Reddernes Fagforening: Husk Corona tillæg til alle ansatte i forreste linje i Sundhedsvæsenet

Mange lavtlønnede grupper står i forreste linje i Corona-Pandemien. Reddernes Fagforening håber, at de alle vil blive husket i de pågående forhandlinger om Corona-tillæg til sundhedspersonale.

Foto: Adobe Stock

Reddernes Fagforening tilslutter sig de pågående forhandlinger om Corona-tillæg og håber på, at et særligt Corona-tillæg til lavtlønnede grupper i det danske sundhedsvæsen bliver en realitet.

I samme ombæring må vi henlede opmærksomheden på, at der findes mange lavtlønnede grupper, der står i forreste linje under Corona pandemien og langt fra alle arbejder på et sygehus.

Personen, der går ind i den ældres hjem for at sørge for personlig hygiejne og ordne den daglige medicin, står i forreste linje.

Personen, der besøger den psykisk syge, der ikke kan forlade eget hjem eller ikke magter at besvare telefonen lige den dag, står også i forreste linje.

Det gør også personen, der arbejder på et plejecenter, hvor smittede ældre skal have opmærksomhed og føde på samme måde som ikke smittede.

Og så er der ham, der står i forreste linje, når egen læge indlægger en corona-smittet borger på sygehus, fordi egen læge selv frygter nær kontakt med en corona-smittet.

Det er den samme person, der kommer ud til borgere, når de – smittede eller ikke smittede – ringer 112 på grund af brystsmerter, åndenød eller andre alvorlige symptomer.

Det er ambulanceredderen, som fragter mange smittede til sygehuset og således er i tæt kontakt i et lille lukket rum - ofte i længere tid ad gangen og mange gange i løbet af en dag.

Derfor opfordrer vi til, at der ses bredt, når disse tillæg uddeles.

Ikke fordi penge gør alt, men signalværdien er ikke til at tage fejl af og her vil mange faggrupper føle sig overset, hvis tillægget bliver på sygehusene.

For interview med formand Kim Volder Hammershøj kontakt REDDERNES FAGFORENING på telefon 33362666 eller mail mak@reddernesfagforening.dk

Foto: Adobe Stock

Alarmerende mangel på ambulancefolk kræver nationale fremfor regionale løsninger30.6.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sommerferien er i gang. Dermed går reddermanglen fra det værre til det endnu værre i Danmark, sådan som debattører og læger på det seneste har skrevet i landets aviser. Reddernes Fagforening deler bekymringen og ønsker at råbe de ansvarlige politikere op med fælles nationale løsninger, så redderne igen får lyst til at blive i faget – og vi én gang for alle kan få løst problemet.

Offentlig skole forhindrer Reddernes Fagforening i at informere ambulanceelever om faget25.5.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er tale om forskelsbehandling på en offentlig støttet skole, når Rybners i Esbjerg pludselig aflyser et aftalt arrangement, hvor kommende ambulancebehandlere skulle informeres om faget og dets fremtid. Det siger Kim Volder Hammershøj, formand for Reddernes Fagforening. Han kalder forløbet uskønt og peger på skolens bestyrelsessammensætning som mulig årsag.