PRM: Spændetrøjen skal løsnes med arbejdsmiljøudspil

Regeringens Ekspertudvalg lancerede torsdag deres anbefalinger til, hvordan arbejdsmiljøet i Danmark kan styrkes. Lederne ser anbefalingerne  som en kærkommen mulighed for at se hele arbejdsmiljøindsatsen i et nyt lys.

Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen roser anbefalingerne og anerkender udvalget for ikke at ville skære alle virksomheder over en kam.

- Ledere, der både kan og vil skabe et godt arbejdsmiljø, skal ikke lægges i en spændetrøje gennem kontrol og påbud men skal mødes af vejledning og dialog. Omvendt skal der være sanktionsmuligheder over for de virksomheder, som ikke kan eller vil løfte deres ansvar, siger han.

Lars Andersen henviser til, at Ekspertudvalget blandt andet foreslår, at Arbejdstilsynets indsats i endnu højere grad skal målrettes de arbejdspladser, der har den største risiko for arbejdsmiljøproblemer. Til gengæld skal færre virksomheder have unødigt besøg. Arbejdstilsynet skal fremover tage bedre højde for, at arbejdspladser og arbejdsmiljøproblemer er forskellige, lyder det i anbefalingerne.

- Hvis vi for alvor skal styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø kræver det, at ledere får lettere adgang til viden, hjælp og støtte til indsatsen. Det handler blandt andet om, at reglerne både skal være tilgængelige, forståelige og ikke mindst til at administrere i praksis, så det bliver en gevinst for arbejdsmiljøet, siger arbejdsmiljøchefen.

Han understreger, at lederne på virksomheder og i organisationer står klar til at gribe de nye muligheder. Ledernes egne undersøgelser viser igen og igen, at lederne ser arbejdsmiljø som en vigtig ledelsesmæssig opgave. Eksempelvis mener 96 procent af lederne, at håndtering af stress blandt medarbejderne er en vigtig del af den ledelsesmæssige opgave.

- De har set, at et godt arbejdsmiljø er en gevinst både menneskeligt og økonomisk. Derfor er det også noget, vi som repræsentant for landets ledere ser frem til at tage et medansvar for også, når det fremover gælder at implementere  løsninger, der udvikler og styrker arbejdsmiljøet i Danmark. Derfor er vi glade for, at ekspertudvalget har øje for værdien af at udvikle ledernes kompetencer inden for feltet uden at gribe til lovkrav, siger Lars Andersen.

Kontaktoplysninger:

Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef, Lederne
Telefon: 3283 3542
E-mail: la@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Fungerende pressechef, Lederne
Telefon: 2948 4086
E-mail: mpe@lederne.dk

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et