Power-to-X-strategi giver endelig bevægelse fra ord til handling

Ny aftale om Power-to-X-strategi er første skridt på vej mod en stærk dansk Power-to-X-industri og på at gøre Danmark til foregangsland på området. Aftalen indvarsler historisk udbygning med grøn strøm og anerkender, at investorer i elektrolyse og elektrofuels skal have både klarhed og strategisk ambition, mener Dansk Energi.

4-6 GW elektrolysekapacitet og håndslag på at forpligte Danmark til ikke blot at forsyne sig selv med grønne Power-to-X-brændsler til lastbiler, fly og skibe – vi skal også kunne eksportere grøn energi ud til resten af verden, når vi når 2030.

Sådan hedder det i to helt centrale punkter i den aftale om Power-to-X-strategi, som et bredt flertal i Folketinget i dag er har indgået. Og det får Dansk Energi til at kippe med flaget.

– Dette skal blive til en grøn game changer i dansk energi- og klimapolitik, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi, og fortsætter:

- Aftalen sætter en ambition for udbygningen af vind og sol i en grad, så Danmark bliver nettoeksportør af grøn energi. Der skal noget til for, at det bliver en realitet, men lykkes vi, bliver det et kæmpe første boost til den spirende Power-to-X-industri herhjemme. Lykkes vi, kan vi i 2030 levere grøn energi til ikke bare vores grønne omstilling og gasuafhængighed – men også til resten af Europas.

Dansk Energi vurderer, at hvis aftalens ambition om at bygge 4-6 GW elektrolysekapacitet og eksportere til udlandet skal kunne lade sig gøre sammen med resten af den elektrificering, der er nødvendig i den grønne omstilling, vil det kræve en udbygning på det, der svarer til nye 8 GW havvind. Det vil sige mere end fire gange så meget, som Danmark har opstillet i dag. Derfor efterlyser Lars Aagaard konkrete initiativer.

- Store ambitioner forpligter, og vi imødeser nu konkrete planer for, hvordan aftalepartierne vil give branchen mulighed for at speede udbygningen med vind og sol op. Tiden er knap, og barriererne for udbygning af sol, landvind og havvind skal tackles nu, siger han.

Ny model for Power-to-X-støtte

Aftalen om Power-to-X-strategien skal kickstarte et erhvervs- og eksporteventyr for danske virksomheder. Et stigende antal investorer står parat – men mangler et startskud. Derfor er det, ifølge Lars Aagaard, vigtigt, at der nu bliver udbudt 1,25 mia. kr. i støtte til Power-to-X, også selvom støttebehovet reelt er større, hvis aftalens ambition skal nås:

– Det er en god begyndelse – men godt begyndt er kun halvt fuldendt. Power-to-X er en spirende industri, og vi skal gøre mere for at få kunderne med, siger Lars Aagaard og understreger, at politikerne derfor nu har en opgave i at understøtte de sektorer, der skal bruge Power-to-X-brændsler: Luftfart, skibsfart og tung transport.

Skræddersyet el-infrastruktur

Aftalen giver også energibranchen mulighed for at skræddersy elinfrastruktur til Power-to-X-produktion, og imødekommer dermed ønsket om et mere moderne regelsæt for udviklingen af den danske elinfrastruktur med direkte linjer, geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering:

Direkte linjer vil gøre det muligt for udvalgte stor-skala Power-to-X-producenter at føre elkabler direkte fra nærliggende vind- og solparker til Power-to-X-anlæg dér, hvor det giver samfundsøkonomisk størst værdi. Samtidig kan de opnå en besparelse, hvis de etablerer sig i dele af landet, hvor der i forvejen er mange solcelle- eller vindmølleparker. Og lokal kollektiv tarifering åbner bl.a. for, at det kollektive elnet kan give rabat på tariffen, når Power-to-X-kunder spiller sammen med sol og vind i det kollektive net.

– Store nye Power-to-X-anlæg vil sluge enorme mængder strøm, og derfor er det vigtigt, at de nye anlæg spiller sammen med elnettet, elmarkedet og det øvrige energisystem. Det tager den nye aftale fat på, og det er klogt, siger Lars Aagaard.