PwC: Væksten stiger med rekordhast i 2021, men den bliver uensartet

I det nye år vender udviklingen, og væksten vil stige med rekordhast, ligesom nye investeringer kan markere et vendepunkt i kampen mod klimaændringer. Samlet set forventes den globale økonomi at vende tilbage til før-krise-niveau inden udgangen af 2021 eller i begyndelsen af 2022, lyder det i PwC’s Global Economy Watch 2021.

Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC

PwC's analyse ‘Global Economy Watch 2021 - From The Great Lockdown to The Great Rebound’ fremhæver en række nøgletemaer for 2021, herunder væksten i økonomien, der forventes at udgøre ca. 5 % i 2021*. Det vil være den hurtigste vækst, der er registreret i det 21. århundrede, og den vil bringe den samlede økonomi op på niveauet fra før COVID-19-krisen inden udgangen af 2021 eller ved begyndelsen af 2022.

“Selvom det er godt nyt, at væksten vender tilbage vil den være uensartet, da de forskellige økonomier i verden er påvirket forskelligt af COVID-19, ligesom den er betinget af en vellykket og hurtig vaccination af befolkningen. Den vil samtidig være afhængig af, at de større økonomier i verden fortsat støtter med økonomiske og skattemæssige indgreb, der kan få bl.a. de nedlukkede dele af erhvervslivet på fode igen,” siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

På trods af den forventede vækst på 5 % i år, bliver de næste tre til seks måneder fortsat udfordrende, især for økonomier på den nordlige halvkugle, der lige nu går gennem vintermånederne. Her er man nødsaget til at genetablere økonomisk hjælp, som fx de genindførte hjælpepakker i Danmark:

“Nogle økonomier kan trække sig sammen i 1. kvartal af 2021, og væksten vil med størst sandsynlighed først stige i anden halvdel af året, når det forventes, at de udviklede økonomier har fået vaccineret mindst to tredjedele af deres befolkning,” lyder vurderingen fra PwC.

PwC’s Global Economy Watch 2021 peger som nævnt på, at genopretning af økonomien vil være ujævn på tværs af såvel sektorer som lande, og den kan være mere ujævn end oprindeligt forventet, da COVID-19 fortsat muterer og udvikler sig:

“Den kinesiske økonomi er allerede større, end den var før COVID19-pandemien, mens flere avancerede økonomier - især de stærkt servicebaserede økonomier som Storbritannien, Frankrig og Spanien eller dem, der er fokuseret på at eksportere kapitalvarer som Tyskland og Japan - sandsynligvis ikke kommer tilbage til deres niveau før krisen inden udgangen af 2021,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Et synkroniseret skub for grøn infrastruktur
Klimaet kommer højt på dagsordenen i 2021, og ifølge analysen forventes et betydeligt skifte - både investeringsmæssigt og politisk - i forbindelse med Paris-klimaaftalen i 2021 i de store handelsblokke inklusive USA, Kina og EU. Grønne obligationer, der bruges til direkte finansiering af klimaprojekter, udgør i øjeblikket mindre end 5 % af det globale rentemarked. I 2021 forventes den samlede udstedelse af grønne obligationer at stige med over 40 % og nå en halv milliard amerikanske dollars for første gang.

“Når virussen er under kontrol, vil beslutningstagere rette et endnu større fokus mod en mere bæredygtig vækst. Virksomhedsledere kan derfor med fordel allerede nu planlægge herefter, herunder sikre de rette kvalifikationer og talenter, der kan drive en bæredygtig agenda og grønne investeringer,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Ifølge PwC’s Global Economy Watch 2021 vil investorernes appetit for ESG-investeringer (miljø, sociale forhold og god selskabsledelse) fortsætte med at stige, og de vil tegne sig for op til 57 % af de samlede europæiske investeringsforeninger inden 2025. Globalt peger analysen desuden på, at elproduktion fra vedvarende energi fortsætter med at tage fart, herunder fra solcelleanlæg (PV), som sandsynligvis vil vokse hastigt på baggrund af voksende kapacitet i både EU, Indien og Kina.

*I analysen ses der på forventninger til økonomisk vækst i de enkelte lande og globalt, baseret på væksten i de mest væsentlige scenarier og opgjort til markedsvalutakurser.

Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Erhvervslivet: Regeringen har tabt erhvervslivets tillid17.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Mens hver fjerde erhvervsleder fik større tillid til regeringen under første del af COVID-19-krisen, er dette faldet til blot ca. hver 10. erhvervsleder i dag. Det markante fald kan skyldes, at man savner en klar plan for udfasning af restriktioner. Samtidig efterlyser erhvervslivet et digitalt europæisk coronapas, der vil gavne dansk eksport. Det viser en ny pulsmåling fra PwC med svar fra ca. 470 erhvervsledere.