Pankas A/S

Rekorddårlige veje koster milliarder – ny løsning kan minimere omkostninger

Del
Det danske vejnet står over for betydelige renoveringsopgaver de kommende år, men for små investeringer sender regningen yderligere i vejret. Nye løsninger kan afbøde problemet, men bliver brugt alt for lidt og for sent.
De danske statsveje er for nu i en fornuftig vedligeholdelsesstand, mens kommunevejene mangler store investeringer, der hvert år bliver større og større. Foto: Peter Maniell.
De danske statsveje er for nu i en fornuftig vedligeholdelsesstand, mens kommunevejene mangler store investeringer, der hvert år bliver større og større. Foto: Peter Maniell.

Dårligt vedligeholdte statsveje har tidligere været et stort problem for bilister, men efter store investeringer fra Infrastrukturfonden over de seneste år er især statsvejene kommet op på et acceptabelt kvalitetsniveau. Værre ser det ud med de kommunale veje, der generelt er underinvesterede. Derudover kan statsvejene og primært motorveje, i løbet af få år igen se frem til store problemer, hvis ikke en planlagt neddrosling af Infrastrukturfonden bliver trukket tilbage. 

Ifølge SAMKOM, der er et samarbejdsforum mellem kommuner og Vejdirektoratet, er der et vedligeholdelsesefterslæb på næsten fire milliarder kroner på de kommunale veje. Samtidig har Vejdirektoratet vurderet, at statsvejene vil forfalde med sammenlagt 700 millioner kroner de kommende år som følge af en slumrende Infrastrukturfond.  

Kommuner over hele landet skubber en større og større regning foran sig, mens erhvervslivet taber mange milliarder på dårlige veje, der ikke står mål med vejene i de lande, vi normalt sammenligner os med. Vi har en tro på, at politikerne nok skal komme til fornuft og forlænge Infrastrukturfonden, men ved kommunevejene er der ikke meget håb, selvom den danske asfaltindustri har mange innovative løsninger, der kan minimere de samlede omkostninger set over en årrække, siger Anders Hundahl, der er direktør hos Asfaltindustrien.

Asfaltbudgettet er halveret

En af de virksomheder, der dagligt lægger ny asfalt, og som ser vejkvaliteten rundt om i landet, er asfaltvirksomheden Pankas. Steffan Gregersen, der er salgs- og entrepriseleder hos virksomheden, fortæller, at der har været et kontinuerligt efterslæb på kommunevejene over de seneste årtier, og problemet er især stort på landevejene.

I forhold til tidligere er der mange kommuner, der efterhånden har skåret halvdelen af asfaltbudgettet, og det er åbenlyst, at det ikke går upåvirket hen. Det er lidt ligesom med tandlægen – det er dyrt at lade skader udvikle sig i forhold til at tage hånd om det, siger han. 

Løsninger kan afhjælpe – men bruges ikke

Ligesom i mange andre industrier er der i dag en række nye teknologiske løsninger inden for asfaltindustrien, der kan afbøde problemstillingen på prisbillige måder. Men ifølge Steffan Gregersen er det dog meget få kommuner, der er tilstrækkeligt visionære inden for vejvedligeholdelse.

Hvis vi allerede, når revnerne opstår i asfaltbelægningen, får dem forseglet med en ny type fugemasse, kan vi lave mere rentable reparationer for de let slidte kommuneveje. Det er en forholdsvis billig og effektiv måde at forlænge vejens levealder og udskyde det tidspunkt, hvor der skal et nyt slidlag på. Ud over den nye fugemasse til mindre revner og reparationer kan man også bruge en såkaldt remix-løsning til lidt større, partielle reparationer. Men heller ikke denne reparationsmetode er særlig anvendt hos kommunerne. Det er desværre oftere normen, at vejen er helt nedslidt, inden der bliver gjort noget, pointerer Steffan Gregersen.

Kontakter

Billeder

De danske statsveje er for nu i en fornuftig vedligeholdelsesstand, mens kommunevejene mangler store investeringer, der hvert år bliver større og større. Foto: Peter Maniell.
De danske statsveje er for nu i en fornuftig vedligeholdelsesstand, mens kommunevejene mangler store investeringer, der hvert år bliver større og større. Foto: Peter Maniell.
Download
Remix er en mere bæredygtig metode til at renovere slidte veje. Den eksisterende asfalt bliver varmet op blandet med en forholdsvis lille portion ny asfalt. Blandingen bliver herefter lagt og tromlet på ny. En metode, der er billig på sigt, men som få kommuner benytter i særlig grad. Foto: Peter Maniell.
Remix er en mere bæredygtig metode til at renovere slidte veje. Den eksisterende asfalt bliver varmet op blandet med en forholdsvis lille portion ny asfalt. Blandingen bliver herefter lagt og tromlet på ny. En metode, der er billig på sigt, men som få kommuner benytter i særlig grad. Foto: Peter Maniell.
Download
– Kommuner over hele landet skubber en større og større regning foran sig, mens erhvervslivet taber mange milliarder på dårlige veje, der ikke står mål med vejene i de lande, vi normalt sammenligner os med, siger Anders Hundahl, der er direktør hos Asfaltindustrien. Foto: Peter Maniell.
– Kommuner over hele landet skubber en større og større regning foran sig, mens erhvervslivet taber mange milliarder på dårlige veje, der ikke står mål med vejene i de lande, vi normalt sammenligner os med, siger Anders Hundahl, der er direktør hos Asfaltindustrien. Foto: Peter Maniell.
Download

Links

Information om Pankas A/S

Pankas A/S
Pankas A/S
Rundforbivej 34
2950 Vedbæk

45650300https://pankas.dk/

Pankas A/S udfører belægningsentrepriser i hele Nordeuropa og har siden 1939 specialiseret sig i fremstilling af asfaltmaterialer. Pankas-koncernen omfatter 22 virksomheder og er aktiv i otte lande, hvoraf 30 procent af omsætningen kommer fra det danske marked. Virksomheden løser alle typer opgaver for både private og offentlige kunder. www.pankas.dk  

Følg pressemeddelelser fra Pankas A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Pankas A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye