Priser på Storebælt i 2020

Trafikanter, der benytter automatisk betaling, eksempelvis BroBizz eller PayByPlate, til at betale for turen over Storebælt, kan glæde sig over uændrede priser fra 1. januar. For turen over broen med en personbil sparer man minimum 50 kr. pr. tur.

Priserne i 2020 afspejler aftalen om prisnedsættelsen fra 1. januar 2018, hvor det blev 15 pct. billigere at passere Storebæltsbroen i personbil, lastbil og bus. Her blev det samtidig besluttet kun at give den lave pris til trafikanter, der benytter automatisk betaling, for at sikre en fortsat effektiv trafikafvikling og undgå kø i betalingsanlægget.

Prisen for personbil og personbil med anhænger, der betaler med kort eller kontanter, reguleres årligt ud fra forbrugerprisindekset. I 2020 betyder det en stigning på 5 kr. for personbil med anhænger, mens en personbil fortsat betaler 245 kr.

I dag benytter tre ud af fire trafikanter automatisk betaling til turen over Storebælt, og knap 400.000 har tilmeldt sig betaling med nummerplade. Fra midten af januar kan nummerpladen benyttes i betalingsanlæggets nye Ekspres-baner sammen med Bizz, og hastigheden i banerne sættes op til 50 km/t.

Pris for passage med automatisk betaling

Køretøjstype

Pris 2019

Pris 2020

Personbil under 6 m

194*

Personbil med anhænger

295*

Storebælt Pendler

Lastbil under 10 m

Lastbil 10 til 20 m

Lastbil over 20 m og under 60 t

Bus under 10 m

Bus over 10 m

*fra 2020 afrundes priser på Storebælt til nærmeste hele krone.

Priser for passage med kort- og kontantkunder

Køretøjstype

Pris 2019

Pris 2020

Personbil under 6 m

Personbil med anhænger

Flere oplysninger om priser og rabatordninger findes på Storebælts hjemmeside.

Storebæltsbroen lukkes kortvarigt natten til søndag24.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I den kommende weekend udføres anden del af den test, som skal sikre, at alt udstyr til trafikstyring i forbindelse med de mobile overledninger fungerer korrekt. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen natten til søndag. Sund & Bælt har valgt at dele testen op over to nætter for at påvirke trafikken i så korte perioder som muligt. Testen udføres derfor som for to weekender siden om natten, hvor der er mindst trafik. Storebæltsbroen vil blive spærret i korte intervaller i perioden mellem kl. 02.00 og 04.30 natten til søndag den 28. november. Spærringerne vil lukke for al trafik i to korte perioder på op til 25 minutter i hver retning og ske lokalt omkring selve arbejdsstedet på broen. Her vil hastigheden været nedsat. Trafiksikkerhed i fokus Overledningerne er taget i brug, og nu er næste fase af projektet at sætte trafiktavler og bomme i drift til styring af trafikken i forbindelse med brug af de automatiserede overledninger. Det er nødvendigt at teste de nye dele af det s

EU støtte til udvidelse af infrastruktur ved København Lufthavns Station3.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har netop sikret sig støtte fra EU’s Agency for Klima, Infrastruktur og Miljø, CINEA, til den indledende del af den planlagte udvidelse af infrastrukturen omkring København Lufthavns Station i Kastrup på op til 4 mio. Euro. Det sker, efter den endelige aftale er underskrevet af begge parter. Støtten tildeles konkret til planlægning og projektering af projektet, der skal forbedre kapaciteten på jernbanen. Jernbanen over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark. I de kommende år udvider Sund & Bælt derfor infrastrukturen omkring Københavns Lufthavn på Øresundsbanen, så der bliver plads til flere passager- og godstog på fremtidens jernbane frem mod åbningen af Femern Bælt forbindelsen i 2029, hvor der forventes en øget trafik af især godstog på banen. - Tildelingen af støtten understreger Europa-Kommissionens opbakning til den samlede transportkorridor, der ikke blot binder Danmark og

Broløb på Storebælt den kommende lørdag9.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser 14.000 løbere Storebæltsbroen, når foreningen Broløbet Storebælt skyder løbet i gang. Broen er åben under hele løbet, men turen over Storebælt vil tage lidt længere tid, mens løberne passerer. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn/Jylland, og vejens status ændres fra motorvej til almindelige landevej med hastighed på 80 km/t. Trafikomlægning sker fra kl. 14.30 og frem til kl. 20, hvor trafikken forventes at være omlagt til normaltrafik igen. I den periode vil turen over broen tage 10-15 minutter længere en normalt. I tilfælde af uheld vil der kunne opstå længere forsinkelser. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 123

Cykelløb over Storebælt på lørdag2.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer cykelløbet Aarhus – Odense – København Storebæltsbroen. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 20. Påvirkning af trafikken Under løbet vil der være normal trafik med 110 km/t i to spor i retning mod Fyn og Jylland, mens der kun vil være ét spor farbart for biler i retning mod Sjælland og hastighedsbegrænsning på 80 km/t. I denne periode vil det langsomme spor og nødsporet være dedikeret til cykelløbet Indskrænkning til et spor sker kl. 13.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 20. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS. Send til 1231 med Bro Info. Tjenesten ophører automatisk efter syv dage. Læs mere om cykelløbet på arrangørens hjemmeside.

Stigende fritidstrafik over broerne bidrager til positivt resultat27.8.2021 08:52:32 CEST | Pressemeddelelse

Både fritidstrafikken og lastbilerne benyttede i stigende grad Storebæltsbroen og Øresundsbron i andet kvartal af 2021 i takt med lempelse af covid-19 restriktionerne. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager dette til et tilfredsstillende resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 7,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 6,8 pct. og lastbiltrafikken med 8,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 115 mio. kr. i forhold til første halvår af 2020 og var på 1.293 mio. kr. Trafikken er fortsat 18,5 pct. lavere end samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 131 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en væsentlig effekt på koncernens indtægter. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 168 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. - Vi kan se en stigning i fritidstrafikken hen over forår og sommer,