PRM: Spændetrøjen skal løsnes med arbejdsmiljøudspil

Regeringens Ekspertudvalg lancerede torsdag deres anbefalinger til, hvordan arbejdsmiljøet i Danmark kan styrkes. Lederne ser anbefalingerne  som en kærkommen mulighed for at se hele arbejdsmiljøindsatsen i et nyt lys.

Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen roser anbefalingerne og anerkender udvalget for ikke at ville skære alle virksomheder over en kam.

- Ledere, der både kan og vil skabe et godt arbejdsmiljø, skal ikke lægges i en spændetrøje gennem kontrol og påbud men skal mødes af vejledning og dialog. Omvendt skal der være sanktionsmuligheder over for de virksomheder, som ikke kan eller vil løfte deres ansvar, siger han.

Lars Andersen henviser til, at Ekspertudvalget blandt andet foreslår, at Arbejdstilsynets indsats i endnu højere grad skal målrettes de arbejdspladser, der har den største risiko for arbejdsmiljøproblemer. Til gengæld skal færre virksomheder have unødigt besøg. Arbejdstilsynet skal fremover tage bedre højde for, at arbejdspladser og arbejdsmiljøproblemer er forskellige, lyder det i anbefalingerne.

- Hvis vi for alvor skal styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø kræver det, at ledere får lettere adgang til viden, hjælp og støtte til indsatsen. Det handler blandt andet om, at reglerne både skal være tilgængelige, forståelige og ikke mindst til at administrere i praksis, så det bliver en gevinst for arbejdsmiljøet, siger arbejdsmiljøchefen.

Han understreger, at lederne på virksomheder og i organisationer står klar til at gribe de nye muligheder. Ledernes egne undersøgelser viser igen og igen, at lederne ser arbejdsmiljø som en vigtig ledelsesmæssig opgave. Eksempelvis mener 96 procent af lederne, at håndtering af stress blandt medarbejderne er en vigtig del af den ledelsesmæssige opgave.

- De har set, at et godt arbejdsmiljø er en gevinst både menneskeligt og økonomisk. Derfor er det også noget, vi som repræsentant for landets ledere ser frem til at tage et medansvar for også, når det fremover gælder at implementere  løsninger, der udvikler og styrker arbejdsmiljøet i Danmark. Derfor er vi glade for, at ekspertudvalget har øje for værdien af at udvikle ledernes kompetencer inden for feltet uden at gribe til lovkrav, siger Lars Andersen.

Kontaktoplysninger:

Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef, Lederne
Telefon: 3283 3542
E-mail: la@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Fungerende pressechef, Lederne
Telefon: 2948 4086
E-mail: mpe@lederne.dk

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande