Rekordmange lastbiler krydsede Storebæltsbroen i marts

Selvom covid-19 påvirker trafikken over Storebælt, skal der fortsat fragtes varer over bæltet til danskerne. Det ses tydeligt i tallene for marts måned, hvor der blev sat ny månedsrekord for lastbiler.

I marts måned passerede 149.712 lastbiler således Storebælt. Det er ny rekord for én måned. Den tidligere rekord er fra oktober 2019, og den blev slået med hele 10 pct.

- Lastbiltrafikken har under hele covid-19 pandemien været langt mindre påvirket end personbiltrafikken. Siden starten af september 2020 har vi generelt set vækst i antallet af lastbiler på Storebælt, og fra starten af februar 2021 har trafikken udviklet sig særligt positivt, fortæller Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt.

Rekorden i marts er hjulpet på vej af to hverdage mere i marts i år sammenlignet med 2019, ligesom lastbiltrafikken lå højt i hverdagene lige inden påsken.

- Fra marts 2019 til marts i år har vi set en vækst på godt 10 pct. i lastbiltrafikken. Dermed understreger trafiktallene den forskydning i forbruget, der er set i Danmark under pandemien. Et forbrug der er muliggjort af en bred indsats for at holde erhvervslivet i gang og sikre forsyningerne, slutter Mikkel Hemmingsen.

Samlet lå trafikken i marts knap 20 pct. under 2019 med en gennemsnitlig døgntrafik på 26.862 køretøjer. Personbiltrafikken lå ca. 25 pct. lavere end 2019, mens bustrafikken lå knap 86 pct. under marts 2019.

Trafikudvikling 2019 - 2021

Grafikken findes i højere opløsning og er vedhæftet som billede nedenfor.

Se også Storebælts uge- og månedstrafiktal her

Dansk infrastrukturstyring skaber stærke resultater14.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark har vi siden etableringen at Storebæltsforbindelsen udviklet en stærk model til at finansiere og styre de helt store infrastrukturprojekter. Statsgarantimodellen kombinerer statsligt ejerskab og statsgaranterede lån med brugerbetaling. Den nyeste viden om emnet er netop blevet præsenteret på en online-konference med international deltagelse. Sund og Bælt Holding A/S og Institut for Organisation på Copenhagen Business School har netop afsluttet et forskningsprojekt, støttet af Innovationsfonden, som har undersøgt den danske måde at finansiere og styre store infrastrukturprojekter på - eksempelvis broer og tunneller. Den danske model hedder statsgarantimodellen og kombinerer statsligt ejerskab, statsgaranterede lån på de private markeder og brugerbetaling med anlæg og drift i et offentligt ejet selskab. Resultaterne af forskningen blev tirsdag den 13. april præsenteret på en konference, hvor også internationale eksperter fra OECD, Holland og Canada præsenterede deres viden om i

Årsresultat Sund & Bælt: 2020 kraftigt påvirket af covid-1924.3.2021 16:51:34 CET | Pressemeddelelse

Personbiltrafikken over både Storebæltsbroen og Øresundsbron har været hårdt ramt af covid-19 pandemien i 2020. Det påvirkede indtægterne på begge broer, men et uændret niveau for lastbiltrafikken og reduktion af omkostninger var medvirkende til et tilfredsstillende resultat for året. På Storebæltsbroen faldt trafikken med 15,5 pct. sammenlignet med 2019. Samlet passerede 11,2 mio. køretøjer forbindelsen, svarende til en døgntrafik på 30.718 køretøjer. Dermed lå trafikken lavere end de seks foregående år. I marts faldt personbiltrafikken på få dage med 60 pct. og kom kun gradvist tilbage i løbet af foråret i takt med genåbningen. Der blev sat månedsrekord i juli med 1.293.597 køretøjer over Storebælt, hvor mange holdt sommerferie i Danmark, men nye restriktioner i september betød endnu et fald, og trafikken lå i ugen op til jul godt 30 pct. under 2019. For året som helhed faldt personbiltrafikken 17,4 pct. Lastbiltrafikken afspejlede den brede indsats for at holde erhvervslivet i gang

Storebæltsbroen lukkes kortvarigt under test af nye autoværn1.2.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I den kommende weekend testes de sidste to mobile overledninger af i alt fire på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen i nattetimerne. Test af de nye mobile autoværn sker som et led i montering af værnene, som skal sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld på broen. Fremover vil trafikken kunne ledes over i modsat vejbane på ca. 30 minutter og køre dobbeltrettet med nedsat hastighed, mens der ryddes op efter uheld. De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen. Kortvarige lukninger Storebæltsbroen vil blive spærret i mindre intervaller mellem kl. 01.00 og 04.30 natten til lørdag den 6. februar og natten til søndag den 7. februar. Der er tale om kortvarige spærringer, som vil lukke for al trafik i to korte perioder på op til 20 minutter i hver retn

Risiko for at storm lukker Storebæltsbroen søndag26.12.2020 15:45:32 CET | Pressemeddelelse

I morgen, søndag, er der risiko for, at Storebæltsbroen lukker pga. storm i tidsrummet mellem kl. 09.00 og 19.00. I denne periode varsler DMI en vindstyrke på op til 26 m/s. Storebæltsbroen lukkes for al trafik ved vind af stormstyrke på 25 m/s af hensyn til trafikanternes sikkerhed. Sund & Bælt opfordrer derfor alle trafikanter, der skal over Storbæltsbroen i weekenden, til at køre ude for denne periode, hvis muligt. Allerede sent lørdag eftermiddag forventer DMI vindstyrker på over 15 m/s, stigende i aften- og nattetimerne. Når vinden kommer over 15 m/s, advares høje, lette køretøjer mod at passere Storebæltsbroen. Det omfatter bl.a. biler med campingvogn eller trailer, varebiler, busser og lastbiler med let eller ingen last. Følg med på storebaelt.dk eller tilmeld sms bromelding. Send sms til 1231 med teksten BRO INFO. Prognosen opdateres løbende på baggrund af ændring i DMI’s forventninger. Læs mere om vindfølsomme køretøjer her.