Hotels.com

Rejser til ’gamle kendinger’ vinder over ’drømme’ destinationerne når verden åbner op igen efter pandemien

Del

En global undersøgelse foretaget på vegne af Hotels.com viser fem dominerende rejsetrends i en verden efter pandemien

KØBENHAVN, 5. august 2020 – Den globale pandemi betyder at måden folk rejser på står overfor fundamentale ændringer – og det er med til at ændre verden som vi kender den. En international undersøgelse foretaget på vegne af Hotels.com® har fundet frem til fem trends, som er med til at forme rejsevanerne i en verden efter pandemien i takt med rejsende verden over tilpasser sig en ny virkelighed i slutspurten af sommeren.

  • Lukkede grænser, vandrende tanker: 86% af danske rejsende glæder sig til at komme ud at rejse igen – og i gennemsnit har de tænkt på at rejse fire gange om dagen under nedlukningen!
  • Vi genlever gamle minder: Komforten og sikkerheden, som vores mest velbesøgte steder giver os, trækker os væk fra drømmeferien på fjerne kanter og imod gamle kendinge og strande tæt på hjemmet.
  • Afslapning for både krop, sind og mave: 75% af danske rejsende tror, at en rejse vil være afstressende efter nedlukningen og være godt for deres mentale og fysiske helbred – og god mad er en af hjørnestenene til det!
  • Mere strand, mindre stress: Strandresorter (33%) er blandt toppen, når rejsende kigger på afstressende ophold
  • Familie og rejselyst går hånd-i-hånd: En ferie med familien (44%) eller ens partner (35%) er blandt toppen af ting folk planlægger at gøre så snart samfundet vender tilbage til normalen – nederst på listen er de store byture med vennerne (7%) og shoppeture (11%).
  1. Lukkede grænser, vandrende tanker og en forsigtig nysgerrighed blandt rejsende

Vi er sultne efter at rejse og i takt med nedlukningen begrænser vores ferieplaner begynder flere danskere (86%) at længes efter at komme ud at rejse igen. I gennemsnit har rejsende verden over tænkt på at rejse næsten fire gange om dagen hjemme fra stuen!

Men vores rejseattitude har også ændret sig i takt med længslen efter at komme ud at rejse igen er vokset. 46% af danskerne indrømmer, at de stadigvæk ville være bekymret ved at rejse – også efter restriktionerne bliver løftet. Faktisk er en blåstempling fra myndighederne afgørende for hver fjerde rejsendes, når de skal planlægge deres ferie igen – 40% vil være trygge ved at rejse, når myndighederne bekræfter, at det er sikkert at rejse igen og 28% vil først være trygge når en vaccine er blevet udviklet.

Når danskerne skal ud at rejse igen bliver det med en kuffert fyldt med remedier til personlighygiejne og sikkerhed. I forbindelse med fremtidige rejser og ophold i udlandet vil personlige sikkerhed nemlig overgår vores træng til at være modebevidste på turen. Desinficerende håndsprit (66%), papirer på rejseforsikring (58%), vådservietter (37%) og masker (32%) topper listen over ting danskere vil pakke til deres næste ferie, mens handsker til at begrænse smitten (18%) samt medbragt mad eller snacks (15%) er at finde nederst på prioriteringslisten.

  1. Vi genlever gamle minder og rejser helst til steder vi kender

Når det kommer til at planlægning af rejser, så kigger 35% af danskerne på steder, som de har besøgt før og 23% vil udforske mere af Danmark fremfor at rejse til fjerne drømme destinationer.

De tre mest søgte steder i Danmark denne sommer er Skagen (23%), Bornholm (23%) og København (20%). En af tendenserne vi ser under nedlukningen og med socialafstand er, at danskerne leder efter steder med færre mennesker og mere afsides.

  1. Afslapning for kroppen, sindet og maven

Den globale pandemi har banet vej for en ny generation af rejsende, Generation E, som leder efter velvære og mindre stress på deres rejser. Globalt tror 86% af rejsende, at rejser efter pandemien er vejen frem for berigelse af kroppen og sjælen. Det at føle sig afslappet og afstresset (45%) topper listen over hvad de danske Generation E-rejsende ser frem til i deres rejser, når verden åbner op igen.

Afslappende og afstressende ferier handler ikke længere kun om massager og yoga. Mad spiller en stadig stigende rolle (50%) på wellness-rejserne og det reflekteres i danskernes syn på hotelmaden. En god buffet på hotellet er ifølge 47% af danskerne nøglen til en afstressende ferie med velvære for krop og sjæl. Rengøring og saneringsmuligheder (46%) og gratis flaskevand (44%) placerer sig på henholdsvis anden og tredje pladsen lige efter den gode hotelbuffet, som ligger nummer ét over hvad danskerne ønsker på deres hotel.

