Prismodtagers forskning har ført til udviklingen af livsændrende behandlinger for mennesker med diabetes

Professor Daniel J. Drucker, University of Toronto, modtager EASD–Novo Nordisk Foundation Diabetes Prize for Excellence 2019 for sin ekstraordinære forskningsindsats omkring tarmhormoner, der har ført til banebrydende opdagelser og udvikling af livsændrende behandlinger. Prisen er på 6 mio. kr. og er Novo Nordisk Fondens største pris.

Daniel Drucker.

For 30 år siden havde kun et fåtal af forskere fokus på tarmhormoner, men i dag betragter mange disse hormoner som byggesten til udvikling af nye behandlinger, der kan tackle de globale fedme- og diabetesepidemier.

Daniel J. Drucker fra University of Toronto har i 35 år forsket i hormoners molekylære mekanismer og fysiologiske funktioner. Hans forskning har afsløret hormonernes biologiske effekter og ført til adskillige grundlæggende opdagelser og udvikling af livsændrende behandlinger.

”Da vi begyndte for 35 år siden, var kun ganske få forskere interesseret i tarmhormoner. Vi kunne ikke have forestillet os, at denne viden ville blive omsat til en række nye terapier, der i dag hjælper millioner af mennesker med alvorlige stofskiftesygdomme,” siger Daniel J. Drucker, professor i Medicin ved University of Toronto og Senior Scientist ved Lunenfeld-Tanenbaum Research Institute på Mount Sinai Hospital i Toronto, Canada.

For sin ekstraordinære indsats modtager Daniel J. Drucker EASD–Novo Nordisk Foundation Diabetes Prize for Excellence 2019. Prisen, der er på 6 mio. kr., uddeles for at anerkende et fremragende forskningsmæssigt eller teknologisk bidrag, der øger vores viden om diabetes, dens sygdomsmekanismer eller dens komplikationer.

”Jeg er henrykt og meget beæret over at modtage EASD–Novo Nordisk Foundation Diabetes Prize for Excellence 2019. Det er en fantastisk anerkendelse af de løbende videnskabelige bidrag fra min forskergruppe, og fremadrettet vil den få stor betydning for os i vor søgen efter nye mekanismer og mulighederne for at koble effekterne af tarmhormoner til behandlingen af stofskiftesygdomme,” siger Daniel J. Drucker.

EASD-formand: på alle mulige måder en værdig prismodtager
Prisen uddeles i et samarbejde mellem European Association for the Study of Diabetes (EASD) og Novo Nordisk Fonden, en uafhængig dansk erhvervsdrivende fond.

David R. Matthews, professor og formand for EASD, siger: ”Daniel J. Drucker er alment anerkendt for sin fremragende indsats omkring glukagon-lignende peptiders fysiologi og farmakologi og deres anvendelse til gavn for patienter. Hans opdagelser har ført til adskillige nye terapier, som har haft en bemærkelsesværdig global indvirkning på håndtering af mennesker med diabetes og fedme. Daniel J. Drucker er på alle måder en meget værdig og velfortjent modtager af EASD–Novo Nordisk Foundation Diabetes Prize for Excellence 2019.”

Birgitte Nauntofte, administrerende direktør i Novo Nordisk Fonden, siger: ”Formålet med denne store pris er at anerkende fremragende bidrag inden for diabetesforskningen. Daniel J. Drucker er en førende ekspert inden for sit felt, og jeg vil gerne lykønske ham med prisen og hans ekstraordinære indsats, som har haft en stor indflydelse på udviklingen inden for diabetesforskning og har forbedret livskvaliteten hos mennesker med diabetes.

En pionér
I midt-1980’erne var Daniel J. Drucker én af de pionérer, der genopvakte interessen for tarmhormonernes funktion, primært glukagonlignende peptid-1 (GLP-1). I dag er de to vigtige inkretiner, GLP-1 og gastrisk inhibitorisk polypeptid (GIP), blevet afgørende for at udvikle nye behandlinger til diabetes, hjerte-kar-sygdomme og fedme. Hans opdagelser, hvori han beskrev GLP-1’s virkemåde i hjerte-kar-systemet, var grundlaget for efterfølgende kliniske forsøg, som påviste en reduceret risiko for hjerteanfald, slagtilfælde, hjerte-kar-dødelighed og dødelighed af alle årsager.

Senere opdagede han, at GLP-2, GLP-1’s søstertarmhormon, muligvis kunne udvikles til effektivt at behandle korttarmssyndrom – en lidelse forårsaget af mangel på funktionsdygtig tyndtarm. Mennesker med dette syndrom lider af konstant diarré, underernæring og vægttab, og nogle har endda fedtlever, hvilket måske kræver en transplantation. Gennem behandling med GLP-2 blev deres fedtlever forbedret, og nogle patienter kunne endda føre et helt normalt liv uden behov for intravenøs ernæring.

Daniel J. Drucker har viet sin karriere til at omsætte sine fund til behandlinger, der kan hjælpe mennesker, og han har i de senere år helliget sig jagten på nye og bedre terapier og på at forstå, hvordan peptidhormoner fungerer helt ned i detaljen.

”Jeg er sikker på, at peptidterapiers enorme potentiale fremover yderligere vil blive realiseret og hjælpe mennesker med hjerte-kar-sygdomme og leversygdomme – og måske endda individer med degenerative sygdomme som Parkinsons sygdom og Alzheimers sygdom,” siger Daniel J. Drucker.

Prisen vil officielt blive overrakt den 18. september ved en højtidelighed på det 55. årsmøde for EASD i Barcelona, Spanien.

Om prisen
EASD–Novo Nordisk Foundation Diabetes Prize for Excellence tildeles en internationalt anerkendt forsker, der har ydet signifikante bidrag til diabetesforskningen.

Med prisen følger et beløb på 6 mio. kr., hvoraf 1 mio. kr. er en personlig hæderspris, mens de resterende 5 mio. kr. er et rådighedsbeløb til forskning.

Prisen overrækkes i samarbejde mellem European Association for the Study of Diabetes (EASD) og Novo Nordisk Fonden. Prismodtageren udvælges af et særligt bedømmelsesudvalg nedsat af EASD, mens Novo Nordisk Fonden donerer pengebeløbet.

Prismodtagerens forskning kan have fokus på forebyggelse, behandling og/eller fysiologisk-biokemisk grundforskning. Forskningen kan også være klinisk orienteret. Prisen kan endvidere uddeles for ”årtiets opdagelse” inden for diabetesforskning.

Daniel J. Drucker: Barbara McCully,Vice President, Corporate Communications,Sinai Health System, Toronto, Canada, tlf.: +1-416-586-4800 extension 8587, mobil:+1-647-881-0148, Barbara.McCully@sinaihealthsystem.ca

EASD Press Team: press@easd.org

Novo Nordisk Fonden: Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Daniel Drucker.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og samfundets bæredygtighed.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 mia. kr., primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt forskningsbaseret behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden uddeler 182,7 mio. kr. til at forbedre bio-industrielle processer og accelerere den grønne omstilling29.8.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

En bevilling fra Novo Nordisk Fonden skal finansiere et internationalt forsknings- og uddannelsessamarbejde mellem North Carolina State University og Danmarks Tekniske Universitet. Formålet er at skabe nye bio-industrielle processer, baseret på bioteknologi, samt uddannelsesprogrammer til studerende og medarbejdere i industrien. Disse processer og kompetencer vil både optimere biofarmaceutisk produktion og accelerere den grønne omstilling.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi1.7.2019 10:51:21 CESTPressemeddelelse

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet. Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat. ”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden. Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne unde

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model