Praktikpladspris går til Kalstrups Autoværksted ApS

Gennem 40 år har Kalstrups Autoværksted uddannet mekanikerlærlinge og er nu nået til lærling nummer 20. Ejeren af virksomheden er også aktiv som repræsentant for DI i lærlingeudvalget for mekanikere på Tradium. Derfor modtager Kalstrups Autoværksted Praktikpladspris 2020 i regi af DI Randers-Norddjurs.

Tirsdag bliver PraktikPladsprisen 2020 overrakt til Langå-virksomheden Kalstrups Autoværksted ApS for at have taget det lange og seje træk med at uddanne lærlinge.

Virksomheden med fem ansatte, der rummer tankstation, vaskehal og værksted, har sidste år fejret 40 års jubilæum. Gennem samtlige 40 år har værkstedet haft lærlinge og er i dag i gang med lærling nummer 20.

- Det er en ganske lille virksomhed. Men som en lille virksomhed har de taget et langt og sejt træk med at uddanne lærlinge, også selv om der har været krisetider. Det er ganske imponerende og flot gået, siger formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup.

Han er til daglig adm. direktør for Randers-virksomheden Prodan.
Ejeren af Kalstrups Autoværksted, Ejnar Kalstrup, er ganske aktiv i lokalsamfundet.

Han var med til at grundlægge Lions Langå for 34 år siden og er stadig et aktivt medlem. Han er også med i Gudenå MC, sidder i fjernvarmeværkets bestyrelse og repræsentant for DI i lærlingeudvalget for mekanikere på Tradium i Randers.

Og stedet er ganske populært hos de unge, der gerne søger en læreplads på værkstedet. Det er nemlig attraktivt, at de er tilknyttet Bosch Car Service-kæden, som til stadighed udvikler nyt værktøj og testudstyr. Det gør, at mekanikerne jævnligt skal på kursus for at følge med i udviklingen.

Der findes tidligere udlærte mekanikere blandt de ansatte i dag, og flere af dem har holdt ved i årtier.
- Vi har heldigvis i vores område rigtig mange virksomheder, som i den grad tager deres tørn med at tage lærlinge ind. I forhold til praktikpladsprisen fik vi også nogle fantastiske bud på virksomheder, som gør det rigtig godt. Men der var dog én af virksomhederne, som bestyrelsen lagde særligt mærke til, og det var autoværkstedet i Langå, siger Per Hastrup.

Stor mangel på faglærte
DI uddelte sidste år og uddeler i år en pris til 25 medlemsvirksomheder over hele landet, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed, i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i alle DI-regionalforeninger.

Prisuddeling finder sted hos:
Kalstrups Autoværksted, Randersvej 20, Langå
Tid: Tirsdag den 16. juni 2020 kl. 14:00

Mere om Kalstrups Autoværksted:

Kontaktperson hos Kalstrup Autoværksted:
Direktør Ejnar Kalstrup, Mobil: 3062 5272

For flere oplysninger:
Regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI, gth@di.dk tlf: 2949 4606
Presserådgiver Lars Bøgeskov, DI, larb@di.dk tlf: 2236 3138
Formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup, Prodan, pha@prodan.dk tlf: 4016 8332