Regeringen må feje for egen (bil)dør

TEKNIQ Arbejdsgiverne roser regeringen for, sammen med Holland, at gå forrest med at opfordre EU-Kommissionen til at sætte fart på udfasningen af benzin- og dieselbiler. Men regeringen opfordres også til at kigge indad og sammensætte en konkret plan for ladestandere til elbilerne i Danmark.
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Transportsektoren står for cirka en fjerdedel af EU’s samlede udledning af drivhusgasser. Derfor har ni EU-medlemslande, på initiativ af Danmark og Holland, nu sendt en fælles opfordring til EU-Kommissionen om at vedtage lovgivning, som hurtigere kan udfase benzin- og dieselbiler til fordel for mere miljøvenlige alternativer. Et initiativ, der får opbakning fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som dog samtidig anbefaler regeringen selv at gøre mere for at omsætte målsætninger til handling.

”Regeringen har i flere omgange meldt ud, at der de kommende år skal mange hundredetusinde elbiler ud på de danske veje. Men samtidig må vi spejde langt efter de konkrete handlinger, der skal få det til at ske. Eksempelvis så savner vi en national plan for udrulning af de nødvendige offentligt tilgængelige ladestandere,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Det er fornuftigt, at Danmark er med til at skubbe til EU, i arbejdet for at gøre transportsektoren grønnere. Men jeg synes, at regeringen skal begynde med at feje for egen dør og gå foran som et godt eksempel.”

Netop adgangen til ladestandere er et af de allerstørste fartbump, når det gælder om at få danskerne til at tage afsked med de fossile køretøjer. Det blev senest understreget, da elbilkommissionen den 12. februar præsenterede sin 2. delrapport om emnet.

”Samtidig viser vores egen befolkningsundersøgelse faktisk, at elbilernes rækkevidde betyder mere end prisen på bilerne, når bilejerne overvejer, om det er tid til at elektrificere deres køretøjer. Netop derfor er det vigtigt, at regeringen, udover at presse på overfor EU, også fjerner de barrierer, der begrænser udrulningen af de grønne biler herhjemme – og det kan kun gå for langsomt,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.