Prinsesse Marie til unge klimaaktivister: Jeres forældre kan være stolte

Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie er i denne uge i Uganda for få større indsigt i klimaforandringerne og konsekvenserne for verdens fattigste. Lørdag mødte hun en gruppe unge klimaforkæmpere, heriblandt 23-årige Vanessa Nakate, der er en del af Greta Thunberg-bevægelsen.

Vanessa Nakate tager et billede sammen med Prinsesse Marie og generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen i selskab med de fire andre klimaforkæmpere. Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp

Vanessa Nakate blev verdenskendt, da hun for en måned siden deltog ved topmødet World Economic Forum i Davos i Schweiz. Her stillede den unge ugander op til et billede med Greta Thunberg og tre andre klimaaktivister. Men da billedet dagen efter udkom i samtlige internationale medier, var Vanessa Nakate klippet ud.

Episoden skabte overskrifter i det meste af verden, og den unge klimaaktivist, der forinden var mest kendt i ugandiske kredse for at stå i spidsen for ’Fridays For Future’ i hovedstaden Kampala, var pludselig kendt langt uden for Ugandas grænser.

Oplevelsen har været overvældende for Vanessa Nakate, men den har også bragt en masse gode ting med sig. Det fortalte hun lørdag, da hun mødte Prinsesse Marie på Folkekirkens Nødhjælps kontor i Kampala.

”Den store medieopmærksomhed givet mig en større international stemme, og det har givet mig mulighed for at sætte fokus på de udfordringer, som vi står over for i den her del af verden,” sagde hun til Prinsesse Marie.

”Klimaforandringerne har rigtig store konsekvenser for mange mennesker i Uganda. Det går især ud over de familier, der i forvejen ikke har meget, og som er afhængige af deres landbrug. Når høsten bliver ødelagt af tørke, eller når landsbyen bliver oversvømmet, må børn og voksne sulte og mange er tvunget til at flytte fra deres hjem,” forklarede hun.

Rosende ord fra Prinsessen

Prinsessen virkede meget imponeret over Vanessa Nakates mod og arbejde.

"Du har en stærk stemme, og vi er mange, der i Danmark har fulgt dig og hørt dine budskaber, " sagde Prinsessen.

Prinsesse Marie har i denne uge rejst rundt i Uganda for at se, hvordan klimaforandringerne påvirker fattige småbønder i Uganda, og hvilke tiltag Folkekirkens Nødhjælp gør i landet. Prinsessen roste de unge klimaaktivister for deres engagement og gejst.

”Jeres forældre kan være stolte,” sagde Prinsessen.

”Vi taler ofte om, at klimaforandringerne får store konsekvenser for vores børn og børnebørn. Men det har allerede store konsekvenser for mange mennesker. Det har jeg selv oplevet i denne uge, og derfor skal der gøres noget nu.”

Klimavenligt landbrug giver mad på bordet

Dagen forinden fik Prinsesse Marie mulighed for at besøge to landbrugsprojekter, som Folkekirkens Nødhjælp står bag med støtte fra Danida. Her bliver småbønder i det nordøstlige Uganda undervist i bæredygtigt landbrug og får adgang til nye afgrøder, der giver større udbytte. Derudover kan afgrøderne overleve længere tørkeperioder. Her blev Prinsessen sat i arbejde og fik gravet en kassava-rod op af jorden. Kassava er en udbredt rodfrugt i mange afrikanske lande og har et højt næringsindhold.

Prinsessen mødte også den 28-årige Janet Akol, der sammen med sin mand og parrets fire børn har haft nogle hårde år, hvor høsten har slået fejl. De kun har haft mulighed for et måltid mad om dagen. Den ugandiske kvinde har fået træning i, hvordan hun bedst udnytter jorden. I dag producerer hun blandt andet stiklinger og små træer, som hun sælger på markedet. Det betyder, at familien får mad to gange om dagen, og at børnene kan komme i skole. Prinsessen modtog to små mangotræer i gave som tak for besøget. Dem tog Prinsessen med sig videre på rejsen, og lørdag blev træerne plantet i haven ved Folkekirkens Nødhjælps kontor i Kampala. Prinsessen fik hjælp til træplantningen af de fem unge klimaktivister.

Søndag afslutter Prinsesse Marie besøget i Uganda.

