Presseinvitation fra DI: Pressen inviteres til Verdensmålskonferencen 2021 med H.K.H. Kronprinsessen, finansminister Nicolai Wammen og DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen

Torsdag den 10. juni slår Dansk Industri dørene op til Verdensmålskonferencen 2021, hvor finansminister Nicolai Wammen vil præsentere regeringens nye nationale handlingsplan for FN’s 17 Verdensmål. Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen åbner konferencen.

I 2015 blev alle ledere fra FN’s 193 medlemslande enige om 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten. Inden 2030 skal vi blandt andet have stoppet sult, løftet mennesker ud af fattigdom og bekæmpet klimaforandringer. I arbejdet med at nå i mål danner vi fælles front på tværs af landegrænser, virksomheder og organisationer. En stærk alliance er nødvendig, og DI danner rammerne for denne ved årets Verdensmålskonference 2021.

Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen åbner konferencen, hvorefter talerstolen vil blive indtaget af finansminister Nicolai Wammen, der vil lancere regeringens handlingsplan for, hvordan Danmark vil arbejde med FN’s Verdensmål. Lanceringen vil blive efterfulgt af debat om planen og bæredygtig udvikling med nogle af de mest toneangivne aktører fra ind- og udland, heriblandt Jeffrey Sachs, der er FN-udpeget verdensmålsaktør og leder ved Center for Sustainable Development ved Columbia University.

Pressen er inviteret til at dække hele konferencen kl. 13:00-16:30.

Tilmelding skal ske til DI’s presserådgiver Ditte Rieland pr. mail dirh@di.dk senest den 9. juni kl. 12:00. Der vil være mulighed for interview efter aftale. Hvis deltagelse foregår fysisk, skal man kunne fremvise coronapas og senest møde 12:45.

Program:

12:50 Pressebrief

13.30 Velkomst
Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri

Tale ved Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen

Præsentation af regeringens handlingsplan for FN’s Verdensmål   Nicolai Wammen, finansminister (S)

Reaktioner på handlingsplanen
Sara Krüger Falk, direktør for Global Compact Network Denmark og formand for 2030-panelet, Katarina Ammitzbøll, medlem af Folketinget (C) og formand for 2030-netværket,
Agi Csonka, formand for Børnerådet, formand for Dansk Flygtningehjælp og programchef i Villum Fonden, og Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe kommune.

Dialog om handlingsplanen
Nicolai Wammen, finansminister, Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI og Stine Bang Larsen, FN Ungedelegat og Verdensmålsambassadør.

14.35 Pause

15.00 Grønne og bæredygtige løsninger

Key note: Mauricio Graber, CEO, i Chr. Hansen A/S.

Debat
Jesper Nygård, adm. direktør for Realdania, Anders Eldrup, formand for Danmarks Grønne Investeringsfond, formand for Juristernes og Økonomernes Pensionskasse og næstformand i Concito, Simon Kjær Hansen, Managing Director i C40.

Danmark i verden og de internationale perspektiver

Key Note: Jeffrey Sachs, professor og Director ved Center for Sustainable Development, Earth Institute på Columbia University og UN SDG Advocate.

Debat
Kirsten Brosbøl, stifter og direktør i 2030Beyond, Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp og Niels Østerberg, CEO i Orana.

16.15 Rap-up ved Per Vers

16.30 Afslutning efterfulgt af drinks og networking

Sted:

Industriens Hus på H.C. Andersens Boulevard 18, København eller virtuelt (link sendes ved tilmelding).

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.