Boligsiden.dk

Priserne på huse og lejligheder er nu steget hver måned i et år

Salgspriserne på huse og ejerlejligheder er steget 12 måneder i træk, så gennemsnitspriserne nu er henholdsvis 14 og 17 procent højere end for et år siden, viser tal fra Boligsidens Markedsindeks.

Det er blevet dyrere at købe et hus eller en lejlighed i 12 måneder i træk. Dermed er priserne nu steget uafbrudt i et år. Det viser nye april-tal fra Boligsidens Markedsindeks.

Det betyder, at salgspriserne på villaer og rækkehuse er 14 procent højere end for et år siden, og at køberne i gennemsnit har betalt 17 procent mere for en ejerlejlighed end på samme tidspunkt i 2020.

”Normalt stiger priserne i løbet af forår og sommer, og så falder de igen i løbet af efterår og vinter. Det er med til at sikre moderate årlige prisstigninger. De udsving har vi ikke set det seneste år, og det har ført til de meget store spring i de gennemsnitlige salgspriser. Det er alt sammen affødt af den massive interesse, der har været for boliger siden den første coronanedlukning af Danmark,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Hovedstaden har største prisstigninger

Det er Region Hovedstaden, der kan præsentere det seneste års største prisstigninger for både huse og lejligheder. Og dykker vi et hak længere ned i geografien, er det i landsdelen København By, der rummer kommunerne Dragør, Frederiksberg, København og Tårnby, priserne er steget mest.

”Efterspørgslen på boliger i hovedstaden er massiv, og der bliver solgt flere boliger end normalt. Det har fået udbuddet i København til at falde og priserne til at stige meget. Heldigvis er der kommet mange flere nye sælgere end tidligere i de første fire måneder af året, og det har betydet, at faldet i udbuddet i hovedstaden nu er stoppet. Når det er sagt, så er der behov for, at endnu flere sætter til salg, hvis udbuddet skal matche efterspørgslen,” påpeger Birgit Daetz.

I København By er husene handlet 29 procent højere end for et år siden, mens ejerlejlighederne nu er 20 procent dyrere.

Sommerhuse stiger også i pris

Det er ikke kun huse og lejligheder, der stiger i pris. Efter et lille prisdyk i slutningen af 2020 er sommerhuspriserne også steget de seneste måneder. Alene fra marts til april steg de med fire procent, så sommerhuse nu bliver handlet for 24 procent mere end for et år siden.

”Der er handlet ekstremt mange sommerhuse, mens danskerne har været coronahjemsendt og afkoblet muligheden for at rejse ud af landet. Det har fået priserne til at galoppere afsted. Det vil de formentlig fortsætte med hen over sommeren, inden der meget vel kan komme mere normale tilstande på sommerhusmarkedet, når sommerferien er slut, og mulighederne for at rejse til udlandet forhåbentlig bliver lidt større,” siger Birgit Daetz.

Prisstigningerne på sommerhuse er størst i Region Sjælland og Region Hovedstaden, hvor det nu koster henholdsvis 39 og 30 procent mere at købe sommerhus, end det gjorde for et år siden.

Udvikling i boligpriser april 2021:

(Kilde: Boligsidens Markedsindeks)

Regional udvikling i priser på villaer og rækkehuse april 2021:

Region Hovedstaden

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Region Sjælland

Region Syddanmark

(Kilde: Boligsidens Markedsindeks)

Regional udvikling i priser på ejerlejligheder april 2021:

Region Hovedstaden

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Region Sjælland

Region Syddanmark

(Kilde: Boligsidens Markedsindeks)

Se prisudviklingen i din kommune på Boligsiden.

Information om Boligsiden.dk

Boligsiden.dk