Region Hovedstaden har brug for erfaringer fra patienter og pårørende til at gøre behandlingen bedre
Hvad skal der til, for at man føler sig tryg i hjemmet efter en udskrivelse fra hospitalet? Hvilke særlige udfordringer har patienter eller pårørende mødt i samarbejdet mellem hospital, kommune og almen praksis? Og hvilke bud har patienter og pårørende på, hvordan samarbejdet og sammenhængen kan styrkes? Det er nogle af de ting, som Region Hovedstaden gerne vil blive klogere på fra de, som det hele handler om – nemlig patienterne og de pårørende.
- Det kan være en stor opgave som patient og pårørende at navigere mellem hospital og kommune – uanset om der er tale om fysisk eller psykisk sygdom. Vi har derfor brug for at få de erfaringer, som patienter og pårørende har, bragt i spil, så vi kan finde ud af hvor det er skoen trykker og handle på det. Derfor søger vi som noget nyt 2-3 brugerrepræsentanter til hvert af de 14 samordningsudvalg vi har i Region Hovedstaden, og håber meget at vi kan få en masse gode input herigennem, siger regionsrådsmedlem Flemming Pless (S).
Hvad er et samordningsudvalg?
Samordningsudvalgene koordinerer og udvikler samarbejdet om de mange patienter, der i deres sygdomsforløb både har kontakt til hospital, kommune og almen praksis. Udvalgene arbejder for, at patienter og pårørende skal opleve kvalitet og sammenhæng i deres forløb, når forløbet involverer flere parter på tværs af sektorerne. Samordningsudvalgene holder møder 4-6 gange årligt, hvor ledelsesrepræsentanter fra hospitaler, kommuner og almen praksis drøfter og løser de udfordringer, der kan være, når patienter både har med hospitalerne, deres praktiserende læge og kommunen at gøre. Læs mere om samordningsudvalgene her.
Samordningsudvalgene arbejder inden for rammen af ’Sundhedsaftalen’, som gælder for hele Region Hovedstaden. Læs mere om Sundhedsaftalen her
Brugerrepræsentanterne kan forvente at:
- få mulighed for at præge samarbejdet og bidrage til konkrete løsninger og tiltag, der styrker sammenhængen på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet
- få en introduktion til rollen som brugerrepræsentant og samordningsudvalgene
- få mulighed for at dele erfaringer med andre brugerrepræsentanter gennem netværksmøder
- blive taget godt imod og opleve at mødedeltagere og mødeledere i samordningsvalget lytter, er konstruktive, læringsorienterede og respektfulde
Region Hovedstaden kunne godt tænke sig, at brugerrepræsentanterne:
- har haft et længerevarende forløb i sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden inden for de seneste to år enten som patient eller pårørende
- er i stand til at bringe sine egne og andres erfaringer og oplevelser i spil på konstruktiv vis
- har lyst og evne til at indgå i et konstruktivt samarbejde sammen med ledere og medarbejdere med forskellige faglige baggrunde
- er i stand til at deltage i møder ca. 4-6 gange årligt. Møderne varer ca. 2 timer pr. gang og ligger i dagtimerne
- kan orientere sig i til tider store mængder skriftligt materiale
- kan deltage i en introduktionsdag og to årlige netværksmøder for brugerrepræsentanter
Er du interesseret i at deltage?
Klik her for at udfylde et elektronisk ansøgningsskema: [link: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=J1G2CQLKU232]
Hvis du har brug for hjælp til at udfylde ansøgningsskemaet, er du velkommen til at kontakte Evalueringskonsulent Annette Hallum Knudsen, tlf: 38649965/91166626, mail: annette.hallum.knudsen@regionh.dk
Ansøgningsfristen er den 10. november 2019. Samtaler afholdes i uge 48 og 49.
Arbejdet som brugerrepræsentant starter op i januar 2020. Der vil være en introduktionsdag den 9. januar 2020, som du forventes at kunne deltage i.
Funktionen som brugerrepræsentant er en frivillig indsats, og du vil derfor ikke modtage honorar eller kompensation for din deltagelse. Der ydes skattefri transportgodtgørelse til møder i samordningsudvalgene og de deraf afledte møder som formøder, arbejdsgrupper, netværk, kurser og lign.
Yderligere information
Læs mere om rollen som brugerrepræsentant her.
Hvis du har spørgsmål til opgaven som brugerrepræsentant i samordningsudvalg, er du velkommen til at kontakte:
For somatikken: Sekretariatschef Mette Christensen, tlf: 38636134, mail: mette.christensen.04@regionh.dk
For psykiatrien: Specialkonsulent Lotte Pihl, tlf: 38640020, mail: lotte.pihl.paulsen@regionh.dk
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Røntgen på hjul sparer sårbare ældre for tur på hospitalet22.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Region Hovedstaden lancerer en mobil røntgenenhed, som kører fra Herlev og Gentofte Hospital ud til sårbare ældre på plejehjem. Det skal øge trygheden og sikre en mindre stressende og mere værdig oplevelse.
Region Hovedstaden har vedtaget ny råstofplan17.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Regionsrådet har vedtaget en ny råstofplan, der udpeger 12 nye områder og 8 udvidelser af eksisterende områder, hvor der kan hentes råstoffer til bygge- og anlægsarbejde. Ifølge planen skal alternative råstoffer som overskudsjord og genanvendte byggematerialer udgøre mindst 20 procent af regionens samlede forbrug i 2030.
Nu er der landsdækkende hjælp til borgere med selvmordstanker15.12.2025 07:11:04 CET | Pressemeddelelse
Region Hovedstaden lancerer en ny hjemmeside, der giver redskaber til at tackle tanker om selvmord.
Ingen tegn på særlig PFAS-påvirkning fra Accoats skorsten i Kvistgård11.12.2025 13:20:04 CET | Pressemeddelelse
En undersøgelse, der skulle afklare, om borgere i Kvistgård bliver udsat for PFAS fra plastvirksomheden Accoats skorsten, er nu færdig. Den viser, at der ikke er tegn på, at naboer eller ansatte er særligt udsatte for PFAS.
Patienter skal hurtigere have opereret kæber og knæ10.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden har lyttet til hospitalerne og har i budgettet prioriteret 43 mio. kr. til her og nu at forkorte ventetiderne til behandlinger, hvor der stadig er for lange ventetider. Derudover har regionsrådet på næste års budget afsat en pulje på 10,2 mio. kr. og derefter 15,3 mio. kr. varigt til at øge operationskapaciteten og nedbringe ventetider.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
