Regeringsdannelse udskudt - behov for fyldte nødhjælpsfly i Sydsudan

Det skulle have været i dag, men politikerne i Sydsudan udsætter etablering af overgangsregering i Sydsudan. Imens slår antallet af sultne mennesker rekord, og Røde Kors fylder derfor fly for at bringe mad ud til de sværest tilgængelige sumpområder.

Det skulle have været i dag. Men blev det ikke. Sydsudans sultende befolkning må vente i endu seks måneder på den stabilitet, der kunne få dem til at vende hjem.

I dag den 12. maj skulle en overgangsregering være trådt til i Sydsudan og have skabt endelig ro og fred for millioner af mennesker på flugt. Men tidligere vicepræsident Riek Machar og præsident Salva Kiir har ikke kunnet blive enige om alle punkter, og derfor har de skubbet datoen for tiltrædelse af en overgangsregering med seks måneder.

Imens sulter de mennesker, der ikke tør vende tilbage til deres huse og i stedet er flygtet fra deres hjem og ud i landets sumpområder.

Kampene har gjort høst umulig for mange, og flere overlever på at spise blade og vandliljer og kerner fra træerne, mens de frygter, at deres børn dør af sult. Det er det, alle arbejder på at undgå, siger programchef i Røde Kors Signe Yde Andersen.

”Løsningen på katastrofen er, at de politiske ledere skaber den fred og stabilitet, der betyder, at folk trygt kan vende tilbage til deres hjem og dyrke deres afgrøder,” siger hun.

”Indtil det sker, har vi tænkt os at redde så mange liv som muligt. Det er vores målsætning at folk skal kunne spise mindst to reelle måltider om dagen i mindst en måned, efter at vi har uddelt mad til dem.”

Cirka en tredjedel af landets befolkning er flygtet fra deres hjem, og netop i disse måneder løber de tør for det forråd, de måtte have gemt, mens regntiden hæmmer deres bevægelsesfrihed.

Antallet af sultende mennesker er steget med 13 procent, hvis man sammenligner januar måned i år med januar måned sidste år, og sidste år steg antallet med 40 procent ifølge FN’s koordinerende organ OCHA. Antallet af underernærede børn i Sydsudan på et alarmerende niveau efter seks års krig.

860.000 børn under fem år er alvorligt underernæret og 50.000 mennesker befinder sig i noget, der ligner en hungersnød her i maj-juni, hvor folks fødevareforsyning løber ud og den næste høst nærmer sig, siger OCHA.

Derfor bringer Røde Kors igen i år mad ud med fly i såkaldte food drops til de sværest tilgængelige egne af landet, hvor fordrevne mennesker lige nu forsøger at overleve. At droppe nødhjælpen fra fly er eneste måde at hjælpe de sultende i El sudd sumpen.

For Sydsudan er på størrelse med Frankrig, men har kun 300 kilometer asfalterede veje, og fra april begynder regntiden, der gør landets grusveje næsten umulige at køre på, siger programchef i Røde Kors, Signe Yde Andersen

”Der er behov for omgående handling. Derfor har vi også iværksat endnu en operation, hvor vi vil flyve hjælpen ud. Som Røde Kors har vi en forpligtelse til at være til stede og hjælpe de allermest udsatte i verden uanset, hvor de befinder sig. Og at flyve hjælpen ind er eneste måde, vi kan nå de her mennesker i sumpen på,” siger hun.

I en specialoperation lykkedes det sidste år ved samme tid Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer at bekæmpe den hungersnød, som opstod flere steder i landet. Ved at kaste hjælpen ned fra fly fik ekstremt sultne børn og voksne hjælp i nogle af de sværest tilgængelige sumpområder.

Danskerne bidrog i den forbindelse med at samle ind, så Røde Kors kunne fylde 18 nødhjælpsfly med mad til 17.280 børn og voksne.

6,5 millioner mennesker i Sydsudan vil opleve alvorlig fødevareusikkerhed i år. Det er over halvdelen af befolkningen.

Cirka en tredjedel af befolkningen er flygtet fra deres hjem. 1,9 millioner mennesker er på flugt i deres eget land. 2,3 millioner er flygtet ud af landet.

MULIHE KILDER:

Signe Yde Andersen, programchef Røde Kors i Danmark