Rekordstærkt første halvår for If

Forsikringsselskabet If kan i dag fremlægge et rekordresultat for årets andet kvartal og første halvår samlet. Nordens største forsikringsselskab præsterer i andet kvartal en samlet vækst på 7,2 %.
Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: Esben Wallin)

- En vækst på 7,2% har vi ikke oplevet før i et enkelt kvartal, så jeg er ovenud tilfreds med resultatet, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud.

Han kan samtidig konstatere, at antallet af kunder vokser på alle markeder.

- Der er variationer i de enkelte lande, og specielt i Finland er markedet præget af større arbejdsløshed og andre effekter af pandemien, men samlet set for If er udviklingen virkelig god, siger Morten Thorsrud.

Tilbage til normalen

For første halvår af 2021 var Ifs combined ratio på 81,1 %, hvilket er en rekordnotering for forsikringskoncernen. Morten Thorsrud vurderer, at dele af årsagen er direkte knyttet til ændrede adfærdsmønstre som følge af pandemien, men at resultatet under alle omstændigheder er stærkt.

- Frem til juni har vi haft få rejseskader, og samtidig har mindre trafik på vejene medført færre skader. Denne ændrede adfærd påvirker os positivt med omkring 3 % af combined ratio, og er noget vi må forvente vil ændre sig i takt med, at samfundene åbnes mere og mere igen.

Skadestal fra If for ugerne efter 1. juni viser da også, at aktiviteten på vejene nærmer sig 2019-niveau, men der er fortsat markant mindre rejseaktivitet end på et normalt år.

Ifs koncernresultat for andet kvartal

Resultatet for andet kvartal og første halvår 2021 hos If:

• Combined ratio for andet kvartal 2021 er 80,7 (80,5 % i andet kvartal 2020). For første halvår 2021 samlet er combined ratio 81,1 (82,1 % i 2020).

• Forsikringsteknisk resultat for kvartalet er 2 356 MSEK (2 316). For første halvår er teknisk resultat 4 549 MSEK (4 239).

• Præmieindtægter i andet kvartal var 12 622MSEK (11 867). For første halvår samlet var If-koncernens præmieindtægter 30 851 MSEK (30 347).

• Investeringsresultatet for andet kvartal var på 909 MSEK (536). For første halvår 2021 var investeringsresultatet 1 481 MSEK (148).

Det danske resultat

For If i Danmark er der god vækst i privatkunde-segmentet i første halvår på 1,3 %. Samlet for Ifs danske forretning ses en negativ vækst på 2,5 % i første halvår, men det er der ifølge koncernchefen en god forklaring på.

- Resultatet er bedre, end det umiddelbart syner. Årsagen er, at vi i første kvartal 2020 år havde en stor positiv engangseffekt fra en større projektforsikring. Så det er et tough sammenligningsgrundlag, siger Morten Thorsrud.

• Præmieindtægt i andet kvartal var 694 MDKK (723 MDKK i andre kvartal 2020). For første halvår samlet var præmieindtægten i Danmark 2 168 MDKK (2 230).

• Forsikringsteknisk resultat endte på – 63 MDKK (12 MDKK i andet kvartal 2020). For første halvår er forsikringsteknisk resultatet 26 MDKK (115).

• Combined ratio var på 107,5 i andet kvartal (98,5 %) og 98,3 % (92,7 %) for første halvår samlet. Combined ratio er høj i andet kvartal på grund af enkelte store skader, som drev udgifterne op.

Godt nybilsalg og kundebevaring

Et godt nybilsalg i Norden bidrager positivt til If-resultatet. Til og med juni var der en stigning på 25 % i Norden i salget af nye biler, ført an af Norge og Sverige.

- If har nu en markedsandel på hele 26 % af nybil-forsikringsmarkedet i Norden, så den store interesse for at købe ny bil er meget positivt for os, siger Morten Thorsrud.

En anden ting Ifs koncernchef fremhæver, er kundebevaring.

- Vores ambition er at have de mest tilfredse kunder i Norden og Baltikum. Det, at vi hele tiden arbejder for at skabe bedre kundeoplevelser, er udslagsgivende i resultatet, og noget vi alle kan være stolte over. Systematisk og godt arbejde bevirker, at vi tiltrækker flere kunder, samtidig med at færre kunder vælger at forlade os, siger Morten Thorsrud.

Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring. (Kontakt formidles via kommunikationschef Birgitte Ringbæk, tlf. 6120 5009 eller birgitte.ringbaek@if.dk)

Koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud (foto: Esben Wallin)