Presseinvitation: Hør de danske spidskandidater til Europa-Parlamentet give deres bud på EU’s grønne erhvervs- og vækstpolitik

Valgkampen frem mod Europa-Parlamentsvalget er gået i gang. Ifølge meningsmålingerne står klima og miljø højt på danskernes dagsorden, når de den 26. maj skal beslutte, hvem der skal sætte den politiske kurs i Europa-Parlamentet. DI og CO-Industri inviterer til politisk debat med spidskandidaterne til Europa-Parlamentsvalget om de emner, der optager danskerne mest.

Lønmodtagerne i CO-industri og arbejdsgiverne i Dansk Industri er enige om, at det nye Europa-Parlament får en afgørende rolle, når vi skal løse Europas fælles udfordringer. Både når det handler om at omstille vores samfund i en grønnere retning, og når det handler om at beslutte, hvad vi skal leve af i fremtiden i Europa. Derfor inviterer vi sammen til politisk debat med Jeppe Kofod (S), Morten Helveg Petersen (RV), Pernille Weiss (C), Margrete Auken (SF), Mette Bock (LA), Anders Vistisen (DF), Linea Søgaard-Lidell (V), Karin Rohr Genz (A), Åge Staun fra Folkebevægelsen mod EU.

Danske virksomheder er Danmarks og Europas vækstmotorer og tilmed globale frontløbere inden for udvikling af bæredygtige teknologier og grønne løsninger. Klima- og miljøpolitik hænger derfor uløseligt sammen med erhvervspolitik, arbejdsmarkedspolitik og eksport. For at understrege den pointe foregår debatten hos vindmølleproducenten Vestas i Ringkøbing. På tilhørerrækkerne sidder borgere og virksomhedsrepræsentanter fra lokalområdet.

Pressen inviteres til:

Erhvervspolitisk debat med spidskandidaterne til Europa-Parlamentsvalget 2019

Onsdag den 15. maj kl. 08:30-11:15 (ankomst kl. 8.30, debatten starter kl. 09:00).

Hos Vestas, Smed Sørensens Vej 5, 6950 Ringkøbing

Ud over spidskandidaterne kan pressen møde CO-industris formand Claus Jensen og DI’s fungerende adm. direktør Kim Graugaard, samt Group Senior Vice President Morten Dyrholm fra Vestas.

Efter den politiske debat er der mulighed for interview med de enkelte kandidater, ligesom man kan se og høre mere om Vestas’ historie og produktion på vindmøllefabrikken.

Læs DI’s anbefalinger til det næste Europa-Parlament her

For yderligere information og tilmelding kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf.: 2246 7822, e-mail: dirh@di.dk eller Ulla Lyk-Jensen, tlf: 3377 3544, e-mail: ulj@di.dk

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.