Refarmed flytter i kælderen hos danske madleverandører: Danmarks Grønne Investeringsfond sikrer kapital til det første anlæg

Danske Refarmed, med Camilla Enge i spidsen, vil tage et opgør med lange og CO2-udledende forsyningskæder. Den vertikale farm vil sende friske krydderurter direkte op fra produktionen i kælderen til storkøkkenet i stueetagen. Nu har virksomheden fået finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Vækstfonden til at etablere deres første lokale produktion.

Remarmed

Når du sætter tænderne i dit smørrebrød, er purløgen eller dilden på toppen med stor sandsynlighed groet på den anden side af jordkloden, fløjet til Tyskland og efterfølgende sendt med lastbil til Danmark. Det er i hvert fald sådan forsyningskæden ser ud for mange fødevarer i dag. Men det vil Camilla Enge, der står i spidsen for virksomheden Refarmed, lave om på. Med frisk kapital på kontoen fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Vækstfonden, skal virksomheden nu etablere deres første vertikale farm.

”Noget så dansk som purløg bliver ofte fløjet til din æggemad fra Tanzania, hvor distributørerne kan købe produkterne meget billigt. Det er den tanke, vi vil gøre op med i Refarmed. Jeg tror, der er mange, som slet ikke er klar over, hvor stort et CO2-aftryk de grøntsager, de spiser, faktisk har. Her er det vores ambition at rykke ved den tankegang hos danske madleverandører,” siger Camilla Enge, CEO og stifter af Refarmed.

Refarmeds første vertikale farm ligger i kælderen hos cateringfirmaet Jespers TorveKøkken. Med kun fem skridt fra farmen til producentens storkøkken kan de levere klimavenlige salater og krydderurter af langt bedre smag og kvalitet. Den ultrakorte vej fra farm til køkken betyder også, at Refarmed bl.a. kan skære størstedelen af transport og emballage væk samtidig med, at de kun producerer og høster de mængder, der bliver brugt i køkkenet. Det giver markant mindre spild af mad og bedre udnyttelse af klodens ressourcer.

I dag bliver mange høstede afgrøder til affald, før de overhovedet havner i butikkerne. Indkøbssektorens push and pull kultur og de lange globale forsyningskæder er ansvarlige for enorme mængder spild, CO2- og partikelforurening, fortæller Camilla Enge:

”Der er virkelig store potentialer i at decentralisere fødevaresystemet med flere vertikale og lokale produktioner ude hos madleverandørerne. Det svarer lidt til at have sin egen private køkkenhave lige rundt om hjørnet, bortset fra, at vi i vores dyrkning har langt større udbytter, mens vi optager mindre areal, så der kan gives plads til mere natur.”

Refarmed har for nyligt modtaget frisk kapital fra Danmarks Grønne Investeringsfond og har derudover også fået et Covid-19 Startlån fra Vækstfonden. Den nye kapital skal bruges til at etablere Refarmeds første lokale produktion, og de mange grønne potentialer er en af grundene til, at Danmarks Grønne Investeringsfond er gået med i finansieringen:

Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond:

”Fremtiden stiller nye og skærpede krav til den måde, hvorpå vi producerer og udvikler nye fødevarer. Det er en dagsorden, som er vigtig for Danmarks Grønne Investeringsfond, idet der både er mulighed for at reducere et aktuelt stort klimaaftryk, men også mulighed for at skabe god forretning. Refarmed er et fantastisk eksempel på den type løsninger, hvor den vertikale og lokale fødevareproduktion sker tæt på, hvor fødevarerne anvendes og forbruges. Dette vil vi gerne se endnu mere af, hvorfor vi er særligt glade for dette samarbejde.”

Danmarks Grønne Investeringsfond: Kommunikationsrådgiver, Cecilie Idun Andersen: +4531930573 eller e-mail cea@vf.dk

Remarmed

Hestebønne-protein skal medvirke til at revolutionere markedet for plantebaseret kost8.6.2021 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er stor efterspørgsel på proteiner som ingrediens i fødevarer eller i foder til dyr over hele verden, og en lang række positive fordele ved hestebønnen gør den attraktiv, når det kommer til sundhed og bæredygtighed. Nu vil virksomheden Meelunie-GPI opføre anlæg til udvinding af planteprotein fra hestebønner. Et bredt partnerskab bestående af SiccaDania, hollandske Meelunie, Københavns Universitet, Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank står bag projektet, hvor projektinvesteringen lyder på godt 250 mio. kr.

Blue World Technologies: Biler på bæredygtigt brændsel skal omstille transportsektoren26.5.2021 15:01:38 CEST | Pressemeddelelse

For aalborgensiske Blue World Technologies er vejen til den grønne omstilling af transportsektoren brolagt med bæredygtigt brændsel. Med deres revolutionerede methanol-brændselsceller vil virksomheden være en grøn kollega til el-bilen. Nu har virksomheden fået Danmarks Grønne Investeringsfond med på rejsen, som er kommet med frisk kapital til det grønne væksteventyr.