Virklund Sport A/S

Prisbelønnet ninjabane skaber liv i tomme gangarealer

Inspireret af et populært tv-program lancerer Virklund Sport, det prisvindende produkt Ninjabanen, der kan forvandle kedelige gangarealer på skoler og i haller til aktivitetszoner, der indbyder til bevægelse.
Alle modulerne er udviklet fra bunden af Virklund Sport og dette – Stilkeskoven – blev i sig selv kåret som det mest innovative produkt ved messen Sportsfair 2016. Foto: PR.

”Hov hov! Ikke løbe på gangene!” Det er en reprimande, de fleste har modtaget adskillige gange i skoletiden. I dag er tiden er dog en anden, og som følge af den seneste skolereform har eleverne krav på aktivitet i og mellem undervisningen. Skoler overvejer, hvordan de kan invitere til mere løb og leg i de før så restriktive gangarealer. Virklund Sport har i 60 år leveret idrætsfaciliteter til skoler, haller og idrætsforeninger, og umiddelbart efter vedtagelsen af den ny skolelov blev virksomheden kontaktet af skoleledere, der ønskede motoriske udfordringer lige uden for døren til klasseværelserne.

– Kort efter den ny skolelov savnede lærerne redskaber til at inkorporere bevægelse i undervisningen. Vi gik derfor i tænkeboks og fandt inspiration i tv-programmet Ninja Warrior, hvor kvinder og mænd konkurrerer om at gennemføre en krævende forhindringsbane hurtigst. Mange skoler har lange kedelige gange, og med Ninjabanen forvandles de til inspirerende idrætszoner til en overkommelig pris – det er skolerne meget positive overfor, fortæller Johannes Madsen, der er salgschef hos Virklund Sport.

Ninjabanen kan frit sammensættes af ti forskellige moduler, der stimulerer klassiske bevægelsesmønstre som at hoppe, kravle og svinge. På trods af, at Ninjabanen er et nyt produkt, har Virklund Sport allerede modtaget en del ordrer. Johannes Madsen forventer at sælge mellem 40 og 50 Ninjabaner årligt.

Unik prisvinder

Ninjabanen henvender sig i lige så høj grad til idrætshaller, hvilket blev understreget ved Halinspektørforeningens messe i foråret. Virklund Sport og Ninjabanen blev her hædret med prisen Årets Nyhed af en komité bestående af blandt andre direktør Esben Danielsen fra Lokale- og Anlægsfonden og Halinspektørforeningens formand, Jørgen Mosbæk.

– Ninjabanen vandt prisen, fordi vi synes, det er rigtig godt tænkt at drage nytte af al den spildplads, der er i langt størstedelen af de haller, som dukkede op i 70’erne og 80’erne. Hallerne skal være samlingspunkt for hele familien – også søskende, der venter på, at storesøster bliver færdig med håndboldtræningen. Samtidig er Ninjabanen et meget fleksibelt produkt, der kan tilpasses lokalernes størrelse, forklarer Jørgen Mosbæk.

Ninjabanen får også rosende ord fra videnskabeligt hold. Lektor og cand.scient. i idræt og sundhed ved VIA University College i Aarhus Bodil Borg Høj ser flere nytænkende elementer i Virklund Sports seneste projekt.

– Ninjabanen er unik på flere måder. Vi ved, at børn har brug for alsidig stimulering af kroppen for at få en sund og stærk krop, og det inviterer Ninjabanen i høj grad til. De skal bære deres egen vægt og hænge med hovedet nedad og gennem denne leg udvikler børnene deres basale bevægelser kreativt, så de pludselig tør noget nyt. Den passer perfekt ind på gangarealer, så lærerne kan bruge Ninjabanen som brainbreak. Blot ti minutters bevægelse midt i timerne gør eleverne mere læringsparate og øger deres koncentrationsevne markant, fortæller Bodil Borg Høj.

Mette Würtz Hansen
Marketingchef, Virklund Sport
mwh@virklund-sport.dk

Jørgen Mosbæk
Formand, Halinspektørforeningen
jm@h-i.dk

Bodil Borg Høj
Lektor, VIA University College
bbh@via.dk

Billeder

Download
– Vi ved, at børn har brug for alsidig stimulering af kroppen for at få en sund krop, og det inviterer Ninjabanen virkelig til, forklarer Bodil Borg Høj, Lektor ved VIA University College. Foto: PR.
Download
Der findes over ti moduler til Ninjabanen, som kan sammensættes alt efter plads og behov. Foto: PR

Information om Virklund Sport A/S

Virklund Sport A/S
Korshøjvej 2
8600 Silkeborg

(+45) 70 20 04 55http://www.virklund-sport.dk

Virklund Sport A/S er leverandør af idrætsprojekter med et bredt sortiment inden for sportsgulve, tribuner, klatrevægge, hejsefoldevægge, omklædningsløsninger, multibaner, squashbaner, udendørsbelægninger samt idrætsudstyr til både skoler og haller. Virksomheden har 60 års erfaring bag sig og tilbyder et stort udvalg af serviceaftaler til sikring af idrætsanlæg.

Følg pressemeddelelser fra Virklund Sport A/S

Flere pressemeddelelser fra Virklund Sport A/S