Pressede brancher frygter virkningsløse hjælpepakker

Konsekvensen kan blive en bølge af konkurser og afskedigelser, påpeger Danmarks Rejsebureau Forening, SMVdanmark og HORESTA

Politikerne har mange virksomheders og medarbejderes skæbner i deres hænder, når de i disse dage skal afgøre, om der fortsat skal være hjælp til de virksomheder, der er hårdest ramt af coronarestriktioner.

SMVdanmark, Danmarks Rejsebureau Forening og HORESTA frygter en aftale, som meget få virksomheder får gavn af.

”Vores brancher er fortsat hårdt ramt af de restriktioner, vi har fået lagt ned over os fra statens side. Når de statslige hjælpepakker nu bliver udfaset, frygter vi en bølge af konkurser, hvis der ikke bliver sat ind med hjælpepakker, som reelt kan kompensere for de store tab, restriktionerne medfører. Ikke alene for virksomheder, som direkte er underlagt restriktionerne, men især også for underleverandører til disse brancher. For eksempel eventbranchen,” siger adm. direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt.

De tre organisationer repræsenterer både hoteller, restauranter, natteliv, rejsebureauer, eventbranchen, møde- og konferencebranchen m.v., der på ubestemt tid er underlagt restriktioner som forsamlingsforbud, rejserestriktioner, afstandskrav, kvadratmeterkrav, krav til lukketid og tvangslukning af virksomheder.

De efterlyser en aftale, som sikrer en hjælp, som vil kunne dække det tab ind, som restriktionerne medfører.

”Den model, som forhandlingerne tager afsæt i, vil betyde, at kun meget få virksomheder vil kunne leve op til kriterierne, når de skal søge støtte. Det vil være helt uholdbart og i strid med klare politiske meldinger om at ville holde hånden under de virksomheder, som er hårdest ramt af restriktioner,” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

Hun gør opmærksom på, at regeringens plan for udfasning af hjælpepakkerne bygger på anbefalinger fra eksperter. Men disse anbefalinger byggede på en forudsætning om, at genåbningen af Danmark var lagt på skinner. Den er nu sat på pause.

”Hører hjælpen op her, så risikerer man, at de seneste mange måneders hjælp har været spildt, og det vil være et massivt tillidsbrud over for brancher, som har lyttet til regeringen og sendt medarbejdere hjem på lønkompensation, selv om det måned for måned har kostet dem penge. Det gjorde de i klar forventning om, at de som lovet fik den fornødne hjælp til at komme på fode igen,” siger Lars Thykier, der er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

En stor andel af hjælpepakkerne er udbetalt til netop event-, rejse- og oplevelseserhvervene, og helt konkret er 1/3 af al kompensation for faste udgifter gået til hotel- og restaurantbranchen.

Pressekontakt:

Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening 40 45 68 14

Jakob Brandt,  SMVdanmark, 24 25 27 27

Kirsten Munch Andersen, HORESTA, 27 24 00 02

Politikere lukker hul: Selvstændige kan nu passe corona-ramte børn hjemme20.9.2020 11:55:35 CESTPressemeddelelse

Selvstændige bliver en del af den nye ordning, hvor forældre kan passe deres hjemsendte, corona-ramte børn på barselsdagpenge. Dermed lukker politikerne det hul, som opstod i sidste uges trepartsaftale mellem regeringen, fagbevægelsen og de store arbejdsgivere. SMVdanmark takker for, at politikerne har lyttet, men mener også, det er helt fair og naturligt, at selvstændige bliver inkluderet i ordningen.

Selvstændige glemmes i ny aftale om corona-ramte børn11.9.2020 15:48:07 CESTPressemeddelelse

Hvis man bliver nødt til at passe sine børn, fordi de er hjemsendt med mistanke om corona, kan man nu få barselsdagpenge. Men kun hvis man er lønmodtager. Er man selvstændig eller freelancer, er der ingen hjælp at hente. Det er resultatet af en ny trepartsaftale mellem regeringen, fagbevægelsen og de store arbejdsgivere i blandt andet Dansk Industri og Dansk Erhverv. Det er dybt skuffende, mener SMVdanmark, der kræver, at de selvstændige bliver hørt, når staten åbner pengekassen til grupper på arbejdsmarkedet.