Rekord lavt antal tyverier i sommerferien

Corona-epidemien har vendt op og ned på danskernes sommerferie, og det kan nu også ses i antallet af tyverier. Der har kun været halvt så mange tyverier i juli måned som normalt, viser nye tal fra Topdanmark.

Antallet af tyverier fra butikker og offentlige steder er faldet med ca. 82 pct. i juli sammenlignet med juli sidste år. Det viser nye tal fra Topdanmark

Sommeren har været markant anderledes end normalt for de fleste danskere, og den ændrede adfærd i ferien har tilsyneladende gjort livet svært for kriminelle, der begår tyveri.

Det kan Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark tydeligt mærke. Normalt anmeldes over 1.000 tyverier blandt Topdanmarks kunder i løbet af sommeren. Men i år har tallet kun været ca. det halve. I juli 2019 blev der i alt anmeldt 1.023 tyverier blandt Topdanmarks kunder. I juli 2020 var tallet kun 579 – et fald på ca. 44 pct. i forhold til året før.

"Vi har set en klar tendens i sommerferien til, at antallet af tyverier er faldet på alle forskellige typer af tyveri. Særligt tyverier fra butikker og offentlige steder, hvor danskerne normalt samles, har haft et meget markant fald", siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Antallet af tyverier fra butikker og offentlige steder er faldet med ca. 82 pct. i juli sammenlignet med juli sidste år. På samme måde er antallet af tyverier fra biler halveret sammenlignet med sidste år.

Coronakrav gør det svært for tyve
Ifølge Topdanmark er der ikke tvivl om, at de ændrede ferievaner og coronakravene om at holde afstand er medvirkende til det rekordlave antal sommertyverier.

"Folk holder mere afstand og mødes i langt mindre grad i store forsamlinger eller går i et tæt menneskemylder på gaden. Det har gjort tyverier langt vanskeligere i denne sommer", siger Rasmus Ruby-Johansen.

De mange aflysninger af sommerens festivaler kan umiddelbart også ses i tyveritallene. Topdanmark har i juli kun fået anmeldt ét enkelt tyveri fra telt.

Tallene for indbrud er også faldet, men ikke så markant som tyverier. Topdanmark har i juli registeret ca. 10 pct. færre indbrud end samme periode sidste år.

Kommunikations- og pressepolitik:

Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.

4 ud af 5 virksomheder er ikke forsikret mod cyberangreb17.9.2020 14:15:19 CESTPressemeddelelse

Mens regeringen i dag har sat gang i arbejdet med en ny national strategi for øget cybersikkerhed, viser nye tal, at de færreste danske virksomheder er forsikret mod hackerangreb. En ny fra opgørelse fra Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark viser, at blandt forsikringsselskabets over 50.000 erhvervskunder har mindre end hver femte virksomhed en cyberforsikring mod hackerangreb. Særligt de mindre virksomheder er udsat, vurderer IT-sikkerhedsekspert.

Ustabilt vejr får landmænd til at forsikre afgrøder27.8.2020 10:48:11 CESTPressemeddelelse

Våde vintre og ekstreme somre med tørkeperioder og voldsomme regnskyl bliver langt mere normalt fremover ifølge de nyeste klimaprognoser fra DMI. Udsving i vejret kan have alvorlige konsekvenser for høsten, og det får flere landmænd til at forsikre deres afgrøder. For landmand Lennart Johan Westh har beslutningen om at købe en afgrødeforsikring skabt tryghed og lyst til at anbefale dækningen til sine kollegaer.