  1. Mere strand, mindre stress

Tendensen med at slippe for stress og jag afspejles også i listen over steder, hvor de rejsende føler sig mest afslappet. Luksuriøse 5-stjernede hoteller (46%), badehoteller (33%) og ferielejligheder (31%) dukker op på listen som nogle af danskernes mest søgte indkvarteringsmuligheder, når de skal føle sig mest tilpas på deres rejser.

Det er ingen overraskelse, at ødede strande tiltaler den forsigtige rejsende i takt med, at 31% af danskerne siger, at de aktivt vil undgå steder med meget aktivitet og mange mennesker, når de begynder at rejse igen. 

  1. Familie og rejselyst går hånd-i-hånd

Det viser sig, at romantiske smutture (25%) kommer i anden række sammenlignet med familieferier (38%) i takt med den globale pandemi har fået os alle til at tænke mere på familien. En af de helt store motivationsfaktorer, når det kommer til at rejse igen, er for 33% af de adspurgte danskere at være mere sammen med familie og venner, som de ikke har set i land tid. En familieferie (34%) eller tur med ens partner (31%) er de rejser flest kigger på, når de planlægger rejser i fremtiden, hvor samfundet er tilbage til normale tilstande. Det over overgår vores lyst en bytur med vennerne (7%) eller en shoppetur (11%).

Rejselysten er noget, som sidder dybt hos mange og det kommer ikke som en overraskelse, at danskerne har brug for at skifte udsigten ud med en ny (48%). En af de største motivationer for rejsende verden over, er udsigten til at kunne nyde friheden igen efter nedlukningen (34%).

”I takt med verden tilpasser sig de nye tilstande, er vi hos Hotels.com godt klar over, at folk savner at komme ud og rejse. Vi har set billeder på Instagram og læst kommentarer fra de rejselystne, som er ivrige efter at komme ud og genopfriske deres rejselyst,” siger Josh Belkin, VP ved Hotels.com Brand. ”For at hjælpe folk med at planlægge deres næste rejse og opfylde deres rejselyst tilbyder vi derfor nu en række hoteller og indkvarteringssteder, der kan opfylde deres behov og træng til at rejse uanset hvad destinationen eller anledning det måtte være.”

”Vi elsker rejser og vi kan heller ikke vente med at komme ud og udforske verden med vores kunder igen. Vores fokus er og har altid været at sikre, at vores kunder får det bedste ophold på deres rejser.”

Nøgleord

Kontakter

For at få flere oplysninger bedes du kontakte Hotels.coms pressekontor på
nora.maki@bcw-global.com eller +46 70 240 2391

Information om Hotels.com

Hotels.com



Om undersøgelsen:

Undersøgelsen blev fortaget af One Poll i perioden d. 28. maj – 24. juni 2020 blandt 7.000 respondenter i Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Hong Kong, Japan, Norge, Sydkorea, Spanien, Sverige, Taiwan, Storbritannien og USA.

Om Hotels.com®
Hotels.com er den mest givende måde at reservere et ophold på. Vi elsker at rejse, og det ved vi, du også gør. Derfor gør vi det nemt for dig at reservere hos os. Med hundredtusindvis af overnatningssteder i hele verden og 90 lokale hjemmesider på 41 sprog har Hotels.com det hele. Uanset om du leder efter et hotel i Hongkong, et træhus i Thailand eller villa med udsigt, er du kun et klik væk fra det hele. Med vores "Belønningsvindende" loyalitetsprogram tjener du gratis* stempel**, mens du sover... Det bliver ikke meget bedre. Det er også blevet endnu nemmere at reservere. Med over 25 millioner gæsteanmeldelser og en app, der er så nem at bruge, at den er blevet downloadet 70 millioner gange, kan du være sikker på at finde det helt perfekte overnatningssted.

*Med forbehold. Dit Reward-stempel har samme værdi som gennemsnittet af de foregående 10. Der skal svares skatter og afgifter af hver Reward-overnatning. Vi pålægger et gebyr på 4 € på hver Reward-overnatning, der bliver indløst, med mindre den indløses via appen. Se yderligere betingelser på https://da.hotels.com/customer_care/terms_conditions.html

** 1 stempel er det samme som 1 overnatning.

© 2020 Hotels.com, L.P, en del af Expedia Group. Alle rettigheder forbeholdes. Hotels.com og Hotels.com-logoet er enten registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Hotels.com, L.P. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere.