Boligsiden

Rekordhøjt salg: Danskerne har købt 133 huse om dagen i 2018

Der er handlet omkring 48.000 huse i 2018 – eller 133 huse hver eneste dag i det snart afsluttede år. Det er rekord for årtiet, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk.
Foto: Boligsiden.dk

2018 bliver endnu et jubelår på markedet for villaer og rækkehuse. Nye handelstal fra Boligsiden.dk viser, at hushandlen er to procent højere end i 2017, der ellers så ud at blive svær at overgå. Det svarer til, at der er solgt 133 huse om dagen – tre handler mere pr. dag end sidste år.

”Der er solgt mere end 45.000 huse i årets første 11 måneder, og med de foreløbige salgstal for årets tolvte måned, kan vi ud fra et estimat konkludere, at det samlede antal hushandler kommer over 48.000. Det er et imponerende antal og det højeste i 2010’erne,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden.dk.

Prisudvikling årsag til øget handelsaktivitet
Salget af huse er blevet større år for år siden 2011 og tog især et stort spring i 2015, hvor det store rentefald gjorde det økonomisk attraktivt at låne penge til et boligkøb.

”Siden 2015 har vi sagt, at antallet af handler ikke kan blive ved med at stige. Den forudsigelse er nu blevet gjort til skamme flere gange. Vi har haft fire rigtig gode år på stribe, hvor det snart afsluttede år har overgået alle de andre,” siger Birgit Daetz og forklarer den opsigtsvækkende udvikling:

”Priserne er fulgt med det stigende antal handler, og de er nu omkring 10 procent højere end i 2015. Det har givet boligejerne stigende friværdier, og så er det naturligt, at de overvejer, om det er nu, de skal finde den bolig, de vil stifte familie i, eller endda den de skal bo i resten af livet. Samtidig er konjunkturen, den meget lave arbejdsløshed og den stadig lave rente med til at øge købekraften og antallet af handler.”

Derudover har den generelle udvikling på hele boligmarkedet været med til at booste salget af huse.

”Antallet af lejlighedshandler er laverei 2018 end i 2017. Det sker som følge af stigende priser i byerne og de lånestramninger, regeringen indførte ved årsskiftet. Det kan være med til at tippe beslutningen hos de købere, der overvejer et hus i Hvidovre frem for en lejlighed i det centrale København,” siger Birgit Daetz.

Hvad sker der i 2019?
Det store spørgsmål nu er, om der i 2019 vil blive handlet flere huse end i 2018. Erfaringerne fra de seneste mange år taler for, at det vil blive tilfældet. Om det bliver sådan, er svært at spå om, siger Birgit Daetz.

”Hvis husmarkedet skal sætte rekord igen i 2019, skal priserne fortsætte med at stige som hidtil, ligesom det er afgørende, at renten bevarer det meget lave niveau. Når vi står ved et nyt år, står vi ved en helt ren tavle, og vi ved ikke, hvad der kommer til at ske. Vi venter i spænding på at finde ud af, om usikkerheden omkring den kommende ejendomsvurdering og boligbeskatning allerede i 2019 vil påvirke markedet, men fortsætter boligmarkedets nuværende takter, kan årtiet blive et, vi vil huske i mange år.”

Kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk Birgit Daetz, bcd@boligsiden.dk, mobil: 21210284

Foto: Boligsiden.dk
I diagrammet indgår alle handler af villaer og rækkehuse i det pågældende år. For 2018 gælder det, at tallene for december måned er et estimat på baggrund af det antal handler, der allerede er registreret og på baggrund af data for december de foregående år og de første 11 måneder af 2018. Kilde: Boligsiden.dk.

Information om Boligsiden

Boligsiden
Kronprinsensgade 6, 2

70274999https://www.boligsiden.dk/

Hvem er Boligsiden.dk?
På Boligsiden.dk gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden.dk udgiver løbende artikler om boligmarkedet på bolignyheder.boligsiden.dk og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.

Følg pressemeddelelser fra Boligsiden

Flere pressemeddelelser fra Boligsiden