Red Barnet sætter ind med corona-beredskab for udsatte børn og familier i Danmark

Udbruddet af coronavirus har sat hele verden på den anden ende, og det påvirker også Red Barnets arbejde i Danmark. En stribe nye aktiviteter skal sikre, at organisationens frivillige fortsat kan hjælpe de sårbare børn og deres familier, de normalt arbejder med, under corona-nedlukningen.

At opholde sig hjemme hele dagen uden kontakt til kammerater, skole, daginstitution og fritidsaktiviteter kan være svært, og det kan være særligt svært, hvis man er barn i en udfordret familie.

Derfor rækker Red Barnet nu ud til de børn og familier, som er med i Red Barnets lokalforeningers sociale aktiviteter. Det er børn og familier, der er henvist af kommunen til Red Barnets familieoplevelsesklubber og sommerlejre – altså de allermest udsatte familier i Danmark.

– Vi har lukket alle vores sædvanlige aktiviteter ned på grund af coronasmitten, og det gør ondt, fordi vi ved, hvor meget børn og familier glæder sig til de ture og oplevelser, som vi arrangerer hver måned. Det er et fast og tiltrængt åndehul for både børn og voksne. Derudover er det ingen hemmelighed, at vi er bekymrede for børnene i de familier, der i forvejen er lidt skrøbelige. For de børn er skolen eller børnehaven ofte et vigtigt og nødvendigt pusterum. Derfor har vi besluttet at tilbyde en midlertidig hjælp til de familier, vi har kontakt til i vores sociale arbejde, siger Red Barnets generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen.

Mad, samtaler om trivsel og krea-pakker
De nye og corona-egnede aktiviteter kommer blandt andet til at betyde, at Red Barnet-frivillige landet over står klar til at hjælpe familierne med at købe, mad, medicin og andre fornødenheder. De frivillige producerer særlige ’kreapakker’ med idéer og materialer til hyggelig familiebeskæftigelse derhjemme, som de frivillige allerede er begyndt at aflevere uden for familiernes dør. Og så tilbyder Red Barnets kompetente frivillige at tage regelmæssige samtaler over telefonen med de børn og forældre, de frivillige i forvejen kender fra Red Barnets sociale arbejde, som er pressede af en helt ny hverdag midt i en coronakrise.

De nye tiltag bliver taget godt imod og vidner om et stort behov blandt familierne. I Aarhus er 100 krea-pakker allerede gjort klar til levering, og i Esbjerg har 15 familier meldt ud, at de har behov for en hjælpepakke. Familierne giver i samtalerne med vores frivillige udtryk for, at de er presset – både noget så basalt som mad og på ting til børnene.

– Initiativerne er først lige sat i værk, men det strømmer allerede ind med tilsagn fra lokalforeninger, der vil være med, og fra familier, som i den grad har brug for en håndsrækning i en ekstra svær tid. Jeg er rigtig glad for, at vi i Red Barnet kan være med til at hjælpe de udsatte familier igennem den svære tid, selvom vi ikke kan være fysisk til stede for dem, som vi plejer, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Red Barnet opfordrer lokalsamfundet til at bakke op om initiativerne med en økonomisk håndsrækning.

- Vi har ikke budgetteret med en ekstra udgift til vores corona-hjælpepakke, så enhver donation er være mere end velkommen, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Hun understreger, at alle Red Barnets tiltag følger de skærpede krav, som sundhedsmyndighederne stiller til vores omgang med hinanden.

Om Red Barnets nye indsats:
Otte af Red Barnets lokalforeninger er allerede gået i gang med de lokale ’corona-aktiviteter’.

Yderligere syv lokalforeninger er i gang med at afsøge lokale familiers behov og flere foreninger melder sig løbende på banen.

Om Red Barnets sociale arbejde:
Red Barnet har 56 lokalforeninger og ca. 2000 aktive frivillige fordelt i hele Danmark.

Red Barnet har 72 familieoplevelsesklubber og holder i år flere end 50 ferielejre for udsatte børn.

Sidste år deltog knap 1.900 børn i Red Barnets familieoplevelsesklubber.

I år forventes 1.500 børn og forældre at tage med på Red Barnets ferielejre.

Red Barnets frivillige ’følgevenner’ hjælper hvert år omkring 500 udsatte børn til fritidsaktiviteter.

Coronakrisen sender Red Barnets genbrugsbutikker online på populær app20.5.2020 07:02:00 CESTPressemeddelelse

De fleste af Red Barnets genbrugsbutikker er åbne igen og bugner af børneudstyr. Tre af butikkerne slår dørene op på en corona-tilpasset måde i et nyt samarbejde med Reshopper, så kunderne fremover både kan købe børneudstyr i en fysisk butik og på nettet – og samtidig støtte Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn. Satsningen er med til at ruste genbrugsbutikkerne til fremtiden.