Presseinvitation: H.M. Dronningen præsenterer årets Julemærke

Mandag d. 31. oktober 2022 afslører H.M. Dronningen årets Julemærke på Københavns Rådhus.

I år vil det eksklusivt være Dronningen, som præsenterer Julemærket. Årets Julemærke markerer nemlig Dronningens 50-års Regeringsjubilæum, og kunstner Niels Ditlev har tegnet et motiv, som er inspirereret af elementer fra de tre Julemærker, Dronningen har tegnet gennem årene.

Årets Julemærke er nr. 119, som er udkommet siden 1904. Som altid går indtægterne fra salget af Julemærket til at hjælpe børn på de fem Julemærkehjem. Her får op mod 1.000 børn, der kæmper med mistrivsel, ensomhed og mobning, hvert år et ophold.

Fokus på børns trivsel

Det hele markeres med et arrangement i Festsalen på Københavns Rådhus, hvor en række prominente navne vil sætte fokus på børns trivsel og Julemærkehjemmenes arbejde.

Anders Breinholt, som netop er blevet ambassadør for Julemærkehjemmene, vil være konferencier og bl.a. interviewe to Julemærkebørn om, hvad de har fået ud af deres ophold. Kogebogsforfatter og kok, Thomas Erex, vil fortælle, hvad et ophold i hans barndom har betydet for ham, mens ungdomsforsker Søren Østergaard fortæller om, hvordan det står til med børn og unges trivsel generelt. Det musikalske indslag står sanger Maria Lucia for, når hun optræder sammen med et kor af Julemærkebørn.

En række af Julemærkehjemmenes trofaste ambassadører vil være til stede under arrangementet. Det drejer sig om Annemette Voss, Carla Mickelborg, Jon Edlund, Katja Bamberger Bro, Martin Skriver, Mathilde Trobeck, Thomas Evers Poulsen og Thomas Skov. H.E. Ingolf Greve af Rosenborg og H.E. Sussie Grevinde af Rosenborg, der er protektorer for Julemærkemarchen, vil også være blandt tilhørerne. Desuden medvirker bestyrelsesformand i Julemærkefonden Hans Erik Lindkvist, næstformand Anne Glad Wagner og direktør Søren Ravn Jensen.

Foto og interview-muligheder

Der vil være mulighed for pressen for at tage fotos og video under afsløringen af Julemærket, samt fotos af Dronningen sammen med børn og kunstneren.

Efterfølgende vil der være muligt for pressen at stille spørgsmål til og tage fotos af de øvrige medvirkende.

Akkreditering er nødvendig

Til arrangementet vil der kun være adgang for et begrænset antal deltagere. Journalister og fotografer, som ønsker at deltage, skal derfor være akkrediteret i forvejen. Sidste frist for at søge om akkreditering er torsdag d. 27. oktober 2022. Det er ikke muligt at blive akkrediteret i døren.

For presseakkreditering skriv til:
Presseansvarlig Thomas Elmegård på thomas.elmegard@julemaerket.dk
Endeligt presseprogram sendes efterfølgende.

Mandag d. 31. oktober 2022 fra kl. 15:30-17:00
Dørene åbnes kl. 14:30, og alle skal være på plads kl. 15.00, herefter er ikke det muligt at få adgang til salen.

Københavns Rådhus, Festsalen
Rådhuspladsen 1