Sund & Bælt

Poul Nyrup Rasmussen i spidsen for Femerns lærlingeindsats

Del
Et nyt initiativ med tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen i spidsen skal bistå entreprenørkonsortierne på Femern Bælt-projektet til at finde unge til de flere hundrede lærepladser, der bliver oprettet under byggeriet af verdens længste sænketunnel.
Lærlinge på byggepladsen i Rødbyhavn
Lærlinge på byggepladsen i Rødbyhavn

Et af Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekter er i fuld gang ved Rødbyhavn på Lolland. Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen skaber tusindvis af arbejdspladser, og entreprenørerne er kontraktuelt forpligtet til også at oprette mindst 500 årsværk til lærlinge og elever.

Det er i midlertidig en stor udfordring at finde unge nok. Dels ligger den primære byggeplads langt fra de store byer, dels er der faldende tilslutning til de erhvervsuddannelser, som skal levere lærlinge til projektet.

Derfor iværksætter Sund & Bælt nu et nyt fremstød med tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen i spidsen, der skal skabe opmærksomhed om de gode job- og uddannelsesmuligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver.

”Med Femern Bælt-projektet skaber vi udvikling og arbejdspladser, og ikke mindst 500 lærlingeårsværk, som også er attraktive for unge fra resten af Sjælland og fra Sydfyn og Langeland. Nu handler det om at få så mange unge som muligt til at bruge muligheden for at få en erhvervsuddannelse. Derfor glæder det mig, at Sund & Bælt sammen med Poul Nyrup Rasmussen gør en ekstra indsats for at gøre byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til en attraktiv arbejds- og læreplads,” siger transportminister Trine Bramsen.

Med Poul Nyrup Rasmussen som protektor, får Femern Bælt-projektet en ambassadør og koordinator med et bredt netværk både i fagbevægelsen, erhvervslivet og ungdomsorganisationerne, der kan bidrage til at løfte den fælles opgave om at få flere unge i uddannelse.

”Femern har det hele, til vores unge, som søger den rette og mest fremtidssikre faglige uddannelse. Det er min ambition, at Femern bliver et fyrtårn og rollemodel for moderne, attraktive faglige kvalitetsuddannelser i Danmark. Til gavn for vores unge, med respekt og stolthed, og for hele samfundet. Det er en sag, jeg har talt for i mange år. Jeg er glad og stolt over at repræsentere Femerns historiske lærlingeindsats”, siger Poul Nyrup Rasmussen.

Som led i den nye lærlinge-indsats, har Sund & Bælt også indgået en samarbejdsaftale med Det Sociale Netværk, som i regi af foreningens største initiativ Headspace arbejder for at øge unges trivsel og mentale sundhed. Dermed får Femern Bælt-projektet en partner med et stort netværk med gode kontakter til unge og uddannelsesinstitutioner, som kan levere konkret viden, aktiviteter og workshops for unge.

”Som statsejet selskab, så føler vi et særligt ansvar for at bidrage til, at arbejdet foregår på en bæredygtig og ansvarlig måde. Samtidig er vi med til at uddanne vores egen fremtidige arbejdskraft, så for os udgør hver lærling en dobbelt gevinst”, siger Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte officielt den 1. januar 2021. Verdens længste sænketunnel vil stå færdig i 2029. Til den tid vil det være muligt at krydse Femern Bælt på syv minutter i tog og 10 minutter i bil. 

Kontakter

Billeder

Lærlinge på byggepladsen i Rødbyhavn
Lærlinge på byggepladsen i Rødbyhavn
Download

Links

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb

Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye