PRM: DIF-opbakning til hårde Rusland-sanktioner

DIF bakker op om anbefalinger om hårde sanktioner mod Rusland i kølvandet på nye afsløringer af dopingmanipulation.

Rusland har igen manipuleret og snydt. Det er den konklusion, som en uafhængig ekspertkomité under antidopingagenturet WADA er nået frem til. Derfor anbefaler komitéen, at WADA’s bestyrelse på sit næste møde den 9. december vedtager hårde sanktioner mod Rusland.

Danmarks Idrætsforbund (DIF) opfodrer WADA’s bestyrelse til at følge anbefalingerne og indføre sanktionerne.

”Det er rystende afsløringer, som bekræfter alle vores bange anelser. Ruslands fik en fremstrakt hånd af WADA og en chance for at gøre rent bord. I stedet valgte de at manipulere igen,” siger DIF’s direktør, Morten Mølholm Hansen.

WADA havde krævet, at Rusland i begyndelsen af året skulle sende data fra laboratoriet i Moskva, som skulle sammenlignes med data, som en whistleblower tidligere har leveret. Det har vist sig, at den data, som russerne har sendt, har været manipuleret.

Der er eksempler på, at positive prøveresultater er fjernet, at tidspunkter er lavet om, og at der er plantet fabrikerede beviser for at støtte op om en russisk fortælling om, at whistlebloweren på baggrund af falsk data lavede økonomisk afpresning af russiske atleter.

”Det er nogle uhørt hårde sanktioner, som bliver anbefalet af WADA’s uafhængige ekspertkomité, men jeg synes, at de er på sin plads. Og jeg anbefaler WADA’s bestyrelse at følge anbefalingerne på sit kommende møde i begyndelsen af december,” siger Morten Mølholm og fortsætter:

”Doping er undergravende for sportens troværdighed og fascinationskraft. Derfor skal det også have ekstraordinære hårde konsekvenser, når der bliver snydt og manipuleret i en størrelsesorden, som vi har oplevet i denne sag.”

Anbefalingerne fra WADA’s ekspertkomité er blandt andet:

- at kun russiske atleter, der kan bevise, at de ikke har været en del af dopingprogrammet, må deltage i store idrætsevents.

- at Rusland i de kommende fire år ikke må byde på eller få tildelt store idrætsvents.

- at Rusland skal fratages værtskabet for alle de events, landet skulle afvikle i løbet af de næste fire år – med mindre det af praktiske årsager er umuligt at flytte værtskabet til et andet land.

- at det russiske flag ikke på flages i forbindelse med store idrætsevents i en fireårig periode.

- at russiske regeringsrepræsentanter ikke må vise sig til store idrætsbegivenheder som eksempelvis OL og VM.

- at ingen ledende medlemmer af den russiske olympiske komité i en fireårig periode må deltage ved OL eller ved andre store idrætsevents.

- at det russiske antidopingagentur bliver erklæret non-compliant.

Læs anbefalingerne fra WADA’s ekspertkomité her:

43 26 26 26http://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.