"Det har været en fornøjelse at vise Prinsessen vores arbejde i Uganda. Prinsesse Marie har en særlig evne til at møde andre mennesker, og hun er meget interesseret i vores arbejde, " siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Prinsesse Marie har været protektor for Folkekirkens Nødhjælp siden 2011. Rejsen til Uganda har blandt andet til formål at sætte fokus på Folkekirkens Nødhjælp landsindsamling, der afholdes den 8. marts, og hvor temaet for andet år i træk er ’Klimahjælp til verdens fattigste’. Læs mere på www.blivindsamler.dk.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Læs hele programmet for Prinsesse Maries rejse på www.kongehuset.dk, og få mere information om rejsen her:

For yderligere information og for billedmateriale fra rejsen:

Kontakt venligst journalister i Folkekirkens Nødhjælp Christina Pedersen (i Uganda lige nu), chpe@dca.dk, M: 28744669 eller Lasse Emil Kristiansen (i Danmark), lekr@dca.dk, M: 50604015

Prinsessen fik hjælp af de unge klimaforkæmpere til at plante to mangotræer, som Prinsessen havde fået i gave dagen forinden. Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Prinsesse Marie har den seneste uge rejst rundt i Uganda med Folkekirkens Nødhjælp. Flere steder er Prinsessen blevet mødt med dans og musik. Foto: Bax Lindthardt/ Folkekirkens Nødhjælp
Prinsesse Marie besøger her Janet Akol og hendes mand, der producerer stiklinger og små træer. Prinsessen modtog to mangotræer i gave som tak for besøget. Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Prinsesse Marie besøger her Janet Akol og hendes familie, der producerer stiklinger og små træer. Prinsessen modtog to mangotræer i gave som tak for besøget. Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Prinsesse Marie og generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen bliver vist rundt på en sundhedsklinik i det nordøstlige Uganda. Klinikken er bygget af regeringen, men kun fordi lokalbefolkningen har presset på. Korruption er et stort problem i Uganda, og Folkekirkens Nødhjælp træner lokale ildsjæle i at bruge deres rettigheder. Det er sundhedscenteret et sandt bevis på. Takket være klinikken kan alle i området modtage malaria-medicin, hvis de bliver syge, og snart udvides klinikken med en fødeafdeling. Det betyder, at kvinderne ikke skal gå tre timer til det nærmeste hospital, når de skal føde.  Foto: Bax Lindhardt, Folkekirkens Nødhjælp
Prinsesse Marie og generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen bliver vist rundt på en sundhedsklinik i det nordøstlige Uganda. Klinikken er bygget af regeringen, men kun fordi lokalbefolkningen har presset på. Korruption er et stort problem i Uganda, og Folkekirkens Nødhjælp træner lokale ildsjæle i at bruge deres rettigheder. Det er sundhedscenteret et sandt bevis på. Takket være klinikken kan alle i området modtage malaria-medicin, hvis de bliver syge, og snart udvides klinikken med en fødeafdeling. Det betyder, at kvinderne ikke skal gå tre timer til det nærmeste hospital, når de skal føde. Foto: Bax Lindhardt, Folkekirkens Nødhjælp
Klimaforandringerne har haft store konsekvenser for mange fattige familier i Uganda. Her er mere end 70 % af befolkningen afhængige af landbrug. På grund af et ændret klima, hvor tørkeperioder bliver længere, og der falder alt for meget regn i regntiden, slår høsten ofte fejl. Her besøger Prinsessen et landbrugsprojekt, hvor Folkekirkens Nødhjælp underviser i bæredygtigt landbrug. Her fik Prinsessen mulighed for at grave en kassava-rod op og bagefter smage på den. Kassava er en udbredt rodfrugt i mange afrikanske lande og har et højt næringsindhold.  Foto: Folkekirkens Nødhjælp
Klimaforandringerne har haft store konsekvenser for mange fattige familier i Uganda. Her er mere end 70 % af befolkningen afhængige af landbrug. På grund af et ændret klima, hvor tørkeperioder bliver længere, og der falder alt for meget regn i regntiden, slår høsten ofte fejl. Her besøger Prinsessen et landbrugsprojekt, hvor Folkekirkens Nødhjælp underviser i bæredygtigt landbrug. Her fik Prinsessen mulighed for at grave en kassava-rod op og bagefter smage på den. Kassava er en udbredt rodfrugt i mange afrikanske lande og har et højt næringsindhold. Foto: Folkekirkens Nødhjælp