Regnskabsmeddelelse: 2021 blev endnu et rekordår for Saxo, der vækster på både top og bund

Danmarks største onlineboghandel og bogmedlemskab slog i 2021 omsætningsrekorden fra året forinden, og leverede et omsætningsresultat på 450 mio. samt en fremgang på 55 % i driftsresultatet.

Mere end 3,6 mio. læseoplevelser blev sendt af sted til danske læsere i 2021. Det kan ses i årsregnskabet, der vidner om et stadigt højt niveau af læselyst.
En stigende efterspørgsel på litteratur i både fysiske og digitale formater som følge af corona-pandemien fortsatte i 2021 og resulterede i en samlet omsætning på knap 450 mio. kr. hos Saxo.

Resultatet er samtidig et udtryk for vækst i både abonnementsforretning og styksalg. Omsætningen vokser med over 50 mio. kr. svarende til knap 15 %. Samtidig forbedres lønsomheden med fremgang på 55 % i driftsresultatet.

Året var præget af forretningsudvikling, både hvad angår teknisk videreudvikling af Saxos platforme samt indholdsudbuddet, heriblandt lanceringen af et strategisk partnerskab med Muskelsvindfonden og Århus Teater om den børnelitterære cirkusforestilling Cirkus Jul.

Samtidig markerede 2021 også Saxos 20-års fødselsdag. Det, der startede i en kælder på Østerbro, er to årtier senere Danmarks største onlineboghandel med egen bogstreamingtjeneste og mere end 23 mio. læseoplevelser sendt ud i streaming og styksalg.

I 2021 blev en større medlemskabsudfoldelse af Saxo Premium lanceret med ambitionen om at imødekomme alle typer af læsere, hvorfor der nu eksisterer tre forskellige bogmedlemskaber;

• Saxo-shopping med fri fragt og rabat på fysiske bøger.
  • Saxo Streaming med fri streaming af e- og lydbøger i Saxo-appen.
  • Saxo Premium med det fulde medlemskab, der bl.a. inkluderer fri fragt og rabat på fysiske bøger, ubegrænset bogstreaming, kulturfordele og mulighed for videresalg af brugte bøger.

Et højt niveau af både mange nye og mange loyale kunder stiller høje krav til både logistik og kundeservice, og det kontinuerlige arbejde med at optimere købsoplevelsen blev året igennem belønnet med en rekordhøj kundetilfredshed.

Saxos direktør, Natasha Brandt, udtaler om resultatet:

"Jeg er utroligt stolt af årets resultat, der vidner om en fortsat voksende appetit på litteraturoplevelser, og at danske læsere fortsat vælger at købe mange af deres bøger i en dansk boghandel. At vi både vækster i omsætning og resultat samtidig med, at kundernes oplevelse af at handle hos Saxo er bedre end nogensinde, skyldes i høj grad Saxos dygtige medarbejdere, som igen i år har leveret en fantastisk stor indsats."

Saxos årsregnskab 2021

• Nettoomsætning på 449,0 mio. kr. mod 394,5 mio. kr. i 2020
  • Bruttofortjenesten på 47,0 mio. kr. mod 38,0  mio. kr. i 2020
  • Driftsresultatet (EBITDA) udgør 15,6 mio. kr. mod 10,1 mio. kr. i 2020 svarende til en fremgang på 5,5 mio. kr.
  • Årets resultat blev 9,2 mio. kr. mod 4,8 mio. kr. i 2020, svarende til en fremgang på 4,4 mio. kr.

Information om Saxo.com

Saxo.com
Rådhuspladsen 38

Saxo er Danmarks største online boghandel og driver medlems- og streamingplatformen Saxo Premium. Vi repræsenterer alle læsere, bøger, genrer og forfattere. Vi stiller gerne vores data til rådighed for pressen til historier om tendenser og udviklingen på bogmarkedet og bidrager med vores indsigt i litteraturens verden.

Følg pressemeddelelser fra Saxo.com

Flere pressemeddelelser fra Saxo.com