Optimisten ApS

Poul Nyrup Rasmussen er kåret til Årets Optimist 2021

Poul Nyrup Rasmussen blev lørdag kåret som Årets Optimist 2021 ved Danmarks mest optimistiske Award Show, der hylder de danskere, som trodser modgang på inspirerende vis.

Der var enorme klapsalver fra en fyldt sal, da vinderen fra 2018, Ole Henriksen, overrakte hovedprisen som Årets Optimist til Poul Nyrup Rasmussen. Danmarks tidligere statsminister, der har oplevet den store smerte at miste en datter, fik stående ovationer. Efter en inspirerende aften med utrolige historier, hvor en perlerække af personligheder blev hyldet, var Poul Nyrup prikken over i’et. Det var et populært valg.

Det er femte gang, at de mest optimistiske danskere hyldes og det var en stolt initiativtager til Award Showet, Henrik Mathiasen, der efterfølgende udtalte sig om Årets Optimist:

”Poul Nyrup Rasmussen har haft modgangen helt inde på egen krop. Os forældre kan vel ikke forestille os noget værre end at miste et barn. Men Poul Nyrup har dedikeret en utrolig arbejdsindsats gennem Det Sociale Netværk herunder Headspace for at hjælpe unge mennesker bedre gennem livet på det mentale plan. Det er prisværdigt og tjener som inspirationskilde for os andre. Samtidigt indkapsler det hele betydningen af optimisme, som er en tro på, at vi kan komme et bedre sted hen.

Det samme kan siges om de andre vindere. Lisa Gjessing, der mister sin underarm til kræft, genoptager sin idræt og vinder Guld ved de Paralympiske Lege. Jacob Risgaard der trods en hård barndom vokser sig til en smuk svane med Coolshop. Finn Nørbygaard, der trods økonomisk stormvejr finder benene igen. En kajakroer, der er er træt af affaldet i de Københavnske kanaler og starter det inspirerende GreenKayak. Ligesom Bubber, Lisbet Dal og stifteren af Powerjobsøgerne alle kan inspirere os med deres tilgang til livet.

Sammen gør vi alt for at sætte optimismen på landkortet”

Billeder fra Award Showet med diverse Årets Optimister kan frit hentes på følgende link fra søndag formiddag:

Prisvinderne ved Årets Optimister 2021:

• Årets Optimist: Poul Nyrup Rasmussen
  • Sportsprisen: Lisa Gjessing/Guldvinder, Paralympiske Lege
  • Kulturprisen: Lisbet Dahl
  • Børn og unge prisen: Bubber
  • Erhvervsprisen: Jacob Risgaard
  • Publikumsprisen: Malene Gregaard Wilsly/Stifter Powerjobsøgerne
  • Æresprisen: Finn Nørbygaard
  • Inspirationsprisen: Tobias Wedel-Andersen/Stifter GreenKayak

Henrik Mathiasen står sammen med sin kone, Dalia, i spidsen for Optimist-komiteen, der udover Ole Henriksen tæller Camilla Andersen, Kenneth Plummer og Anders Bircow. Om Award Showet udtaler Henrik Mathiasen:

”Det er lettere at være optimistisk, når alt går godt. Det er nemmere at være kaptajn på et blikstille hav. De sande optimister viser sig i modgang. Her fortjener vores Optimister en hyldest”.

Om Årets Optimister
Årets Optimister er Danmarks første adwardshow, der hylder optimisme. Fællesnævneren for de mennesker, der hyldes, er, at de har oplevet modgang, men tacklet modgangen med optisme. Der uddeles 8 priser på aftenen.

De overordnede vindere indtil videre:

2016 – Kasper Schmeichel

2017 – Søs Egelind.

2018 – Ole Henriksen

2019 – Bodil Jørgensen

2021 – Poul Nyrup Rasmussen

Årets Optimister 2022 bliver kåret på Docken lørdag den 21. januar 2023. ​ Læs mere om Årets Optimister her: https://optimisten.dk/aarets-optimister/

Om Henrik Mathiasen

Henrik Mathiasen er foredragsholder, bestseller forfatter og stifter af award Showet for Årets Optimister. Han er erklæret optimist og har gennem en årrække inspireret en perlerække af danske og internationale virksomheder i optimismens mentale værktøjer. Henrik Mathiasen er forfatter til 4 bøger heraf 3 bestsellere.

Se mere på www.optimisten.dk

Information om Optimisten ApS