PRM: Hver fjerde virksomhed vil hente medarbejdere i udlandet i 2018

Figur fra Ledernes konjunkturundersøgelse: Forventninger til rekruttering af arbejdskraft fra udlandet.

Stadig flere danske virksomheder forventer at rette blikke uden for Danmarks grænser, når ledige stillinger skal besættes. Det viser en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 2.302 ledere på private virksomheder.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, forventer 26 procent af de adspurgte ledere at rekruttere arbejdskraft fra udlandet i første halvår af 2018. I en tilsvarende undersøgelse foretaget for ét år siden var andelen med rekrutteringsblikket rettet mod udlandet på 21 procent. På fem år er andelen steget med otte procentpoint – fra 18 til 26 procent.

Undersøgelsen viser, at den primære årsag til at ville rekruttere fra udlandet er, at det ikke er muligt at finde den ønskede arbejdskraft i Danmark. Dén årsag peger 65 procent af de ledere, der vil rekruttere arbejdskraft uden for Danmark, på, mens knap halvdelen, 48 procent, vurderer, at den udenlandske arbejdskraft har nogle kvalifikationer og kompetencer, som ikke kan skaffes indenlands.

Formanden for Lederne Svend Askær mener, at tallene understreger udfordringen med stigende mangel på arbejdskraft i Danmark.

- Konjunkturundersøgelsen viser overordnet, at der er forventning om et rigtig godt første halvår af 2018 med stigende omsætning, produktion, eksport og beskæftigelse. Men der er en forudsætning for økonomisk vind i sejlene, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de efterspørger, og især når det gælder faglærte og medarbejdere med videregående uddannelser har lederne store problemer med at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere i Danmark. Derfor er det naturligt, at stadig flere virksomheder retter blikket mod især Øst- og Vesteuropa for at finde nye medarbejdere, siger Svend Askær.

Tiltrække arbejdskraft fra lande uden for EU

Ledernes formand mener, at det er vigtigt, at det fra politisk side gøres nemmere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU ved at sænke beløbet på den såkaldte beløbsordning.

- For nylig kom det frem, at antallet af EU-borgere, der kommer til Danmark for at arbejde, er raslet ned med 65 procent på blot 15 måneder, og især polakkerne bliver væk. Så meget desto vigtigere er det, at danske virksomheder også begynder at tænke i rekruttering fra lande uden for EU – og at disse bestræbelser bliver understøttet med politiske initiativer, siger Svend Askær.

Ifølge undersøgelsen forventer 59 procent af lederne med planer om at rekruttere i udlandet at finde nye medarbejdere i Østeuropa, 41 procent peger på Vesteuropa og 32 procent svarer Norden.

Konjunkturundersøgelsen i sin helhed offentliggøres i januar.

Kontaktoplysninger:

Svend Askær
Formand, Lederne
E-mail: sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv