PlastindustrienPlastindustrien

PVC-plastens bæredygtighed til debat i Prag

Innovation er temaet på det syvende VinylPlus Sustainability Forum, der finder sted i Prag den 9. og 10. maj 2019. På konferencen vil repræsentanter fra hele PVC-værdikæden og andre interessenter mødes for at udforske innovationstiltag, der kan fremme PVC-industriens mål inden for den cirkulære økonomi.
VinylPlus-direktør Brigitte Dero: ”PVC-industriens rejse henimod bæredygtighed startede allerede for næsten 20 år siden.”

VinylPlus Sustainability Forum er organiseret af VinylPlus®, der er den frivillige aftale som den europæiske PVC-industri har indgået for at fremme bæredygtig udvikling af PVC. Konferencen vil specielt fokusere på den rolle innovation kan spille, når det gælder sektorens evne til at levere fremtidig økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.

Den to dage lange konference er en vigtig begivenhed for VinylPlus-medlemmer og deres interessenter. Deltagerne vil blandt andet få indsigt i, hvordan teknologiske innovationer, understøttet af digitalisering, kan ændre PVC-industriens tilgang til bæredygtig udvikling.

Spændende talere, engagerede paneldiskussioner og interaktive debatter

Udvalgte talere fra Europa-Kommissionen og Europaparlamentet, det tjekkiske miljøministerium og FN vil blive suppleret af NGO'er og repræsentanter fra den akademiske verden samt fra industrien. De vil alle fokusere på drivkraften bag innovation og bæredygtighed i plastindustrien.

De forskellige præsentationer vil på konferencen blive krydret med paneldiskussioner og interaktiv debat. Programmet omfatter emner lige fra PVC-produkternes konkurrencedygtighed til anvendelse af genbrugsmaterialer over produktdesign til hvordan byggesektoren tilpasser sig den digitale tidsalder.

20 års fremskridt – men rejsen fortsætter

Brigitte Dero, direktør for VinylPlus, siger: "PVC-industriens rejse henimod bæredygtighed startede allerede for næsten 20 år siden. På den tid er der opnået betydelige fremskridt blandt andet gennem udvikling af nye teknologier. Teknologier som har fået betydning for, hvordan ​​PVC-sektoren opnår bæredygtighed. I den henseende spiller VinylPlus en vigtig rolle for at fremme innovative og bæredygtige løsninger."

Dero tilføjer: "Endnu engang giver vores årlige begivenhed en værdifuld netværksmulighed for deltagerne. Her skabes nye relationer og erfaringsudveksles, og deltagerne får værdifuld indsigt i den innovation, der driver PVC-industrien fremad."

VinylPlus er den europæiske PVC-industris frivillige aftale. Programmet etablerer en langsigtet ramme for bæredygtig udvikling af PVC-industrien ved at håndtere en lang række udfordringer, når det gælder den bæredygtige udvikling i EU-28, Norge og Schweiz.

For det foreløbige program og online registrering gå til https://vinylplus.eu/community/vinyl-sustainability-forum.

Ole Grøndahl Hansen, PVC Informationsrådet, ogh@pvc.dk

”Frivillige aftaler som VinylPlus er vejen frem,” siger medlem af Europa-Parlamentet Martina Dlabajová, der taler ved årets VinylPlus Sustainability Forum.