Region Hovedstaden har brug for erfaringer fra patienter og pårørende til at gøre behandlingen bedre
Hvad skal der til, for at man føler sig tryg i hjemmet efter en udskrivelse fra hospitalet? Hvilke særlige udfordringer har patienter eller pårørende mødt i samarbejdet mellem hospital, kommune og almen praksis? Og hvilke bud har patienter og pårørende på, hvordan samarbejdet og sammenhængen kan styrkes? Det er nogle af de ting, som Region Hovedstaden gerne vil blive klogere på fra de, som det hele handler om – nemlig patienterne og de pårørende.
- Det kan være en stor opgave som patient og pårørende at navigere mellem hospital og kommune – uanset om der er tale om fysisk eller psykisk sygdom. Vi har derfor brug for at få de erfaringer, som patienter og pårørende har, bragt i spil, så vi kan finde ud af hvor det er skoen trykker og handle på det. Derfor søger vi som noget nyt 2-3 brugerrepræsentanter til hvert af de 14 samordningsudvalg vi har i Region Hovedstaden, og håber meget at vi kan få en masse gode input herigennem, siger regionsrådsmedlem Flemming Pless (S).
Hvad er et samordningsudvalg?
Samordningsudvalgene koordinerer og udvikler samarbejdet om de mange patienter, der i deres sygdomsforløb både har kontakt til hospital, kommune og almen praksis. Udvalgene arbejder for, at patienter og pårørende skal opleve kvalitet og sammenhæng i deres forløb, når forløbet involverer flere parter på tværs af sektorerne. Samordningsudvalgene holder møder 4-6 gange årligt, hvor ledelsesrepræsentanter fra hospitaler, kommuner og almen praksis drøfter og løser de udfordringer, der kan være, når patienter både har med hospitalerne, deres praktiserende læge og kommunen at gøre. Læs mere om samordningsudvalgene her.
Samordningsudvalgene arbejder inden for rammen af ’Sundhedsaftalen’, som gælder for hele Region Hovedstaden. Læs mere om Sundhedsaftalen her
Brugerrepræsentanterne kan forvente at:
- få mulighed for at præge samarbejdet og bidrage til konkrete løsninger og tiltag, der styrker sammenhængen på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet
- få en introduktion til rollen som brugerrepræsentant og samordningsudvalgene
- få mulighed for at dele erfaringer med andre brugerrepræsentanter gennem netværksmøder
- blive taget godt imod og opleve at mødedeltagere og mødeledere i samordningsvalget lytter, er konstruktive, læringsorienterede og respektfulde
Region Hovedstaden kunne godt tænke sig, at brugerrepræsentanterne:
- har haft et længerevarende forløb i sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden inden for de seneste to år enten som patient eller pårørende
- er i stand til at bringe sine egne og andres erfaringer og oplevelser i spil på konstruktiv vis
- har lyst og evne til at indgå i et konstruktivt samarbejde sammen med ledere og medarbejdere med forskellige faglige baggrunde
- er i stand til at deltage i møder ca. 4-6 gange årligt. Møderne varer ca. 2 timer pr. gang og ligger i dagtimerne
- kan orientere sig i til tider store mængder skriftligt materiale
- kan deltage i en introduktionsdag og to årlige netværksmøder for brugerrepræsentanter
Er du interesseret i at deltage?
Klik her for at udfylde et elektronisk ansøgningsskema: [link: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=J1G2CQLKU232]
Hvis du har brug for hjælp til at udfylde ansøgningsskemaet, er du velkommen til at kontakte Evalueringskonsulent Annette Hallum Knudsen, tlf: 38649965/91166626, mail: annette.hallum.knudsen@regionh.dk
Ansøgningsfristen er den 10. november 2019. Samtaler afholdes i uge 48 og 49.
Arbejdet som brugerrepræsentant starter op i januar 2020. Der vil være en introduktionsdag den 9. januar 2020, som du forventes at kunne deltage i.
Funktionen som brugerrepræsentant er en frivillig indsats, og du vil derfor ikke modtage honorar eller kompensation for din deltagelse. Der ydes skattefri transportgodtgørelse til møder i samordningsudvalgene og de deraf afledte møder som formøder, arbejdsgrupper, netværk, kurser og lign.
Yderligere information
Læs mere om rollen som brugerrepræsentant her.
Hvis du har spørgsmål til opgaven som brugerrepræsentant i samordningsudvalg, er du velkommen til at kontakte:
For somatikken: Sekretariatschef Mette Christensen, tlf: 38636134, mail: mette.christensen.04@regionh.dk
For psykiatrien: Specialkonsulent Lotte Pihl, tlf: 38640020, mail: lotte.pihl.paulsen@regionh.dk
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Arbejdsmiljøet er blevet bedre i Region Hovedstaden25.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny arbejdspladsvurdering viser høj jobtilfredshed blandt langt de fleste medarbejdere. Løbende fokus på trivsel har haft effekt, mener regionsdirektør.
Ny akutbil skal placeres i Hundested18.4.2024 13:29:39 CEST | Pressemeddelelse
Den tredje akutbil i Nordsjælland skal have base i Hundested. Det er politikerne i Region Hovedstaden enige om – og der er fortsat fokus på Hornbæk.
Mere pres på vejene i hovedstadsområdet i 203517.4.2024 07:06:56 CEST | Pressemeddelelse
En ny mobilitetsanalyse viser, at der kommer mere pres på vejene i hovedstadsområdet frem mod 2035. Med seks procent flere indbyggere kommer der større belastning i tog og på cykelstier flere steder i regionen.
Tilfredshed med hospitalernes ansvar for borgere i 72 timer efter udskrivelse12.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny evaluering af 72 timers udvidet behandlingsansvar viser, at man på tværs af sektorer generelt finder det meningsfuldt, at hospitalet har behandlingsansvaret i 72 timer for borgere, som udskrives til kommunal sygepleje.
Region Hovedstaden ophæver kontrakt med totalentreprenør på byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital15.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter gentagne forsinkelser og usikkerhed om økonomien har Region Hovedstaden i dag ophævet kontrakten med den italienske totalentreprenør Rizzani de Eccher. Totalentreprenøren har været tilknyttet byggeriet af et nyt akuthus på Bispebjerg Hospital. Regionen går nu i gang med at undersøge, hvordan byggeriet kommer hurtigst muligt tilbage på sporet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum