Refokuseret dansk SailGP-hold vinder to podiepladser på finaledagen på Bermuda

På anden sejladsdag i Bermuda Sail Grand Prix sikrede et refokuseret Denmark SailGP-hold præsenteret af ROCKWOOL to podieplaceringer og opnåede sit bedste resultat nogensinde.

Holdet, ledet af skipper Nicolai Sehested, kæmpede sig tilbage fra en skuffende åbningsdag og sluttede på en samlet fjerdeplads i klassementet i verdens hurtigste sejlsportsliga, SailGP.

En tredjeplads i Race 4 fik danskerne til at starte søndagen stærkt. Det kunne have været et endnu bedre resultat, hvis det ikke var for en fejl på den sidste bøje før mål, det fik den rød-hvide båd til at falde tilbage på tredjepladsen efter at have kæmpet med New Zealand SailGP Team om sejren.

"Vi var meget skuffede over gårsdagen, som kostede os en hel del point. Vi ved, at præstationen var under vores niveau. I dag viste vi, at vi kan gøre det bedre, da vi næsten nåede finalen.

Han fortsætter: ”I dag var meget bedre, og vi viste, hvad vi er i stand til. Alle brikker faldt på plads. Vi kunne faktisk have gjort det endnu bedre, hvis det ikke havde været for det dårlige jib i Race 4. Vi kunne bare ikke få brættet på låsen – og når det sker, mister vi meget pres.”

Denne weekend var første gang, at SailGP havde ni både til start. Den ekstra konkurrence kunne mærkes fra start med reduceret plads på banen.

De regerende mestre, Australien, tog sejren med et fejlfrit finaleløb, mens Storbritannien blev nummer to.

Canada SailGP Team, med skipperen Phil Robertson, tog tredjepladsen i sit første Sail Grand Prix - og med et præstationsniveau, der er eksponentielt stigende, mener Sehested, at mulighederne for at forbedre performance bliver mindre.

"Spørgsmålet er, hvordan du kan blive bedre i at sejle F50 uden træningstid i F50? Jeg tror, det kommer til at komme an på forberedelsen,” forklarer Sehested.

"Vi har data, og vi har replays - når du er i en konkurrence så hård som den her, har du bare ikke råd til fejl, som du kunne have undgået, hvis du havde forberedt dig bedre. Du vil altid lave nogle fejl, når du sejler – presset er hårdt og det går hurtigt – men hvis du kunne have undgået dem, er det ikke acceptabelt.”

SailGP kommer til København den 19-20 August 2022 og billetterne er netop sat til salg.

Resultater – Bermuda Sail Grand Prix

1. Australia SailGP Team – 38 pts