PRM: Spændetrøjen skal løsnes med arbejdsmiljøudspil

Regeringens Ekspertudvalg lancerede torsdag deres anbefalinger til, hvordan arbejdsmiljøet i Danmark kan styrkes. Lederne ser anbefalingerne  som en kærkommen mulighed for at se hele arbejdsmiljøindsatsen i et nyt lys.

Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen roser anbefalingerne og anerkender udvalget for ikke at ville skære alle virksomheder over en kam.

- Ledere, der både kan og vil skabe et godt arbejdsmiljø, skal ikke lægges i en spændetrøje gennem kontrol og påbud men skal mødes af vejledning og dialog. Omvendt skal der være sanktionsmuligheder over for de virksomheder, som ikke kan eller vil løfte deres ansvar, siger han.

Lars Andersen henviser til, at Ekspertudvalget blandt andet foreslår, at Arbejdstilsynets indsats i endnu højere grad skal målrettes de arbejdspladser, der har den største risiko for arbejdsmiljøproblemer. Til gengæld skal færre virksomheder have unødigt besøg. Arbejdstilsynet skal fremover tage bedre højde for, at arbejdspladser og arbejdsmiljøproblemer er forskellige, lyder det i anbefalingerne.

- Hvis vi for alvor skal styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø kræver det, at ledere får lettere adgang til viden, hjælp og støtte til indsatsen. Det handler blandt andet om, at reglerne både skal være tilgængelige, forståelige og ikke mindst til at administrere i praksis, så det bliver en gevinst for arbejdsmiljøet, siger arbejdsmiljøchefen.

Han understreger, at lederne på virksomheder og i organisationer står klar til at gribe de nye muligheder. Ledernes egne undersøgelser viser igen og igen, at lederne ser arbejdsmiljø som en vigtig ledelsesmæssig opgave. Eksempelvis mener 96 procent af lederne, at håndtering af stress blandt medarbejderne er en vigtig del af den ledelsesmæssige opgave.

- De har set, at et godt arbejdsmiljø er en gevinst både menneskeligt og økonomisk. Derfor er det også noget, vi som repræsentant for landets ledere ser frem til at tage et medansvar for også, når det fremover gælder at implementere  løsninger, der udvikler og styrker arbejdsmiljøet i Danmark. Derfor er vi glade for, at ekspertudvalget har øje for værdien af at udvikle ledernes kompetencer inden for feltet uden at gribe til lovkrav, siger Lars Andersen.

Kontaktoplysninger:

Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef, Lederne
Telefon: 3283 3542
E-mail: la@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Fungerende pressechef, Lederne
Telefon: 2948 4086
E-mail: mpe@lederne.dk

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside

PRM: Kendte oplægsholdere gør fynske ledere klogere på det nye arbejdsliv10.10.2018 07:00pressemeddelelse