganisationen Hold Danmark Rent viser, at 22 % af de 30-39-årige holder op med at smide affald ud af vinduet, når de får børn. Derfor er det oplagt at gøre en indsats netop her.

”Det er vigtigt for os at foregå som et godt eksempel for næste generation. Forældre ved jo godt, at de ikke skal smide affald ud. Og børnene får tydeligvis det bedste frem i os,” siger direktør i Hold Danmark Rent, Anne Holm Hansen.

”Det er derfor, vi i årets kampagne har særligt fokus på de små. Vi har udarbejdet tre gode skraldevaner specielt til børnene, der, når vanerne er inde under huden, gør det nemt at gøre det rigtige.”

”Vi vil alle gerne være et godt forbillede for vores børn og børnebørn. Derfor er det vigtigt at være med til at løbe denne kampagne i gang,”, siger transportminister Pia Olsen Dyhr, der tirsdag 10. september er med til at blæse vejkampagnen i gang i Ørestad.

”Rene Veje Nu”, der er et samarbejde mellem Hold Danmark Rent og en lang række partnere, kommer i de næste uger til at præge landet med events, uddelinger, konkurrencer og information med særligt fokus på de yngste bilpassagerer.

Hold Danmark Rents analyse viser nemlig også, at kampagner og information om problemet med skrald i vejkanten virker.

Hver anden smider ud

Anne Holm Hansen glæder sig også over den positive udvikling i bilisternes adfærd, selv om der er langt endnu:

”Det er glædeligt at se, at så mange ændrer adfærd, fordi de får børn. Og det lover godt for fremtiden, at 38 % har ændret adfærd på to år og nu smider mindre eller ingenting fra sig i vejkanten. Det er tegn på, at der er en god udvikling i gang,” siger hun.

”Problemet med affald kan jo så nemt løses ved eksempelvis at have en skraldepose i bilen.”

Skraldet fra bilerne er i bogstaveligste forstand penge ud af vinduet. Der bruges nemlig årligt mange millioner kroner på at fjerne affald fra de danske veje og rastepladser. Vejdirektoratet bruger alene på de statslige veje og rastepladser i omegnen af 22 millioner kroner om året.

Rene veje for fjerde gang

Kampagnen Rene Veje Nu bliver skudt i gang på Amager, tirsdag 10. september og fortsætter tre uger frem med events over hele landet. Hold Danmark Rent og kampagnepartnerne uddeler blandt andet cirka 20.000 lommeskraldeposer og lommeaskebægre, 55.000 hæfter med gode skraldevaner samt gennemfører en stor konkurrence. Kampagnen suppleres blandt andet af OBS-spots i tv, skiltekampagner på rastepladserne og en konkurrence for de yngste bilpassagerer.

Rene Veje Nu gennemføres i år for fjerde gang og har under mottoet ”Ren vej – ren glæde” til formål at nedbringe mængden af affald, der kastes ud af bilerne på de danske veje.

Mere information:

www.holddanmarkrent.dk

Anne Holm Hansen, direktør, Hold Danmark Rent, tlf. 40 27 04 34
Anna Skau, kommunikationskonsulent, Hold Danmark Rent, tlf. 42 60 50 27

Information om Hold Danmark Rent

Hold Danmark Rent
Frederiksværksgade 2A
3400 Hillerød

4260 5027http://holddanmarkrent.dk
Hold Danmark Rent er en netværksorganisation. Missionen med arbejdet er at skabe et gladere Danmark ved at påvirke danskernes holdninger og adfærd og mindske mængden af henkastet affald. Hold Danmark Rent tror på, at et Danmark uden henkastet affald skaber mere glæde. Både for den enkelte og for samfundet. Men også at rene byer, veje og natur i sig selv bidrager til større ansvar for fællesskabet. Alle kan støtte Hold Danmark Rent som frivillig. Virksomheder, organisationer og kommuner kan blive støttemedlemmer, og privatpersoner kan bliver støttevenner.

Følg pressemeddelelser fra Hold Danmark Rent

Flere pressemeddelelser fra Hold Danmark Rent