Presseinvitation: 8. marts om kvinders økonomi og usynlige opgaver

Fagbevægelsen inviterer til 8. marts-arrangement om, hvad penge og fordelingen af opgaver – på arbejdspladsen og hjemmefronten – betyder for ligestillingen.

Lise Vesterlund, økonomiprofessor og en af forfatterne bag bestselleren “The No Club”, Anne Sophie Lassen, postdoc i økonomi ved CBS og Eva Svavars, forkvinde og Benedikte Løje Nielsen, bestyrelsesmedlem for Kvindeøkonomien indtager PRESSEN i Politikens hus på Kvindernes Internationale Kampdag.

Det sker, når FIU-Ligestilling (HK, Dansk Metal, 3F, Serviceforbundet og Dansk Sygeplejeråd) inviterer til 8. marts-arrangement under overskriften ”Hvilke opgaver er penge værd?”

Selv om en rapport fra Rockwool Fonden i 2012 forudså, at mænd og kvinder ville bruge lige meget tid på husligt arbejde i 2023, er realiteten nemlig en ganske anden:

Kvinder trækker i høj grad det største læs, når der skal ordnes vasketøj, gøres rent og smøres madpakker. Samtidig får mænd de mest prestigefulde opgaver på arbejdspladsen, mens det mere usynlige arbejde har det med at havne hos kvinderne. Og kvinder halter bagefter på løn, pension og investeringer.

Der vil være mulighed for interview med oplægsholderne efter arrangementet.

På dagen vil der også være debat om, hvordan vi finder løsninger og fremmer ligestillingen på jobbet og i hjemmet. Her deltager:

• Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen
• Direktør i Dansk Erhverv Gitte Lillelund Bech