PwC ansætter stærk profil til at lede forretningsudvikling inden for bæredygtighed

Susanne Stormer er ny partner og leder af PwC’s Sustainability team. Susanne kommer fra Novo Nordisk, hvor hun de seneste 20 år har sat strategisk retning for virksomhedens arbejde for at blive en bæredygtig forretning.

“Jeg glæder mig til at stå i spidsen for et stærkt sustainability team i PwC og til at sætte vores tværfaglige ekspertise endnu mere i spil som rådgiver for erhvervslivet og det offentlige samt som katalysator i omstillingen til en mere bæredygtig fremtid,” udtaler Susanne Stormer, partner og leder af PwC’s Sustainability team.

Susanne har været dagsordensættende på temaer som klima, respekt for menneskerettigheder, verdensmål og bæredygtig forretning, og hun har sat nye standarder for integreret ledelse og rapportering. I PwC skal hun nu bistå ledere og bestyrelser i virksomheder og organisationer i Danmark i at se og udnytte muligheder for forretningsudvikling. De skal drive den nødvendige forandring, der ruster deres organisationer til de udfordringer de står overfor: klimahandling, genopretning af økonomien, dokumenteret ansvarlighed i hele værdikæden, bæredygtig selskabsledelse og transparens gennem lovpligtig rapportering.

“Det er med god grund at bæredygtighed er kommet øverst på dagsordenen, for hvem ønsker ikke at sikre langsigtet succes? Alle organisationer må blive skarpere på at forklare og fokusere på den værdi, de skaber for samfundet, og håndtere de risici, der er forbundet med deres aktiviteter. Det kræver nyorientering, som gør organisationen fremtidssikret, og som samtidig bidrager til bæredygtig samfundsudvikling,” fortæller Susanne Stormer.

Hjørnestenene er sat; nye lovkrav og reguleringer er allerede indført, og flere er undervejs. Hun henviser bl.a. til EU’s Green Deal – den grønne pagt – der får betydning på tværs af sektorer og landegrænser med bl.a. et mål om CO2-reduktion til netto-nuludledning i 2050 – Net Zero – og til den politiske genopretningsplan, Next Generation EU, der skal bringe EU-landene videre efter pandemien.

“Virksomheder og den offentlige sektor er nødt til at forholde sig proaktivt til samfundsudviklingen. Dels fordi den har konkret konsekvens for deres muligheder for at lykkes. Dels fordi den rummer muligheder for at vise lederskab ved at tage ansvar,” fastslår Susanne Stormer og tilføjer, at bedre risikohåndtering, når det gælder miljø, samfund og ledelse (ESG-forhold) gør det muligt at skabe større værdi for virksomhederne, investorerne og samfundet.

Susanne er medlem af bestyrelsen i en række not-for-profit organisationer, herunder the International Corporate Governance Network (ICGN), Sustainability Accounting Standards Board (SASB), Shift, Akademiet for Social Innovation og UN Global Compact Network Danmark samt medlem af Project Task Force under European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG). Hun er desuden adjungeret professor på CBS og gæsteprofessor på det amerikanske universitet, UC Berkeley i Californien.

Susanne Stormer er 61 år og har tre voksne børn. Fritiden bruger hun sammen med sit crew ombord på træsejleren ’La Mer’, på vandreture, med familien, i teatret eller i lænestolen i selskab med en inspirerende forfatter.

PwC understøtter FN’s verdensmål
PwC har forpligtet sig til at være Net Zero senest i 2030. I Danmark arbejder vi målrettet med FN’s 17 verdensmål 4, 7 og 12, der henholdsvis handler om kvalitetsuddannelse, bæredygtig energi samt ansvarligt forbrug og produktion.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Erhvervslivet: Regeringen har tabt erhvervslivets tillid17.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Mens hver fjerde erhvervsleder fik større tillid til regeringen under første del af COVID-19-krisen, er dette faldet til blot ca. hver 10. erhvervsleder i dag. Det markante fald kan skyldes, at man savner en klar plan for udfasning af restriktioner. Samtidig efterlyser erhvervslivet et digitalt europæisk coronapas, der vil gavne dansk eksport. Det viser en ny pulsmåling fra PwC med svar fra ca. 470 erhvervsledere.