KopK of Copenhagen

Prisbelønnet chefkonditor: Her er efterårets kagetrends

Efteråret og udsigten til en ny sæson af Den Store Bagedyst betyder travlhed hos bageudstyrseksperterne KopK. Chefkonditor forventer øget fokus på små kager bagt af lokale råvarer.
Efteråret bliver et farvel til de tunge amerikanskinspirerede kager. Foto: PR.

For mange kageglade danskere er efteråret lig med Den Store Bagedyst og bageeksperimenter i køkkenet. En af de nye trends kan blive små kager. Det forventer Rikke Gryberg, der er chefkonditor og udvikler hos Konditorbageren i Ringsted.

– ”Tunge” amerikanske kager som cheesecake og cupcakes, som man nærmest bliver mæt af at spise, har nok set deres storhedstid. Jeg oplever, at kvalitet frem for kvantitet vinder frem i en voldsom fart. Vi er ved at lære, at en lille kage, der måske kun består af en eller to bidder, sagtens kan være en god kage, sigerRikke Gryberg.

Chefkonditoren, der har vundet intet mindre en femten danmarksmesterskaber i konditori, forventer også, at lokale råvarer kommer til at fylde mere.

– Der er mere fokus på, hvor råvarerne kommer fra. Vi vil hellere have kvalitetsingredienser, der ikke har sat et alt for voldsomt klimaaftryk ved at være transporteret langvejsfra, sigerRikke Gryberg.

Den store bagefeber gør danskerne kreative

Den Store Bagedyst har omkring en million seere. Mange af dem bliver inspirerede af at se amatørbagernes forsøg på at imponere dommerne. Det mærker de hos isenkræmmer og webshop, KopK, der blandt andet sælger køkken- og bageudstyr.

– Vi oplever en stor efterspørgsel på mere avanceret bagegrej, som mange ikke ville overveje at bruge for bare ti år siden. Det er en sjov tid, for vi forsøger jo at holde trit med de trends, som deltagerne i Den Store Bagedyst og lignende programmer er med til at starte, når vi bestiller nye ting hjem til sortimentet, siger Jan Krogh, der er direktør hos KopK.

Simpelt udstyr kan gøre dig til mesterbager

Ifølge Rikke Gryberg er der et par redskaber, som amatørbagerne får glæde af, hvis forudsigelsen om de små kagers fremgang holder stik. Hun fremhæver særligt tre typer udstyr, der kan gøre arbejdet med de små kager lettere:

Små udstikkere og små forme er gode at have, hvis man vil lave små ensartede kager, der har en særlig form.

Minipaletknive er et must, da man hurtigt kan komme til at tvære noget ud med sine fingre. Det hjælper både præcisionen og hygiejnen.

Pincetter er også gode at have, når man for eksempel skal tilføje en spiselig blomst eller anden lille lækker detalje. Det er altid frustrerende, hvis man kommer til at tvære noget ud, når man sætter prikken over i’et.

Det er endnu uvist, hvornår den nye sæson af Den Store Bagedyst begynder. Sikkert er det dog, at amatørbagerne kan se frem til inspiration fra endnu et bageprogram. DR optager nemlig ”Juniorbagedysten” i september.

Jan Krogh
Direktør/partner, KopK of Copenhagen
jk@2kshop.dk

Rikke Gryberg
Chefkonditor, Konditorbageren i Ringsted

Efteråret bliver et farvel til de tunge amerikanskinspirerede kager. Foto: PR.
Download
Det rigtige udstyr og finmotorik er nødvendigt, når man arbejder med små kager. Foto: PR.
Download
Små, mundrette kager bliver efterårets trend. Foto: PR.

Information om KopK of Copenhagen

KopK of Copenhagen
Borupvej 2-4
4683 Rønne