Rekord for Røde Kors’ hjælpearbejde i 2019

Omfattende humanitære behov kombineret med stor opbakning og tillid betyder, at Røde Kors i Danmark aldrig tidligere har haft så mange hjælpeaktiviteter, som i 2019. Det netop offentliggjorte årsregnskab for 2019 år viser stigning i både hjælpeindsats og indtægter fra genbrugsbutikker.

Flere end 35.000 mennesker i Danmark fik sidste år en hjælpende hånd fra Røde Kors, og samlet brugte Røde Kors 135 mio. kroner på at udvikle og støtte de sociale hjælpeindsatser herhjemme. Det er en stigning på 13 procent i forhold til året før, oplyser Røde Kors i Årsregnskabet for 2019.

Eet af de nye tiltag for at imødegå ensomhed og isolation er et nyt partnerskab med den digitale platform Boblberg, hvor man kan invitere andre til fælles aktiviteter. Platformen havde ved udgangen af 2019 250.000 medlemmer, og er fortsat i vækst.

Røde Kors anvendte i 2019 762 mio. kroner på internationale hjælpeindsatser, hvor fokus især lå på de langvarige konflikter i Syrien, Yemen samt hjælp til ofre for klimaforandringerne. Temperaturstigningerne påvirkede og ramte millioner af mennesker i form af blandt andet oversvømmelser i flere afrikanske lande.

De samlede omkostninger i 2019 var på ca. 1,5 mia. kroner og hjælpearbejdet i udlandet og Danmark voksede samlet fra 805 til 898 mio. kroner fra 2018 til 2019. Hertil havde Røde Kors aktiviteter på asylområdet for 281 mio. kroner i 2019.

”Vi er glade for, at vi har kunnet hjælpe tusindvis af udsatte mennesker både herhjemme og ude i verden i en grad, så det har sat rekord. At vi har været i stand til det, skyldes blandt andet en stor stigning i opbakningen fra private og virksomheder. Vi er taknemmelige for den tillid til Røde Kors, som opbakningen vidner om,” siger generalsekretær Anders Ladekarl.

Hjælpearbejdet finansieres også af indtægter fra Røde Kors’ genbrugsbutikker, som kunne notere et overskud på 74,5 mio. kroner, hvilket er en stigning på 23 procent i forhold til 2018.

”I 2019 har butikkerne haft et historisk flot resultat, og vi skylder stor tak til både de mange frivillige, der står bag diskene, til kunderne, og til de mange andre, der støtter vores humanitære arbejde,” siger Anders Ladekarl.

Røde Kors er meget afhængig af indtægterne fra genbrugsbutikkerne, som danner en del af fundamentet for foreningens hjælpearbejde. Røde Kors forudser, at 2020 bliver et sværere år for genbrugsbutikkerne som følge af den midlertidige nedlukning af butikkerne under Corona-epidemien i år.

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. I Danmark skaber vi fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv.

Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med mere end 11 millioner frivillige i 191 lande. Vi er en del af dit lokalsamfund, uanset hvor du bor. Med din hjælp kan vi altid være til stede, når der er brug for os.

15 folkemøder skal kickstarte hjælp til udsatte under genåbning15.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har forstærket daglige udfordringer med ensomhed og mistrivsel blandt mange. Behovet for støtte, fællesskaber og hjælp er større nu, end før Covid 19 gjorde sit indtog. Med 15 folkemøder i hele landet tager Røde Kors initiativ til at samle ildsjæle, civilsamfundet og repræsentanter fra virksomheder og myndigheder til at finde løsninger til dem, der fortsat lever med følgerne af coronakrisen.