PRM: Spændetrøjen skal løsnes med arbejdsmiljøudspil
Regeringens Ekspertudvalg lancerede torsdag deres anbefalinger til, hvordan arbejdsmiljøet i Danmark kan styrkes. Lederne ser anbefalingerne som en kærkommen mulighed for at se hele arbejdsmiljøindsatsen i et nyt lys.
Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen roser anbefalingerne og anerkender udvalget for ikke at ville skære alle virksomheder over en kam.
- Ledere, der både kan og vil skabe et godt arbejdsmiljø, skal ikke lægges i en spændetrøje gennem kontrol og påbud men skal mødes af vejledning og dialog. Omvendt skal der være sanktionsmuligheder over for de virksomheder, som ikke kan eller vil løfte deres ansvar, siger han.
Lars Andersen henviser til, at Ekspertudvalget blandt andet foreslår, at Arbejdstilsynets indsats i endnu højere grad skal målrettes de arbejdspladser, der har den største risiko for arbejdsmiljøproblemer. Til gengæld skal færre virksomheder have unødigt besøg. Arbejdstilsynet skal fremover tage bedre højde for, at arbejdspladser og arbejdsmiljøproblemer er forskellige, lyder det i anbefalingerne.
- Hvis vi for alvor skal styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø kræver det, at ledere får lettere adgang til viden, hjælp og støtte til indsatsen. Det handler blandt andet om, at reglerne både skal være tilgængelige, forståelige og ikke mindst til at administrere i praksis, så det bliver en gevinst for arbejdsmiljøet, siger arbejdsmiljøchefen.
Han understreger, at lederne på virksomheder og i organisationer står klar til at gribe de nye muligheder. Ledernes egne undersøgelser viser igen og igen, at lederne ser arbejdsmiljø som en vigtig ledelsesmæssig opgave. Eksempelvis mener 96 procent af lederne, at håndtering af stress blandt medarbejderne er en vigtig del af den ledelsesmæssige opgave.
- De har set, at et godt arbejdsmiljø er en gevinst både menneskeligt og økonomisk. Derfor er det også noget, vi som repræsentant for landets ledere ser frem til at tage et medansvar for også, når det fremover gælder at implementere løsninger, der udvikler og styrker arbejdsmiljøet i Danmark. Derfor er vi glade for, at ekspertudvalget har øje for værdien af at udvikle ledernes kompetencer inden for feltet uden at gribe til lovkrav, siger Lars Andersen.
Kontaktoplysninger:
Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef, Lederne
Telefon: 3283 3542
E-mail: la@lederne.dk
Morten Bonde Pedersen
Fungerende pressechef, Lederne
Telefon: 2948 4086
E-mail: mpe@lederne.dk
Information om Lederne
Følg pressemeddelelser fra Lederne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lederne
Fire ledere nomineret til kåringen af Årets Leder 20252.10.2025 09:19:24 CEST | Pressemeddelelse
Fremsynethed og omstillingsparathed er nogle af de ledelsesmæssige styrker, som kendetegner de fire nominerede, siger Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, der også er medlem af juryen.
KORR.: Fire ledere nomineret til kåringen af Årets Leder 20252.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fremsynethed og omstillingsparathed er nogle af de ledelsesmæssige styrker, som kendetegner de fire nominerede, siger Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, der også er medlem af juryen.
Generationsanalysen 2025 - unik viden om ledere29.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lederne tager ansvar for både for bundlinjer, diversitet og klima. Og de vurderer deres ansvar for trivsel højt - også højere, end medarbejderne forventer. Det viser tal fra Generationsanalysen: Lederes trivsel og arbejdsliv 2025, som offentliggøres i dag
Kvinder driver beskæftigelsesfremgangen frem mod folkepensionsalderen19.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Lederne viser, at kvinder i stigende grad bliver længere på arbejdsmarkedet – og nu står for hovedparten af fremgangen i beskæftigelsen blandt de 60-66-årige.
Klar kommunikation og støtte er central for Novo-ansatte16.9.2025 12:47:45 CEST | Pressemeddelelse
Det er en usikker tid for ansatte hos Novo Nordisk, som venter på at få besked om, hvorvidt de er blandt de cirka 5.000, der bliver opsagt de kommende uger. For at give medlemmerne mulighed for at stille spørgsmål og få rådgivning inviterer Lederne alle Novo-ansatte medlemmer til et digitalt stormøde. Her bliver der sat fokus på rettigheder, fremtidsperspektiver og håndtering af usikkerhed. ”Selv erfarne ledere kan komme i tvivl, når deres eget job eller deres teams fremtid er på spil. Vores opgave er at give dem redskaber og tryghed til at stå stærkt – både hvis de bliver opsagt, og hvis de fortsætter i rollen som ledere,” siger Pernille Erichsen, vicedirektør for ledelse i Lederne. Hos Lederne – der har omkring 1.000 medlemmer ansat i Novo – understreges det, at det ikke kun er de fyrede medarbejdere, men også de tilbageværende, der har brug for støtte og klarhed. ”Når så mange dygtige kolleger står til at forsvinde, påvirker det hele organisationen. Lige nu lever alle med en massiv
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum