Red Barnet modtager millionbevilling til frivilligt arbejde fra Den A.P. Møllerske Støttefond

Der er brug for at få børn i udsatte positioner tilbage i de positive fællesskaber, de havde før corona-pandemien. Med en bevilling på over tre millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond vil Red Barnet styrke indsatsen for at få børnene ind i de frivilligdrevne familieklubber og ferielejre.

En bevilling på 3,4 millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond til Red Barnet skal hjælpe med at få børn i udsatte positioner tilbage i de positive fællesskaber.

Corona-pandemien har desværre gjort, at flere børn er faldet fra Red Barnets familieklubber og ferielejre, der ellers er målrettet børn i udsatte positioner. Familieklubberne og ferielejrene bliver drevet af Red Barnets frivillige rundt om i hele landet.

Millionbevillingen kommer derfor til at blive brugt på at styrke indsatsen for at få børnene tilbage i de positive fællesskaber - blandt andet gennem et tættere samarbejde med kommunerne om flere henvisninger.

– Corona-pandemien har gjort det meget svært at mødes. Mange børn er faldet fra, og deres relationer til omverdenen har lidt et alvorligt knæk. Derfor er der virkelig brug for, at vi får børnene tilbage i de frivilligdrevne og positive fællesskaber. Ellers risikerer vi, at de kan falde helt igennem, siger Martha Ahlmann, national chef i Red Barnet.

Bevillingen fra Den A.P. Møllerske Støttefond kommer også til at gå til at få rekrutteret flere frivillige til Red Barnets familieklubber og ferielejre samt uddannelse til dem.

– Vi er så dybt taknemmelige for det kæmpe arbejde, vores frivillige gør i hele landet - særligt i en så udfordrende tid, som de seneste to år har været. Vi håber, at de over de kommende år kan blive endnu flere, så vi kan få styrket børn i udsatte positioner både på kort og lang sigt, siger Martha Ahlmann.

Red Barnet klar med håndsrækning til kommuner og fagfolk, der lige nu modtager et stort antal flygtninge21.3.2022 06:38:18 CET | Pressemeddelelse

Der er hjælp på vej til de kommuner, som lige nu modtager mange børn på flugt fra Ukraine. Red Barnet stiller viden, vejledninger, materialer og kurser til rådighed for fagfolk og frivillige, der skal arbejde med modtagelsen af børn på flugt i Danmark, på det helt nye site taggodtimod.dk. En god modtagelse af børn på flugt er helt afgørende for børnenes trivsel og videre udvikling, lyder det fra børnerettighedsorganisationen, der samtidig peger på, at skoler, dag- og fritidsinstitutioner skal sikres de rette økonomiske ressourcer til den vigtige opgave, de skal løfte.

Red Barnet på Skolernes Trivselsdag: Digital mistrivsel skal bekæmpes i skolerne4.3.2022 06:02:00 CET | Pressemeddelelse

I dag sætter hundredvis af skoler landet over gang i arbejdet med digital trivsel og dannelse, når de sammen med Red Barnet markerer Skolernes Trivselsdag. Fokus er i år på digital trivsel, og eleverne bliver undervist i digital dannelse, som kan være med til at forebygge digitale krænkelser. Behovet for mere undervisning er enormt, viser ny undersøgelse fra Red Barnet.