Pressede brancher frygter virkningsløse hjælpepakker

Konsekvensen kan blive en bølge af konkurser og afskedigelser, påpeger Danmarks Rejsebureau Forening, SMVdanmark og HORESTA

Politikerne har mange virksomheders og medarbejderes skæbner i deres hænder, når de i disse dage skal afgøre, om der fortsat skal være hjælp til de virksomheder, der er hårdest ramt af coronarestriktioner.

SMVdanmark, Danmarks Rejsebureau Forening og HORESTA frygter en aftale, som meget få virksomheder får gavn af.

”Vores brancher er fortsat hårdt ramt af de restriktioner, vi har fået lagt ned over os fra statens side. Når de statslige hjælpepakker nu bliver udfaset, frygter vi en bølge af konkurser, hvis der ikke bliver sat ind med hjælpepakker, som reelt kan kompensere for de store tab, restriktionerne medfører. Ikke alene for virksomheder, som direkte er underlagt restriktionerne, men især også for underleverandører til disse brancher. For eksempel eventbranchen,” siger adm. direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt.

De tre organisationer repræsenterer både hoteller, restauranter, natteliv, rejsebureauer, eventbranchen, møde- og konferencebranchen m.v., der på ubestemt tid er underlagt restriktioner som forsamlingsforbud, rejserestriktioner, afstandskrav, kvadratmeterkrav, krav til lukketid og tvangslukning af virksomheder.

De efterlyser en aftale, som sikrer en hjælp, som vil kunne dække det tab ind, som restriktionerne medfører.

”Den model, som forhandlingerne tager afsæt i, vil betyde, at kun meget få virksomheder vil kunne leve op til kriterierne, når de skal søge støtte. Det vil være helt uholdbart og i strid med klare politiske meldinger om at ville holde hånden under de virksomheder, som er hårdest ramt af restriktioner,” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

Hun gør opmærksom på, at regeringens plan for udfasning af hjælpepakkerne bygger på anbefalinger fra eksperter. Men disse anbefalinger byggede på en forudsætning om, at genåbningen af Danmark var lagt på skinner. Den er nu sat på pause.

”Hører hjælpen op her, så risikerer man, at de seneste mange måneders hjælp har været spildt, og det vil være et massivt tillidsbrud over for brancher, som har lyttet til regeringen og sendt medarbejdere hjem på lønkompensation, selv om det måned for måned har kostet dem penge. Det gjorde de i klar forventning om, at de som lovet fik den fornødne hjælp til at komme på fode igen,” siger Lars Thykier, der er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

En stor andel af hjælpepakkerne er udbetalt til netop event-, rejse- og oplevelseserhvervene, og helt konkret er 1/3 af al kompensation for faste udgifter gået til hotel- og restaurantbranchen.

Pressekontakt:

Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening 40 45 68 14

Jakob Brandt,  SMVdanmark, 24 25 27 27

Kirsten Munch Andersen, HORESTA, 27 24 00 02

SMVdanmark: En stor tak til Simon Kollerup for at lukke hul i kompensationen til tvangslukkede virksomheder3.12.2020 18:30:11 CETPressemeddelelse

Da Corona-krisen ramte, blev frisørene og en lang række andre virksomheder tvangslukket. Da eksempelvis frisørerne åbnede igen, knoklede de løs og havde store udgifter til overtidsbetaling. Men resultatet af deres hårde arbejde blev, at deres samlede omsætningstab for hele perioden 'kun' blev 21 pct. i gennemsnit, og dermed stod hver tredje frisør til at tabe deres ret til kompensation for selvstændige, da de ikke kunne påvise et omsætningstab på 30 pct. Nu ændrer regeringen og Folketingets partier den regel. Det glæder Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

SMVdanmark: Husk kompensation til virksomhederne i hovedstadskommunerne1.12.2020 17:27:03 CETPressemeddelelse

Når regeringen kommer med en ”kraftig opfordring” til, at virksomhederne i hovedstadsområdet lader deres ansatte arbejde hjemme, sender de chokbølger gennem dele af dansk økonomi. Mange virksomheder vil blive direkte ramt, som fx cateringvirksomhederne, der leverer frokoster til virksomhederne. Deres omsætning vil falde voldsomt. Men også en række andre brancher som fx caféer, restauranter og frisører vil mærke en effekt. Det er problematisk, at regeringen fortsat bruger opfordringer, uden at der følger yderligere støtte med. Nu må støttemulighederne udvides, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.