CyklistforbundetCyklistforbundetCyklistforbundet

Presseinvitation: Sundhedsminister besøger Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne på skole i København

Pressen er velkommen, når sundhedsminister Magnus Heunicke torsdag morgen den 5. september besøger Langelinieskolen for at opleve den landsdækkende børnemotionskampagne Alle Børn Cykler. Kampagnen skal hjælpe børn til at cykle mere i hverdagen, for hverdagscykling gør en stor forskel for børns sundhed og trivsel.

- Cyklen er et sjovt og enkelt redskab til at flette motion, frisk luft og gode oplevelser ind i børns hverdag. Selvfølgelig skal vi hjælpe børn til at cykle mere, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam om baggrunden for Cyklistforbundets landsdækkende kampagne Alle Børn Cykler.

Cyklistforbundet kører kampagnen i samarbejde med Novo Nordisk. Direktøren for Novo Nordisk Danmark, Mads Veggerby Lausten, siger:

- Cykling i hverdagen er en sjov måde at bevæge sig på for børn og en vigtig del af et sundt og aktivt liv for både børn, unge og voksne. Vi glæder os til at komme ud og heppe og overrække Alle Børn Cykler-medaljer, siger Mads Veggerby Lausten.

Tid: Torsdag den 5. september kl. 7.40-8.15

Sted: Langelinieskolen, Kastelsvej 58, 2100 Kbh. Ø

Program:

• Kl. 7.40: Medarbejdere fra Cyklistforbundet og Novo Nordisk Danmark hepper de cyklende børn de sidste 100 meter hen til skolen og overrækker Alle Børn Cykler-medaljer
  • Kl. 7.50: Sundhedsminister Magnus Heunicke ankommer på cykel til skolen
  • Kl. 8:00: Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam orienterer om kampagnen; skoleleder Kristian Borg fortæller, hvorfor Langelinieskolen deltager i Alle Børn Cykler; direktør i Novo Nordisk Danmark Mads Veggerby Lausten orienterer om Novo Nordisk interesse i kampagnen.
  • Kl. 8:15: Sundhedsminister forlader skolen

ALLE BØRN CYKLER
I kampagneperioden 2.-15. september dyster skoleklasser om at cykle flest dage til skole og i fritiden. Cykling med hjelm giver dobbelt point. Kampagnen afsluttes med at udnævne Årets Børnecyklist.

Langelinieskolen har otte klasser med i alt 192 elever tilmeldt kampagnen. På landsplan er over 107.000 elever fra 765 skoler fra hele landet tilmeldt kampagnen.

Målinger og vurderinger foretaget af COWI gennem flere år slår fast, at Alle Børn Cykler gør en forskel: Flere elever cykler i kampagneperioden, mange cykler mere end normalt, og flere holder også efterfølgende fast i cyklen.

11-15 ÅRIGE BEVÆGER SIG FOR LIDT
Sundhedsstyrelsen peger på hverdagscykling som en god måde at få børn til at være mere fysisk aktive. Det sker efter, at styrelsen i en ny rapport har dokumenteret, at alt for mange 11-15 årige bevæger sig alt for lidt.

Kun 26% lever op til anbefalingerne om en times moderat eller intens bevægelse hver dag. I stedet bruger samme gruppe 11 timer eller mere dagligt på at sidde eller ligge ned.

FAKTA:
CYKLISTFORBUNDETS BØRNEMOTIONSKAMPAGNE ALLE BØRN CYKLER

• Kampagnen kører den 2.-15. september på skoler over hele landet
  • Over 107.000 elever deltager i årets kampagne
  • Mens eleverne dyster på klassebasis om at cykle flest dage til skole og i fritiden, kan lærerne i den faglige undervisning inddrage kampagnens forskellige undervisningsmaterialer
  • Præmien er en Principia mountainbike til alle elever i vinderklassen
  • Alle Børn Cykler henvender sig til elever i 0.-10. klasse
  • Kampagnen afsluttes med at udnævne Årets Børnecyklist

Læs mere om kampagnen på: Cyklistforbundet.dk/Aktuelt/Nyt/Nyheder/Alle-Boern-Cykler-2019

Cyklistforbundet:
Projektleder Lasse Skou Hauschildt, mobil 6013 5952

Novo Nordisk Danmark:
Senior Market Access & Public Affairs Manager Nina Moss, mobil 2276 9586

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.