Region Syddanmark: Grossistvirksomheden Tridan/Quickparts er regionsvinder af ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”

Tridan/Quickparts ApS i Sønderborg er vinder i Region Syddanmark i konkurrencen om det bedste sundhedsinitiativ på arbejdspladsen. 17 medarbejdere har fx tabt sig i alt 56 kilo. Dermed går arbejdspladsen sammen med de fire andre regionsvindere videre i konkurrencen og dyster på landsplan om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’.

I løbet af foråret har Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare opfordret landets arbejdspladser til at indstille deres bedste sundhedsinitiativ til konkurrencen ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”. Nu er regionsvinderne fundet. I Region Syddanmark fik Tridan/Quickparts flest stemmer og kåres dermed som regionsvinder.

Tridan/Quickparts, der holder til i Sønderborg, bliver regionsvinder med initiativet ’Lettere til mere overskud’. Med hjælp fra Sønderborg Kommunes tilbud, "virksomhed med overskud", blev en medarbejder nøgleperson og sundhedsambassadør gennem et kursus, og der blev indkøbt stepbræt, sjippetov, elastikker mm. til fri afbenyttelse. Desuden er sundhed med på dagsorden til deres møder, hvor der deles gode oplevelser og tips.

- Vi trængte til, at der skulle ske noget nyt til gavn for os medarbejdere, som ville give masser af energi til hverdagen. Alle ønskede en sundere livsstil, og det blev specielt tydeliggjort, da Sønderborg Kommunes Sundhedscenter målte sundhedsparametre på alle og fremlagde dem for os. Vi var en tung flok, som gerne ville af med nogle kilo, men manglede fælles fodslag omkring det, siger Tridans direktør, Willy Lorenzen.

Resultaterne af initiativet ses tydeligt

- På ca. fire måneder reducerede 17 medarbejdere i alt 56,5 kilo vægt og 58 cm i taljemål. Derudover har vi fået tilført energi, og det er sjovt for alle og sundere i længden. Hele personalegruppen har fejret de flotte resultater på restaurant, hvor vi har sat nye mål for fremtiden. Vores nye mål for de kommende fire-fem måneder er 20 fede kilo rent fedt og 20 cm i taljemål – og det er vi klare til at gennemføre. Vi italesætter sundhed meget. Der er intet pres, og hver især yder, som man selv føler er godt for en, siger direktør Willy Lorenzen.

- Tridan/Quickparts i Sønderborg er et godt bud på et sundhedsinitiativ, som er afprøvet med succes i praksis, og vi håber, at det kan inspirere andre arbejdspladser til øge sundheden blandt deres medarbejdere – ikke kun her i regionen men i hele landet, siger Jacob Winther, direktør i brancheorganisationen Forsikring & Pension.

- Initiativet hos Tridan/Quickparts viser, hvordan arbejdspladsen spiller en oplagt rolle for at skabe mere bevægelse og sundhed. Det kan ske ved at uddanne sundhedsambassadører og indkøbe træningsudstyr som hos Tridan/Quickparts, men det kan også gøres på mange andre måder. Det vigtigste er, at det virker motiverende og passer til arbejdspladsen, siger Jacob Winther.

Fakta om konkurrencen

Det er arbejdspladserne, der selv har indstillet deres egne initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Alle i hele Danmark har kunnet stemme på i alt tre forskellige initiativer. Regionsvinderen er det initiativ, der har opnået flest stemmer i forhold til, hvor mange medarbejdere den pågældende arbejdsplads har. De fem regionsvindere går nu videre og dyster om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’. Landsvinderen kåres 29. maj 2018, hvor der samtidig og som noget nyt uddeles en særpris for det bedste initiativ, der fremmer mental sundhed på arbejdspladsen.

Konkurrencen, ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018”, bliver afviklet for andet år i træk og har i år kørt fra 1. marts til 17. maj 2018.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv samt Falck, der tilsammen er i løbende kontakt med størstedelen af Danmarks befolkning.

Alice Godiksen Poulsen, salgsmedarbejder,
Tridan/Quickparts, ap@tridan.dk, 25 12 86 12