REMA 1000 er en højdespringer indenfor salg af bæredygtig fisk

Forbrugeren har fået lettere ved at vælge bæredygtig fisk, og det har discountkæden REMA 1000 fået en pris for. Ved at føre en bæredygtig indkøbspolitik for fisk og skaldyr, er andelen af solgte certificerede fiskeprodukter steget kraftigt hos discountkæden de seneste år.

I går tildelte non-profit organisationen Marine Stewardship Council (MSC) prisen Årets Guldfisk til REMA 1000, der i løbet af det sidste år har øget andelen af deres salg af bæredygtig fisk med MSC-mærket på, væsentligt.

Samlet lå andelen af alle former for certificeret fisk (MSC og ASC) i 2019 på 62%, i 2020 på 75% og i 2021 på hele 85% - og det er gode nyheder for både havet og forbrugerne. På MSC’s egen Globescan undersøgelse fra 2020 var REMA 1000 da også nr. 1 på listen over forbrugernes foretrukne steder at købe fiskeprodukter.

-          ”Det er utroligt vigtigt, at REMA 1000 tager så stort ansvar for, at gøre det let for forbrugerne at træffe et bæredygtigt valg når de køber fisk,” fortæller LInnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

-          ”Vi er meget glade for prisen og anerkendelsen. Vi satte os i 2018 et ambitiøst mål for at øge andelen af certificeret fisk vi solgte i butikkerne til 75%. Det har vi nu nået – og mere til,” fortæller Jonas Garly Sørensen, Indkøbschef for REMA 1000 i Danmark. ”Det er rart at tænke på, at vi er med til at flytte danskernes indkøbsadfærd af fisk i en mere bæredygtig retning.”

Blandt dagligvarekæder har REMA 1000 en markedsandel på 12%, men i forhold til deres størrelse sælger kæden flest certificerede fiskeprodukter. Desuden har man – bl.a. med tiltag som Sæsonfisk - igennem længere tid aktivt sat fokus på hele varekategorien.

Jonas Schrøder, Kommunikationschef, REMA 1000

Tlf. 21640770

jos@rema1000.dk

OM MSC

MSC er en international non-profit organisation. MSC er det eneste globale certificeringsprogram for vildtfanget fisk, der opfylder kravene til bedste praksis i både FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO), Global SustainableSeafoodInitiative(GSSI) og ISEAL, den internationale organisation for bæredygtighedscertificeringer. Når et fiskeri opfylder MSC's standard for bæredygtigt fiskeri, kan fangsten sælges som MSC-mærket. Certificering er åben for alle fiskere, der fanger fisk og skaldyr fra hav eller ferskvand. I dag er mere end 400 fiskerier i over 35 lande MSC-certificerede.

Hjemmeside: www.msc.org/dk