PRM: Hver fjerde virksomhed vil hente medarbejdere i udlandet i 2018

Figur fra Ledernes konjunkturundersøgelse: Forventninger til rekruttering af arbejdskraft fra udlandet.

Stadig flere danske virksomheder forventer at rette blikke uden for Danmarks grænser, når ledige stillinger skal besættes. Det viser en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 2.302 ledere på private virksomheder.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, forventer 26 procent af de adspurgte ledere at rekruttere arbejdskraft fra udlandet i første halvår af 2018. I en tilsvarende undersøgelse foretaget for ét år siden var andelen med rekrutteringsblikket rettet mod udlandet på 21 procent. På fem år er andelen steget med otte procentpoint – fra 18 til 26 procent.

Undersøgelsen viser, at den primære årsag til at ville rekruttere fra udlandet er, at det ikke er muligt at finde den ønskede arbejdskraft i Danmark. Dén årsag peger 65 procent af de ledere, der vil rekruttere arbejdskraft uden for Danmark, på, mens knap halvdelen, 48 procent, vurderer, at den udenlandske arbejdskraft har nogle kvalifikationer og kompetencer, som ikke kan skaffes indenlands.

Formanden for Lederne Svend Askær mener, at tallene understreger udfordringen med stigende mangel på arbejdskraft i Danmark.

- Konjunkturundersøgelsen viser overordnet, at der er forventning om et rigtig godt første halvår af 2018 med stigende omsætning, produktion, eksport og beskæftigelse. Men der er en forudsætning for økonomisk vind i sejlene, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de efterspørger, og især når det gælder faglærte og medarbejdere med videregående uddannelser har lederne store problemer med at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere i Danmark. Derfor er det naturligt, at stadig flere virksomheder retter blikket mod især Øst- og Vesteuropa for at finde nye medarbejdere, siger Svend Askær.

Tiltrække arbejdskraft fra lande uden for EU

Ledernes formand mener, at det er vigtigt, at det fra politisk side gøres nemmere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU ved at sænke beløbet på den såkaldte beløbsordning.

- For nylig kom det frem, at antallet af EU-borgere, der kommer til Danmark for at arbejde, er raslet ned med 65 procent på blot 15 måneder, og især polakkerne bliver væk. Så meget desto vigtigere er det, at danske virksomheder også begynder at tænke i rekruttering fra lande uden for EU – og at disse bestræbelser bliver understøttet med politiske initiativer, siger Svend Askær.

Ifølge undersøgelsen forventer 59 procent af lederne med planer om at rekruttere i udlandet at finde nye medarbejdere i Østeuropa, 41 procent peger på Vesteuropa og 32 procent svarer Norden.

Konjunkturundersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar.

Kontaktoplysninger:

Svend Askær
Formand, Lederne
E-mail: sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande