Rekordstor erhvervsdelegation repræsenterer Danmark ved COP27

Fra 6.-18. november er der COP27 i Egypten, hvor Danmark er repræsenteret med den største erhvervsdelegation nogensinde. Mere end 30 danske virksomheder, erhvervsorganisationer, pensionsselskaber, NGO’er og fagforeninger deltager. Det store engagement viser, at hele samfundet er klar til at tage øget, internationalt klimaansvar.

I 2022 har Danmark positioneret sig i hjertet af international klimapolitik som vært ved fem af årets vigtigste begivenheder for internationale klimaeksperter og beslutningstagere, heriblandt Nordsøtopmødet, Østersøtopmødet, Verdenskongressen på vand, May Ministerial og Energieffektivitetskonference i Sønderborg. Når de egyptiske værter samtidig siger, at COP27 skal bruges til at vise verden, hvordan politik og privat engagement kan forvandle løfter til konkrete løsninger, har der aldrig været en tydeligere invitation til et land som Danmark, der beror på grøn udvikling gennem offentligt-privat samarbejde.

Erhvervslivets klimaindsats har aldrig været vigtigere

Klodens klimaudfordringer er absolut ikke blevet mindre siden klimaaftalerne i Paris og Glasgow. FN’s nye Emissions Gap-rapport vurderer, at verden er på vej mod en temperaturstigning på 2,6 °C. Pendanten fra det Internationale Energiagentur, som i modsætning til FN inkluderer den private sektors mål og forpligtelser, viser, at kombinationen med øgede nationale reduktionsmål og den private sektors tilsagn bringer os på kurs mod 1,7 °C.

Den betydelige forskel betoner derfor også, hvorfor danske virksomheders løsninger har så central en rolle, når verden i Egypten står foran knaster, som kun løses i bredt samarbejde. Kombineret med de egyptiske værters altoverskyggende fokus på at sikre skridtet fra løfter til implementering har erhvervslivets klimabidrag aldrig været vigtigere.

- Som rygrad i den grønne omstilling går danske virksomheder forrest i både forskning og udvikling af klimaløsninger, der hjælper i hele verden. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at vi skubber på implementeringen af disse løsninger, og der kan COP27 blive et helt afgørende skridt på vejen, siger Anne Højer Simonsen, vicedirektør og klimapolitisk chef i Dansk Industri.

- Krumtappen i den danske klimaindsats er at udvikle og implementere løsninger, som kan inspirere andre. Med den største erhvervsdelegation i historien sender Danmark et tydeligt signal om, at erhvervslivet, civilsamfundet, pensionskasserne og fagforeningerne er klar til handling og klar på øget internationalt samarbejde, udtaler Finn Mortensen, direktør i State of Green.

Danmark på COP27

COP27 afholdes i Sharm el-Sheikh i Egypten fra d. 6.-18. november med forventningen om flere end 40.000 deltagere. Den danske pavillon og erhvervsdelegationen er arrangeret i samarbejde mellem Dansk Industri, State of Green, den danske ambassade i Cairo og Klimaministeriet. Delegationen tæller desuden A.P. Møller – Maersk, Accenture, ANDEL, Arla, cBrain, CIP, COWI, Folkekirkens Nødhjælp, Danfoss, Dansk Erhverv, Energinet, FLSmidth, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, World Climate Foundation, Grundfos, Hempel, IDA, MAN Energy Solutions, Nature Energy Biogas, NKT Cables, NREP, PKA Pension, ROCKWOOL, Siemens Gamesa, Topsoe, VELUX, Vestas og Ørsted.

Pressekontakt for yderligere informationer og kommentarer:

Magnus Mernild, presse- og kommunikationschef i State of Green, e-mail: mhm@stateofgreen.com og tlf.: +4551717830

Ditte Rieland, presserådgiver i Dansk Industri, e-mail: dirh@di.dk og tlf.: +4522467822.

DI-analyse: Et stærkt dansk beredskab kræver tæt samarbejde med erhvervslivet20.9.2024 09:50:19 CEST | Pressemeddelelse

En ny rapport om det danske beredskab udarbejdet for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), viser, at der er behov for en langt større inddragelse af virksomheder og tæt samarbejde mellem erhvervslivet og det offentlige. Rapporten bør inspirere det nye samfundssikkerhedsministerium til at styrke nationens sikkerhed over for alvorlige hændelser og hybride trusler, mener DI.